با گرانترین دامین ایرانی آشنا شوید

 

گرانترین دامین ایران,دامین ایرانی

دامین ها و دامین ایرانی ؟
PersianRugs.com – The world’s second most popular Iranian domain name!
“ما یکی از قدیمی ترین و ارزشمندترین دامین های صنعت را در اختیار داریم که در سال 1995 ثبت شده است PersianRugs.com
این دامین در حال حاضر ارزشمندترین دامین ایرانی پس از دامین Iran.com  می باشد.  از آنجا که فرش ایرانی یکی از مهمترین و بزرگترین محصولات صادراتی ایرانی است که جایگاه ویژه ای را در جهان به خود اختصاص داده است، برخی سازمان های خصوصی ارزیابی کننده، ارزش این دامین را بالغ بر 500000 دلار ارزیابی کرده اند.”

در ادامه مصاحبه با  مدیر سایت PersianRugs.com را خواهیم داشت که مطالب مفید و جذابی را در مورد دامین ها توضیح داده است.

 

 

1.ارزش دامین ها چقدر است؟
میلیون ها و میلیاردها دلار! نام های جا افتاده و معروف میلیاردها دلار و حتی نام های جا نیفتاده میلیونها دلار ارزش گذاری می شوند. و بسیاری از افراد این مسئله را نمیدانند.

2.دامین چیست؟
دامین ها جز دارایی های آنلاین محسوب می شود. در واقع یک دامین نام یک وب سایت است که نقش اشاره گر (pointer)  به آدرس IP مشخصی را دارد. این آدرس مشابه آدرس پستی بوده که به یک مکان مشخصی اشاره دارد ولی در فضای مجازی. بعضی افراد دامین ها را خرید و فروش می کنند. ارزش بعضی از آنها معادل قیمت یک خانه است. برخی حتی می توانند جزیره ای را تنها با فروش چند دامین ارزشمند، خریداری نمایند. افرادی هستند که  با دارا بودن بیش از 100000 دامین معادل 200 تا 300 میلیون دلار ثروت دارند.

3.دامین ها را از کجا می توان خرید؟
مراکز ثبت زیادی وجود دارند که شما می توانید دامین ها را از آنها خریداری نمایید نظیر:
GoDaddy, eNom, Network Solutions و …

4.چه دامینی ارزشمند است؟
هر فردی تعریف متفاوتی از دامین های ارزشمند دارد زیرا ارزش تعریف شده و مشخصی برای هر دامین وجود ندارد. دامین های ارزشمند عمدتا نام های متعارفی دارند که همراه با .com استفاده می شود و در استفاده و جستجوها متداول بوده و دارای CPC بالایی می باشند (هزینه به ازای هر بار کلیک).  CPC بالا ارزش بالایی را برای یک نام ایجاد می نماید.
احتمال یافتن یک دامین ارزشمند از طریق مراکز ثبت دامین بسیار پایین می باشد زیرا این دامین ها یا در سال های گذشته ثبت شده و یا اگر منقضی شده باشد توسط شرکت های بزرگ خریداری شده و برای مزایده در اختیار معامله گرهای دامین قرار گرفته است. بنابراین این دامین ها به ندرت در اختیار عموم قرار می گیرد.
برای مثال، اگر دامینی به هر دلیلی منقضی شده باشد، این دامین  قبل از اینکه برای ثبت مجدد در دسترس قرار گیرد، وارد یکی از مراحل زیر می گردد:
*مرحله تجدید اعتبار،
*مرحله بازخرید،
*مرحله انتظار حذف.
در این مراحل برخی از شرکتها روش هایی را برای در اختیار گرفتن دامین مذکور بکار برده و بلافاصله آن را به مزایده می گذارند. به محض اینکه دامینی مورد توجه شرکتی قرار گیرد، در صورتیکه دارای ارزش قابل ملاحظه ای باشد، وارد فهرست دامین های مزایده می شود. برخی از شرکتهای بزرگ ثبت، دامین های منقضی شده را برای مزایده در وب سایتهای خود قرار داده، بنابراین دامین ها به راحتی منقضی و در اختیار عموم قرار نمی گیرند.

5. معامله گرهای دامین ها چه کسانی هستند؟
افرادی که دامین ها را خرید و فروش می کنند. به این افراد واسطه دامین نیز گفته می شود. اغلب این افراد در کشور آمریکا هستند و صاحبان با ارزشترین اسم های دنیا نیزآمریکایی ها می باشند.

