گل‌های ملامینی ده میکرونی که در آب شکوفه کردند

گل

ساخت گل مصنوعی خبر تازه‌ و تعجب‌آوری نیست. اگر هنرهای دستی و انواع دستگاه‌های سازنده گل‌های مصنوعی موجود در بازار را کنار بگذاریم؛ چاپگرهای سه بعدی به مرزی از توانایی رسیدند که هر نوع گلی را زیباتر از خودش بسازند و آن هم در ابعادی که شما سفارش می‌دهید. اما ساختن یک گل مصنوعی با استفاده از ترکیبات شیمیایی و در ابعاد میکرونی می‌تواند دستاورد بزرگی برای صنعت نانو، زیست فناوری و الکترونیک آلی باشد و مرزهای وسیعی از فناوری و رشته‌های عملی دانشگاهی را بشکند.

srep14609-f1

تیم تحقیقاتی از موسسه هندی RMIT به این دستاورد بزرگ رسیده‌اند. آن‌ها توانستند گل‌هایی با عرض تنها ۱۰ میکرون بسازند که همانند گل‌های طبیعی در دنیای واقعی شکوفه می‌کنند. اهمیت این دستاورد اینجا است که تماما از ترکیبات و فرآیندهای شیمیایی استفاده شده است و هیچ‌گونه دخالت ابزاری یا دستی در آن رخ نمی‌دهد. این محققان ذرات دو ماده ملامین و اسید فسفونیک با ساختار MDI را در آب (به عنوان ماده مخمر) با یکدیگر ترکیب می‌کنند تا گل‌هایی باز و شکفته شده در اندازه ۱۰ میکرون به طور خودکار و طبیعی ساخته شوند. این فرآیند کاملاً شیمیایی نزدیک به سه ساعت طول می‌کشد تا کامل شود و در هر مرحله بخشی از این ترکیب رخ می‌دهد. تصویر زیر به خوبی می‌تواند این فرآیند را نشان دهد:

 microflower01

 این گل‌های ملامینی بسیار ریز و کوچک هستند و با چشم انسان قابل مشاهده نخواهند بود. اگر بخواهیم تصور درستی از اندازه این گل‌ها به دست بیاوریم؛ باید گفت ده تا گل در کنار یکدیگر تازه عرض یک تار موی انسان را تشکیل می‌دهند. همان‌طور که گفتیم این گل‌ها کاربرد خاصی ندارند ولی فرآیند ساخت آن‌ها و ریزساختاری که به طور خودکار ساخته می‌شود در رشته‌های مختلفی مانند نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، الکترونیک آلی و زیست پزشکی کاربردهای وسیعی پیدا خواهد کرد. محققان RMIT می‌گویند این ریزساختار برای اولین بار در دنیا ساخته شده است و ترکیب چند ماده در محلول آب برای تشکیل یک ساختار میکرونی می‌تواند مسیر جدید هیجان‌انگیزی در علم باز کند.

منبع:  1pezeshk

Check Also

زندگی راحت و امن و بدون SMS

شبکه های اجتماعی اینترنتی برای موفق شدن یک راه بیش تر ندارند. جلب توجه نوجوانان …