رنگ کردن موها با رنگ های طبیعی!

آيا تا به حال به استفاده از رنگ‌هاي طبيعي فكر كرده‌ايد؟ روشي كه ساليان سال مادربزرگ‌هاي ما از آن برای رنگ‌کردن موهای‌شان استفاده مي‌كردند. امروزه بيشتر مردم سراغ رنگ‌هاي شيميايي مي‌روند، غافل از اينكه موهاي رنگ‌شده آسيب‌پذير مي‌شوند و نگهداري از آنها دشوار می‌شود. استفاده زياد از رنگ‌هاي شيميايي به ريشه مو آسيب وارد مي‌كند و باعث ريزش مو، كدر شدن، موخوره، گره خوردن، تغيير در ضخامت مو، خشك و زبر شدن، سوختن موها و در نهايت سوختگي پوست سر مي‌شود.

اما چاره كار چيست؟ درست است كه رنگ‏هاي طبيعي محدود اند و گاهي رنگ مورد نظر شما در بين آنها نيست اما اگر شما هم از آن دسته از خانم‌هايي هستيد كه به تغيير رنگ موي خود علاقه داريد يا براي پوشاندن سفيدي موهاي‌تان دنبال رنگ كردن آنها هستيد، بهتر است براي يك‌بار هم كه شده رنگ‌هاي طبيعي را امتحان كنيد. گاهي لازم است براي تقويت مو و كاهش آسيب‌هاي وارده از رنگ‌هاي طبيعي مثل حنا، سدر، بابونه، چغندر، روناس و… استفاده كنيد. پس با ما همراه شويد.

رنگ کردن موها,رنگ‌هاي طبيعي,رنگ‌هاي شيميايي

مشکی رنگه عشقه
معروف‌ترين رنگ طبيعي حناست؛ رنگي كه احتمالا شما را ياد مادربزرگ‌هاي‌تان مي‌اندازد. حنا برگ درختچه‌اي به همين نام است كه آن را مي‌كوبند و براي رنگ كردن مو و ناخن از آن استفاده مي‌كنند. حتما فكر مي‌كنيد حنا موهاي شما را قرمز مي‌كند اما جالب است بدانيد تركيب حنا با مواد ديگر طيف گوناگوني از رنگ‌هاي مورد نظر شما را به وجود مي‌آورد؛ مثلا رنگ مشكي كه هميشه يكي از رنگ‌هاي پرطرفدار است.

اگر بخواهيد رنگ مو‌های‌تان را به كمك حنا مشكي كنيد، دستورالعمل‌هاي متعددي وجود دارد که ما با شما درمیان می‌گذاریم. امافراموش نکنید همیشه پيش از به كار بردن هر يك از اين روش‌ها، مقداري از مواد را روي پوست خود امتحان كنيد و در صورت بروز حساسيت، از به كار بردن آن اجتناب كنيد ضمن اينكه مواد نامبرده در دستورهاي رنگ مو را مي‌توانيد از عطاري‌ها تهيه كنيد.

• چهار قاشق غذاخوري حنا را با آب جوش مخلوط كنيد و اجازه دهيد دو ساعت روي سر بماند. چهار قاشق غذاخوري وسمه (رنگ حنا) را هم خيس كنيد تا پس از شست‌وشوي حنا مورد استفاده قرار گيرد، دو ساعت بعد سر حنامالي شده را با آب ولرم بشوييد و پس از خشك كردن موها وسمه را روي آنها بماليد و مانند مرحله اول دو ساعت بعد سر را با آب ولرم بشوييد.

• اگر چند تار موي سفيد داريد، چهار قاشق غذاخوري تنباكو را با دو ليوان آب به مدت نيم‌ساعت بجوشانيد و صبر كنيد تا خنك شود، سپس موها را با محلول ماساژ دهيد.