6.افراد مشهور در حوزه دامین ها چه کسانی هستند؟
افراد نسبتا کمی هستند که در این حوزه ثروت خیلی زیادی بدست آورده اند:
*Rick Latona  صاحب دامین Iran.com  و چند دامین دیگر با اسامی کشورها می باشد. او دامین Iran.com را در سال 2007 به قیمت 400000 دلار خریداری نمود که در حال حاضر این دامین بیش از 1 میلیون دلار ارزش گذاری شده است.
*Kevin Ham  صاحب دامین های ارزشمند .cm و خالق دامین هایی با اسامی دارای غلط املایی عمدی می باشد.
*Frank Schilling  دامین های ارزشمندی را در سال 2002 در زمانیکه مردم از بازار دامین ها گریزان بودند، خریداری نمود. این فرد یکی از بزرگترین صاحبان اسامی دامین ها بوده و در حال حاضر صاحب 320000 دامین می باشد. او همچنین مدیریت Uniregistry که مرکز ثبت بعضی از دامین های جدید gTLD  است را بر عهده دارد.
*Rick Schwartz  نیز که به سلطان دامین (King of Domains) مشهور است، صاحب هزاران دامین بوده که برخی از آنها را به قیمت بالایی به فروش رسانده است ( مثال: candy.com را به قیمت 3 میلیون دلار فروخته است.)

7.دامین “فلییپینگ” یعنی چه و آیا خرید و فروش دامین ها یک کسب و کار سودآور است؟
این مفهوم به معنای معامله دامین بمنظور کسب سود می باشد. بعضی افراد تصور می کنند این روش، روش آسانی برای کسب درآمد می باشد در حالیکه این روش ساده ای نمی باشد. تنها افراد متخصص هستند که می توانند از این طریق درآمدهای بالایی کسب نمایند. براساس یک قانون کلی، معامله گر دامین، معمولا دامین ها را به قیمت 10/1 ارزش واقعی آن خریداری می نمایند و فروش آن به ۱۰ برابر قیمت خرید خواهد بود که البته ممکن است تا سالها بطول بیانجامد.

8.دامین های اصلی یا TLD و انواع آنها؟
دامین های اصلی، بسته به پسوندی که پس از نام دامین می آید طبقه بندی میگردند: نظیر  .com, .net, .org
TLD مخفف عبارت Top Level Domain  و به مفهوم “دامین های سطح بالا” می باشد. به جز ccIDN و
Infrastructure top-level domain  معمولا TLD ها به 3 بخش اصلی تقسیم می شود:
1.عمومی (gTLD)
که متشکل شده از .com, .net, .org …
2.اسپانسر (sTLD)
دامین هایی نظیر .gov, .edu, .mobi, .asia
3.کد کشورها (ccTLD)
نظیر دامین های: .ir, .eu, .uk, .in, .cn
اغلب دامین مختص کشورها، معروف تر از “دات کام” هستند. معامله  دامین با پسوند .com  به دلیل عمومیت در بازار جهانی، نسبت به سایر دامین ها ساده تر و متداول تر است. معامله دامین های با پسوند کشورها به دلیل نیاز به دانش تخصصی در بازار محلی آن کشور، دشوارتر است.

9.دامین با پسوند های پیشنهادی چیست؟
تعداد پسوندهای اصلی عمومی به شدت در حال افزایش بوده و سازمان ICANN  در سال 2012  درخواست های ایجاد کننده این پسوند را پذیرفته است. قیمت اولیه برای ثبت پسوند جدید 185000 دلار است. تاکنون بیش از 250 پسوند جدید ایجاد شده و پیش بینی می گردد طی سال های آینده این تعداد از هزاران پسوند نیز فراتر رود. به عبارت دیگر، شما در آینده نزدیک می توانید شاهد وجود دامین هایی با هر پسوندی باشید (www.example.anything) . به عنوان مثال می توانید هم اکنون دامین هایی با پسوند های جدید .buy, .bike, .blog پیش ثبت نام نمایید.

