زندگی راحت و امن و بدون SMS

شبکه های اجتماعی اینترنتی برای موفق شدن یک راه بیش تر ندارند. جلب توجه نوجوانان و جوانان. گروهی که فعالانه و البته به رایگان برای محصولات آنها تبلیغ می کنند.

شبکه های اجتماعی اینترنتی برای موفق شدن یک راه بیش تر ندارند. جلب توجه نوجوانان و جوانان. گروهی که فعالانه و البته به رایگان برای محصولات آنها تبلیغ می کنند. برای مثال فیس بوک را در سال های اولیه حضورش درنظر بگیرید؛ عضویت در آنجا به معنای باحال بودن، پذیرفته شدن در جمع های هم سالان و پیداکردن آدم های شبیه به خود بود. اما با گذشت سال ها و شهرت جهانی فیس بوک، دیگر این شبکه فقط مختص به جوان ترها نیست.

رویکرد درآمدزایی و تبلیغاتی فیس بوک پررنگ تر شده و اتمسفر خانوادگی تری را در آن جا شاهد هستیم. اتفاقی که باعث شد گروه های جوان تر از این شبکه کم تر و محدودتر شود. خرید واتس آپ و اینستاگرام نشان می داد که آن ها نمی خواهند از نسل جدید شبکه های اجتماعی عقب بمانند. جوان ترها به این شبکه های تازه، متفاوت ناشناخته و تخصصی تر می رفتند. جایی که خیال شان راحت بود فقط افراد هم سال و شبیه به خودشان را می بینند. ارتباط مستقیم برقرار کردن با دوستان فعلی و احتمالی، هدف اصلی بود و اپلیکیشن های جدید هم چاره ای جز برآورده کردنش نداشتند. موفقیت ابزارهایی مانند واتس آپ، وایبر و استپ چت هم ناشی از همین نیاز عمومی بود. اما گروه های سنی جوان تر اغلب اوقات به معنای توانایی مالی محدودتر است. چیزی که اتفاقا دلیل اصلی شکوفایی اپلیکیشن Jott و نمونه های دیگر آن شده است.

mobile

مجانیه مجانی…

طبق تحقیقات وب سایت Phew Reasearch چیزی حدود 88درصد نوجوانان 13 تا 17 ساله از اسمارت فون ها استفاده می کنند. این افراد منبع درآمدی ندارند. وابسته به کمک های خانواده هستند و اغلب وقت خود را در کلاس های مدرسه و میحط های بسته می گذرانند. اما ابزارهای جدید هوشمند و نیاز به ارتباط برقرار کردن با دوستان هنوز هم نقش مهمی در شکل گیری ارتباطات نسل جدید ایفا می کنند. آن ها ترجیح می دهند به طور مستقیم با دوستان خود ارتباط برقرار کنند و Jott این فرصت را برای شان فراهم کرده است. بدون این که لازم باشد هزینه ای پرداخت کنند. فقط کافی است افراد در یک محیط باشند یا نام کاربری دوستان خود را در آنجا پیدا کنند. آن وقت بدون پرداخت هیچ هزینه ای می توانند به طور مستقیم برای دوستان خود پیام های متنی ارسال کنند.

مطابق تحقیقات سایت Niche در هر روز 87 درصد از نوجوانان برای دوستان شان پیام های متنی ارسال می کنند. دختران 3952 و پسران 2815 کلمه. آماری که نشان می دهد رده های سنی جوان تر که درآمد کم تری دارند، بهترین راه برای تداوم ارتباط با دوستان خود را استفاده از چنین اپلیکیشن هایی می دانند. این اپلیکیشن بیشترین رشد خود را در مدارس و کالج ها تجربه کرده است و البته موضوع جنجالی حریم خصوصی را هم به خوبی پوشش داده. شاگردان کالج ها و مدارس قبل از عضویت در گروه های مدرسه ای هویت خود را تایید می کنند و توسط بقیه افراد شناسایی می شوند. بدین ترتیب است که تلاش های مدیران مختلف این موسسه ها برای ورود به جمع های مجازی دانش آموزی با شکست مواجه شده است. چرا که هویت های مجازی ساخته شده توسط آن ها نمود واقعی و بیرونی نداشته و توسط خود دانش آموزان طرد شده. ارتباط بدون هزینه، ارتباط با هم سالان و حفظ حریم خصوصی و دوستی های واقعی، پازل موفقیت های Jott حالا کامل تر به نظر میرسد.

زندگی راحت و امن و بدون SMS

و اما… فایده اش در ایران چیست؟

قابلیت های جذاب این برنامه از چشم دیگر افراد هم به دور نمانده. حالا دیگر Jott فقط محدود به تینیجرها نیست. گروه های مسن تر هم نسبت به استفاده از آن علاقه نشان داده اند. حتی آن ها که مشکلی بابت پرداخت پول برای پیامک ها و بسته های اینترنتی ندارند. برای کاربران در کشوری مانند ایران هم این برنامه می تواند بسیار مفیدتر باشد. باتوجه به محدودیت های سرعت و دسترسی به اینترنت در کشور و هزینه های پرداخت پیامک ها که مدام گران تر می شوند، اصلا عجیب نیست که شاهد استفاده های جدیدی از این اپلیکیشن در ایران باشیم. درست همان طور که Google Reader در ایران معنای متفاوتی نسبت به سیر نقاط جهان داشت، Jott هم می تواند کاربردهای متنوعی در کشورمان داشته باشد. مثلا یک ساختمان چند طبقه متعلق به یک سازمان را درنظر بگیرید. کارمندان این سازمان می توانند برای هماهنگ کردن برنامه های شان از این برنامه استفاده کنند و با امکانات حریم خصوصی این برنامه مطمئن شوند که همه چیز فقط در حلقه کارکنان باقی می ماند.

بدون هیچ نیازی به اینترنت پرسرعت یا کابل کشی برای شبکه های کامپیوتری و هماهنگی های دست و پاگیر دیگر. یا موقعیتی که مثلا در محیط شلوغ بازارچه با گروه دوستان خود قرار گذشته اید. اما آن ها را پیدا نمی کنید. دسترسی به اینترنت هم ندارید و آنتن مخابراتی تلفن همراه تان هم خالی شده. (وضعی که با توجه به اختلالات اخیر اپراتورها اصلا عجیب نیست!) در این جاست که می توانید روی کمک Jott و مکان یابی فوق العاده اش حساب باز کنید. یا مثلا حساب های کاربری فروشگاه های آن مجتمع که تبلیغات و تخفیف های مخصوصی را فقط برای کاربران این برنامه ارائه می دهند را دنبال کنید و موقعیت های دیگری که شاید خودتان بهتر بتوانید تصور کنید. رشد و موفقیت اپلیکیشن هایی مانند Jott نشان می دهد که ارتباطات مدرن تنها وابسته به اینترنت یا دکل های مخابراتی نیست. روند تکاملی عصر اطلاعات و ارتباطات به ایستگاه جدیدی وارد شده است، مرحله ای که جذابیت ها و تهدیدهای خودش را دارد اما برای نسل جوان تر مفیدتر و موثرتر از ابزارهای قدیمی بوده است.

bartarinha.ir

Check Also

‘مرگ ۱۹ نفر’ در حمله با چاقو به یک مرکز معلولین در ژاپن

حداقل ۱۹ نفر در حمله ای با چاقو به یک مرکز مراقبت از معلولان در …