• يك قاشق غذاخوري برگ كنجد، يك قاشق غذاخوري سناي مكي و يك قاشق غذاخوري حنا را پودر كنيد. با يك ليوان آب جوش مخلوط كرده و به صورت خمير درآوريد. پس از دو ساعت خمير را به آرامي به موها بماليد و اجازه دهيد دو ساعت روي موهاي‌تان بماند سپس موها را با آب ولرم كاملا آبكشي کنید.

• براي موهاي تيره دو قاشق غذاخوري حنا و چهار قاشق غذاخوري وسمه را با يك ليوان آب جوش مخلوط كنيد. بعد از پنج دقيقه يك عدد تخم‌مرغ به آن اضافه كنيد. قبل از رنگ كردن، موها را با يك قاشق غذاخوري روغن جوانه گندم ماساژ دهيد و سپس موها را با اين مواد رنگ كنيد. يك تا دو ساعت صبر كنيد، بعد موها را با آب ولرم آبكشي كنيد.

• پنج قاشق حنا و يك ليوان سركه را مخلوط كنيد و پس از يك ساعت آن را به سر بماليد. يك ساعت صبر كنيد، بعد موها را با آب ولرم بشويید.

• دو قاشق غذاخوري پودر گل شقايق، دو قاشق غذاخوري پودر پوست گردو را با يك ليوان آب مخلوط كنيد. پس از دو ساعت رنگ را به آرامي به موها بماليد. دو ساعت صبر كنيد و بعد موها را با آب ولرم آبكشي کنید.

• چهار قاشق غذاخوري حنا را با نصف ليوان آب جوش مخلوط كنيد و به مو بماليد. بعد از دو ساعت موها را با آب ولرم آبكشي کنید. بلافاصله چهار قاشق غذاخوري وسمه و يك قاشق مرباخوري سريش را با ماست مخلوط كنيد و به مو بماليد. بعد از دو ساعت موها را با آب ولرم بشوييد.

• جالب است بدانيد اگر چندين‌بار موهاي خود را با جوشانده پوست گردو ماساژ دهید و بشوئید، مشكي مي‌شود.

• براي موهاي سفيد دو قاشق غذاخوري پودر گل شقايق و دو قاشق غذاخوري پودر پوست گردو را با يك ليوان آب جوش مخلوط كنيد و به صورت خمير درآوريد. بعد از دو ساعت خمير را به آرامي به موها بماليد. يك ساعت صبر كنيد و بعد موها را با آب ولرم آبكشي کنید.

رنگ موي قهوه‌اي روشن
رنگ قهوه‌اي طيف‌هاي مختلفي دارد و هميشه يكي از گزينه‌هاي اول رنگ مو به حساب مي‌آيد. براي قهوه‌اي شدن مو راهكارهاي زير پيشنهاد مي‌شود:

• 70 گرم ريشه ريواس را 10 دقيقه بجوشانيد. بعد از 24 ساعت جوشانده را صاف كنيد و با شش قاشق كايولين، يك عدد تخم‌مرغ و چهار قاشق سركه سيب مخلوط كنيد. حالا آن را روي سر بماليد و پس از يك ساعت آبكشي كنيد.

• يك قاشق غذاخوري قهوه، دو قاشق غذاخوري بابونه و دو قاشق چايخوري روناس را پودر و با يك ليوان آب جوش مخلوط كنيد تا حالت خميري پيدا كند. چهار ساعت بعد خمير را به آرامي به موها بماليد. يك ساعت صبر كنيد و بعد موها را با آب ولرم آبكشي کنید.

• دو قاشق غذاخوري پوست گردو، يك قاشق چاي‌خوري پودر زاج، دو قاشق غذاخوري عرق‌ بهارنارنج و دو عدد زرده تخم‌مرغ را با هم مخلوط كنيد و به موها بماليد. يك ساعت صبر كنيد و بعد موها را با آب ولرم آبكشي كنيد.