10.چگونگی درخواست خرید یک دامین با پسوند جدید؟
خرید یک دامین با پسوند جدید با مرحله پیش-ثبت نام شروع می گردد. البته خرید یک دامین با پسوند جدید آسان نبوده و نیاز به طی مراحل متفاوتی است. به عنوان مثال، خرید یک دامین با پسوند “.asia” دارای 4 فاز مختلف بوده که اواویت اول با دولت بوده (Sunrise 1)، سپس اولویت با شخصیت های حقوقی (Sunrise 2) می باشد که می توانند اسامی رزرو شده خود را ثبت نمایند. پس از آن مرحله سکوت می باشد که در این مرحله اقدامی صورت نمی پذیرد. پس از آن مرحله  Landrush  بوده که در آن به گروه های مختلف شانس ثبت دامین عبارت مورد نظر داده می شود. پس از آن مرحله مزایده برای گروه هایی است که در فاز Sunrise یا Landrush  برای استفاده از دامین ثبت نام کرده اند. پس از آن فاز نهایی است که به آن اصطلاحا Go Live گفته می شود که در این مرحله دامین های موجود  برای خرید، در اختیار عموم بر اساس اولویت درخواست،  قرار می گیرد.

11.آیا دامین ها می توانند به تنهایی درآمدزا بوده و یا الزاما می بایست به یک وب سایت اختصاص یابند؟
بله، صاحبان دامین تنها با نگه داشتن و به اصطلاح پارک کردن دامین و یا ارتباط دادن آن به یک وب سایت مشخص می توانند درآمدزایی نمایند.

12.چگونه یک دامین به تنهایی ترافیک ایجاد می کند؟
دامین ها می توانند میزان ترافیک بالایی را از طریق type-in-traffic کسب کنند که به مفهوم جستجوی مستقیم نام مربوطه توسط کاربر در browser  و ورود به وب سایت ورژن .com آن می باشد.  بسیاری از گوشی های هوشمند در کیبورد خود دارای عبارت .com  بوده و یا بصورت اتوماتیک وارد سایت با دامین .com آن نام می شود.  به این دلیل .com  ها دارای ارزش بیشتری در میان سایر دامین ها می باشند.

13.مواردی که پیش از خرید دامین می بایست مد نظر قرار دهید چیست؟
ابتدا نیاز به بررسی پیشینه دامین وجود دارد. برای مثال، شما می توانید وارد بخش آرشیو اینترنت شده و بررسی کنید که صاحب دامین چگونه از آن استفاده کرده است. همچنین شما می توانید با جستجوی نام دامین در گوگل نیز اطلاعات بیشتری را کسب نمایید. شما می بایست با بررسی های انجام شده تعیین نمایید که آیا دامین مذکور با وب سایت هایی که توسط گوگل و یا سایر موتورهای جستجوگر جریمه شده، ارتباط دارد یا نه.

14.جریمه های گوگل چیستند؟
جریمه های گوگل، جریمه هایی است که توسط گوگل به هنگام ارزیابی رتبه بندی جستجوی وب سایت ها، اعمال می گردد.
این تخلفات معمولا از طریق  تخطی تکنیک های SEO  از خطوط راهنمای وبمستر ها ناشی می گردد. این تکنیک ها حقه هایی را در الگوریتم های گوگل بکار می برد که رتبه وب سایت را به هنگام جستجوی کلمات کلیدی، بالا می برد.

15.مزایده دامین ها چگونه انجام می شود؟
این مزایده ها معمولا در دوران خاصی انجام می گیرد که بدین معنا که ابتدا افراد مرتبط دعوت به مزایده می شوند. سپس مزایده خصوصی برای ارائه پیشنهادات قیمت آغاز می گردد.
این مزایده معمولا یک بازه زمانی 3 روزه دارد. همچنین ساعت شمارنده ای نیز وجود دارد که زمان مزایده را محاسبه می کند. چنانچه فردی در لحظات پایانی عدد بالاتری را پیشنهاد دهد، زمان به مدت 3 دقیقه تمدید می گردد. معمولا شمارنده ها در دقایق پایانی به ازای هر پیشنهاد بالاتر زمان را تمدید می نماید (افزایش زمان های 3 دقیقه ای) تا بالاخره فردی بالاترین قیمت را اعلام نماید.