• دو قاشق غذاخوري گل بابونه، يك قاشق غذاخوري چاي و يك قاشق غذاخوري وسمه را با دو ليوان آب روي حرارت ملايم بجوشانيد. پس از سرد شدن يك عدد زرده تخم‌مرغ را به آن اضافه كنيد و خمير را به موها بماليد. سه ساعت بعد موها را آبكشي كنيد.

• پوست گردوي سبز تازه را بكوبيد و با چهار ليوان آب روي حرارت قرار دهيد تا نصف آن بخار شود. وقتي سرد شد آن را به موهاي خود بماليد و بعد از نيم‌ساعت موهاي‌تان را بشوييد.

• 20 گرم حنا، 30 گرم پودر برگ كنجد، 20 گرم پودر بابونه و دو عدد زرده تخم‌مرغ را با يك ليوان آب جوش مخلوط كنيد و اجازه دهيد چند ساعت بماند. بعد از چهار ساعت مواد را به مو بماليد و باز منتظر شويد كه اين مواد چند ساعت روي موهاي‌تان بماند و بعد آبكشي كنيد. دقت داشته باشيد براي تاثيرپذيري رنگ‏هاي طبيعي زمان بيشتري نسبت به رنگ شيميايي بايد اختصاص دهيد.

رنگ کردن موها,رنگ‌هاي طبيعي,رنگ‌هاي شيميايي

رنگ موي قهوه‌اي تيره
• يك قاشق چاي‌خوري چاي را در 200 ميلي‌ليتر آب بجوشانيد تا مقدار آن به نصف برسد سپس چاي صاف‌شده، يك فنجان پودر حنا، يك قاشق چاي‌خوري پودر انگور خشك‌شده و دو قاشق چاي‌خوري روغن نارگيل (يا زيتون) را با هم مخلوط كنيد و بگذاريد يك شب در ظرفي آهني بماند. صبح مقداري پودر گل ميخك به آن اضافه كنيد و به موي سر خود بماليد و بعد يك يا دو ساعت آن را بشوييد.

• پودر پوست گردو، پودر زاج، پودر حنا، زرده تخم‌مرغ و آب را مخلوط كنيد تا حالت خميري‌شكل پيدا كند. خمير را روي موها‌ی‌تان بماليد و 40 دقيقه صبر كنيد و بعد آن را آبكشي کنید.

• آب دو عدد ليموترش، يك قاشق غذاخوري حنا، يك قاشق غذاخوري پودر قهوه و يك ليوان آب جوش را مخلوط كنيد و به مدت پنج دقيقه با حرارت ملايم بجوشانيد تا حالت خمير نرم به خود بگيرد. مواد را از روی حرارت‌ برداريد و بعد از نيم‌ساعت يك عدد زرده تخم‌مرغ به آن اضافه كنيد. موهاي خود را با يك قاشق غذاخوري روغن جوانه گندم ماساژ دهيد و بعد مواد را به آن بماليد. يك ساعت و نيم بعد موها را با آب ولرم آبكشي کنید. اگر چند بار اين عمل را تكرار كنيد رنگ آن خيلي روشن مي‌شود.

رنگ موي قهوه‌اي بسيار روشن
• سه قاشق غذاخوري قهوه، دو قاشق غذاخوري پودر پوست گردو، دو قاشق غذاخوري حنا و يك قاشق غذاخوري وسمه را مخلوط كنيد و به مو بماليد. بعد از دو ساعت موهاي‌تان را آبكشي کنید.

• دو قاشق غذاخوري حنا، سه قاشق غذاخوري قهوه، دو قاشق غذاخوري پودر كاكائو و يك قاشق غذاخوري وسمه را با مقداري آب خمير كنيد و روي سر بماليد. اجازه دهيد دو ساعت بماند و بعد آن را بشوييد.

• 30 گرم بابونه را در آب بجوشانيد و با 15 گرم حنا (يا روناس)، 30 گرم قهوه و 20 گرم اقطي مخلوط كنيد و به موهاي خود بماليد. بعد از دو ساعت آن را بشوييد.