16.آیا شما در خرید و فروش دامین ها فعال می باشید؟
برخی اوقات.
دامین ها مشابه سهام هستند و خرید و فروش دامین ها مشابه سرمایه گذاری بوده اما با قابلیت نقدشوندگی کمتر. مشابه سرمایه گذاری سهام، ممکن است ارزش دامین ها در طول زمان افزایش یابد (value stock) و همچنین درآمدهای جانبی نیز از طریق تبلیغات نیز کسب گردد. (stock dividends) من نیز برخی اوقات اقدام به خرید و فروش می کنم و در مزایده دامین های ارزشمندی که برایم جذاب بوده، شرکت می کنم.

17. شما چه مدتی است که در این کسب و کار فعال می باشید؟
تقریبا بیش از 10 سال

18.گران قیمت ترین دامینی که سال های اخیر فروخته شده چیست؟
دامین Insurance.com در سال 2010  به قیمت 35.6 میلیون دلار خریداری شده است.
همچنین دامین VacationRentals.com در سال 2007  به قیمت 35 میلیون دلار  و دامین PrivateJet.com در سال 2012  به قیمت 30 میلیون دلار خریداری شده است.

19.گرانترین و ارزشمندترین دامین های ایرانی چیستند؟
به ترتیب  بالاترین ارزش:

*Iran.com

*PersianRugs.com

*Persian.com

20. در حال حاضر شما صاحب دامین PersianRugs.com  می باشید. هزینه خرید آن چقدر بوده؟
۴ ماه پیش، در جریان مزایده ای که من هم در آن شرکت داشتم  شخص دیگری برنده دامین گردید. من این را از ایشان باز خرید کردم که بخشی از آن بصورت نقد پرداخت گردید.

21. برنامه شما برای این دامین ارزشمند چیست؟
برنامه من در حال حاضر ایجاد جدول راهنما (online directory) بوده ولی در دراز مدت هدف من کمک به افزایش فروش فرش ایرانی بصورت اینترنتی در سرتاسر دنیا می باشد.

22. شما چگونه ارزش یک دامین را ارزیابی و تعیین می نمایید؟
چندین تئوری برای ارزیابی و تعیین ارزش یک دامین وجود دارد اما یک روش متداول هست، که با احتساب CPC (هزینه به ازای هر کلیک) و تعداد جستجوهای نام مذکور در موتورهای جستجوگر در ماه، محاسبه می گردد.
برای مثال، براساس نتایج اعلام شده توسط گوگل، عبارت Persian Rugs بیش از 18100 بار در ماه با هزینه به ازای هر کلیک 2.73  دلار جستجو شده که ارزشی معادل  49413$  دلار در ماه را برای این دامین ایجاد می نماید.

23.آیا مطالب جالب دیگری در مورد دامین ها وجود دارد؟
بله، آیا میدانستید دامین ها  قسطی خریداری و حتی اجاره داده می شوند؟  شما میتوانید دامین ها را اجاره دهید که مشابه اجاره یک آپارتمان می باشد. دامین ها می توانند برای شما درآمدزایی نمایند.
برای مثال من میدانم که پیشنهاد 800000 دلاری برای CarpetCleaning.com  رد شده و این دامین به مبلغ 3 میلیون دلار قیمت گذاری شده که میتوان آن را بصورت قسطی (با پیش پرداخت 600 هزار دلار، و میزان 240 هزار دلار در ماه،  بمدت 10 ماه)  تامین مالی کرد.

24. آیا توصیه ای برای علاقه مندان به دامین ها دارید؟
بله؛ تعداد زیادی دامین های فاقد کاربرد وجود دارد که ممکن است به نظر نام های مناسبی برای ثبت باشد. اگر شما به نامی علاقه دارید و یا به نظر شما نام مناسبی می آید، این دلیلی بر ارزشمندی آن برای سایرین و خریداران دامین نمی باشد.
اغلب نام های مناسب و ارزشمند قبلا ثبت شده است بنابراین اگر نامی در شرکتهای ثبت با قیمت استاندارد برای فروش وجود داشته باشد، بیانگر آن است که آن اسم  در حال حاضر همانقدر ارزش دارد.  در نهایت کاری که بعدا با این اسم انجام می دهید؛ قیمت آن را تعیین می کند.

 

Related Links
persianrugs.org/gallery

Check Also

لذت تایپوگرافی با اپلیکیشن تحریر

ما هر روز در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکشن‌های پیامرسان، انبوهی  از عکس‌ها و نقل قول‌ها …