رنگ موي سرخ
• حنا را با آب يا عرق بهارنارنج خمير كنيد. بعد از چند ساعت، كمي آب به آن اضافه كرده و به مو بماليد. اين خمير هرچه بيشتر روي سر بماند رنگ بيشتري خواهد داشت و پررنگ‌تر مي‌شود. اگر مقداري آب اكسيژنه به خمير حنا اضافه كنيد، مو‌ها را به رنگ آتشين و پرتلالو درمي‌آورد. رنگ قرمز حنا شاد و زنده است.

• اقطي سرخ (نام گياه) را با آب مخلوط كنيد و به موهاي خود بماليد.

• حنا را با آب اكسيژنه به صورت متناوب بر سر بماليد تا موهاي‌تان قرمز شود.

رنگ موي قهوه‌اي بلوطي
• پودر حنا را با آب اكسيژنه و قهوه مخلوط كنيد و به موهاي خود بماليد. دو ساعت بعد رنگ را با آب ولرم شست‌وشو دهيد.

رنگ موي طلايي
• پنج قاشق غذاخوري گل بابونه و پنج قاشق غذاخوري گل ريواس را با سه ليوان آب روي حرارت ملايم بجوشانيد. بعد از 20 دقيقه آن را صاف كنيد و پس از خنك شدن روي موهاي خود ماساژ دهيد. ماساژ اين عصاره بر موهاي سفيد و بي‌رنگ موجب طلايي شدن آنها مي‌شود.

• پنج قاشق غذاخوري پودر بابونه را با يك ليوان آب به مدت پنج دقيقه بجوشانيد، پس از سرد شدن يك قاشق غذاخوري صابون به آن اضافه كنيد به طوری که در آن حل شود. ابتدا سر را صابون‌زده، بدون اينكه سرتان را آبكشي كنيد اين مخلوط را روي سر ماساژ دهيد پس از يك ساعت موها را با آب ولرم كاملا آبكشي کنید.

• يك چغندر را رنده كنيد و در يك فنجان آب بجوشانيد و با نصف قاشق چاي‌خوري کاتا كه گياهي هندي است مخلوط كنيد. بعد از صاف كردن، آن را با يك فنجان حنا مخلوط كنيد. بعد يك قاشق چاي‌خوري پودر قهوه به آن اضافه كنيد و يك شب در داخل ظرف فلزي قرار دهيد. صبح نصف پيمانه كشك به آن اضافه كنيد و به موهاي خود بماليد و بعد از دو تا سه ساعت بشوييد.

• بابونه، قهوه، آبليمو، سركه و زعفران را به يك ميزان با هم مخلوط كنيد و به موهاي خود بماليد و پس از دو ساعت بشوييد.

رنگ موي شرابي پررنگ
• يك عدد چغندر متوسط را در مقداري آب بجوشانيد و با شش قاشق حنا مخلوط كنيد و روی موهای‌تان بگذارید و پس از يك ساعت بشوييد.

• دو قاشق غذاخوري حنا، يك قاشق غذاخوري رنگ حنا، سه قاشق غذاخوري روناس، دو قاشق غذاخوري گل ريواس را با آب لبو قرمز مخلوط كنيد و روي مو‌ها بماليد و بعد از دو ساعت بشوييد.

رنگ موي مسي
• چهار قاشق غذاخوري گل ريواس، چهار قاشق غذاخوري گل بابونه، چهار قاشق غذاخوري حنا و سه ليوان آب را بجوشانيد. بعد از صاف كردن مواد، موها را با آن ماساژ دهيد و پس از دو ساعت بشوييد.

• حنا، وسمه، روناس، آب آلبالو، قهوه و پوست پياز قرمز را مخلوط كنيد و به موهاي خود بماليد و بعد از دو ساعت آبكشي كنيد.

رنگ کردن موها,رنگ‌هاي طبيعي,رنگ‌هاي شيميايي

رنگ موي مسي تيره
• يك قاشق چاي‌خوري چاي را در 200 ميلي‌ليتر آب بجوشانيد تا مقدار آن به نصف برسد سپس آن را صاف كنيد تا چاي از آن جدا شود. يك فنجان پودر حنا، يك قاشق چاي‌خوري پودر انگور خشك‌شده، دو قاشق چاي‌خوري روغن نارگيل (يا زيتون) و چاي تزئيني را با هم مخلوط كنيد و بگذاريد يك شب در ظرفي آهني بماند. صبح مقداري روغن اكاليپتوس به حنا اضافه كنيد و آن را به سر خود بماليد و بعد يك يا دو ساعت آن را بشوييد.

• حنا و بابونه، آبليمو و سركه را با هم تركيب كرده روی موهاي خود بماليد.

قرمز متمايل به طلايي
• براي ايجاد رنگ قرمز متمايل به طلايي، ۲۰۰ گرم پودر حنا و دو پيمانه آب ليمو را در ظرف غيرفلزي مخلوط كنيد. بگذاريد مواد به مدت چهار تا شش ساعت بماند تا كمي غليظ شود. بعد آن را روي سر بماليد و با پلاستيك ببنديد. پس از دو تا سه ساعت، موهاي خود را بشوييد.

• حنا، برگ و تخم چغندر وگلبرگ شقايق هم موهاي شما را سرخ مي‌كند.

رنگ موي شرابي
• 300 سي‌سي دمكرده بابونه و يك قاشق سركه يا آبليمو را با  شش قاشق غذاخوري ‌حنا مخلوط كنيد و يك ساعت روي موهاي خود بگذاريد و سپس آبكشي كنيد.

• پنج قاشق غذاخوري روناس را با يك ليوان آب جوش به مدت 20 دقيقه بجوشانيد، پس از سرد شدن آن را صاف كنيد و نصف آن را به موهاي‌تان بماليد، بعد نيم‌ساعت باقيمانده مواد را به موها زده و يك ساعت صبر كرده و بعد با آب ولرم آبكشي کنید.

• شش قاشق غذاخوري حنا، آب شلغم كه قبلا دم‌كشيده و خنك‌شده و دو قاشق غذاخوري قهوه و دو قاشق غذاخوري سركه را مخلوط كنيد و به مدت دو ساعت روي سر بگذاريد.

رزماري پوشش‌دهنده سفيدي موها
رزماري يا اكليل كوهي هم درمان طبيعي براي حفظ رنگ طبيعي موهاي شماست و هم درمان خوبي براي چربي مو به حساب مي‏آيد. يك‌چهارم فنجان رزماري خشك را به مدت 10 دقيقه در دو فنجان آب بجوشانيد.  بعد آن را از صافي رد كنيد و آب رزماري را روي سرتان بريزيد و اجازه دهيد شب تا صبح روي سرتان بماند. اگر تعداد موهاي سفيد سر شما زياد است، از اين محلول براي مدت طولاني‌تري استفاده كنيد. كم‌كم موهاي سفيد شما رنگ تيره‌تري به خود مي‌گيرد.

 آيا زنان باردار مي‌توانند از رنگ‌هاي طبيعي استفاده كنند؟
در مورد استفاده از رنگ‌هاي طبيعي دكتر عباسيان، متخصص طب سنتي توصيه مي‌كند: «در استفاده از رنگ‌ها، مزاج خود را بشناسيد، به عنوان مثال اگر گرم‌مزاج هستيد از گياهان گرم كه استفاده از آنها در شما حساسيت ايجاد مي‌كند، زياد و متناوب استفاده نكنيد. رنگ‌هاي طبيعي براي خانم‌هاي باردار هم اگر بريدگي يا زخم نداشته باشند، مشكلي ايجاد نمي‌كند.

اما در حالت كلي بهتر است خوردني‌ها و ماليدني‌هايي از اين دست، به علت نامشخص بودن واكنش آن در بدن خانم باردار و جنين، در اين مقطع زياد و مكرر استفاده نشود.» استفاده از رنگ‌هاي طبيعي به مراتب سخت‌تر از رنگ‌هاي شيميايي است و وقت و حوصله بيشتري مي‌طلبد اما حتما مي‌دانيد استفاده مكرر از رنگ‌هاي شيميايي نه‌تنها به ريشه مو آسيب وارد مي‌كند بلكه ممكن است مقاديري از مواد از طريق پوست جذب بدن شود.

شواهد تازه محققان نشان مي‌دهد ميان استفاده مرتب از رنگ مو با ابتلا به بعضي بيماري‌هاي پوستي و حتي سرطان ارتباط نزديكي وجود دارد. همچنين دانشمندان در مطالعات و آزمايش‌هایی كه روي حيوانات انجام دادند، متوجه شدند دفعات رنگ كردن مو با رنگ‌هاي شيميايي موجب ناقص‌الخلقه شدن نوزادان حيوانات مي‌شود. به همين دليل به خانم‌ها توصيه مي‌شود حداقل در سه ماهه اول بارداري از رنگ‌هاي شيميايي استفاده نكنند.

نكاتي براي انتخاب و استفاده از رنگ موهاي طبيعي
• توجه داشته باشيد كيفيت، تازگي گياه، ميزان مواد، نحوه تركيب مواد، جنس و رنگ موي هر شخص، زمان ماندن مخلوط روي مو و. . . طيف رنگي متفاوتي را در افراد مختلف ايجاد مي‌كند.

• پيش از رنگ كردن كل موهاي‌تان، بخش كوچكي از موها را رنگ كنيد تا رنگ به دست آمده روي موي خود را ببينيد و در صورت رضايت كل موي خود را رنگ كنيد.

• اگر رنگ به دست آمده دلخواه شما نبود مي‌توانيد چندين مرتبه اين كار را تكرار كنيد. رنگ‌هاي تيره با تكرار، تيره‌تر و رنگ‌هاي روشن روشن‌تر مي‌شود.

• مدت دقيق نگهداشتن رنگ روي مو بسيار مشكل است زيرا به خصوصيات مو و رنگ موي شما بستگي دارد.

• براي اينكه نتيجه بهتري از رنگ كردن موهاي خود بگيريد، بهتر است شرايط دمايي محيط، نزديك به دماي بدن يعني 37 درجه سانتي‌گراد باشد.

• توجه داشته باشيد رنگ‌هاي شيميايي به سختي روي رنگ‌هاي گياهي مي‌نشيند و ولي رنگ‌هاي گياهي به‌راحتي روي موهاي دكلره شده و رنگ‌شده نتيجه مي‌دهد.

• شست‌وشو با چاي باعث تغيير رنگ موها نمي‌شود اما هاله زيبايي روي آنها پديد مي‌آورد.

• اگر موهاي شما شكننده و خشك است، هنگام استفاده از حنا، زرده تخم‌مرغ يا روغن زيتون به تركيب رنگ‌تان اضافه كنيد.

تست اولیه را فراموش نکنید
در نظر داشته باشید که پیش از رنگ کردن کل موهای‌تان، حتما قسمتی از مواد تهیه کرده را بر روی پوست خود امتحان کنید. در صورت بروز حساسیت، قرمزی یا دانه زدن از رنگ کردن موی‌تان با آن مواد صرف نظر کنید چرا که مواد طبیعی هم ترکیباتی دارند که امکان دارد برای افراد متفاوت، واکنش های گوناگونی به وجود آورند. در صورت استفاده از رنگ های شیمیایی هم،  تست اولیه را از یاد نبرید. به عنوان مثال اگر گرم مزاج هستید ، بهتر است رنگ های گرم را فراموش کنید و برای رنگ کردن موهای‌تان ریسک نکنید همچنین از احتمال بروز حساسیت هم غافل نشوید.
منبع:مجله سیب سبز

Check Also

پایان نشست اوپک؛ انتخاب دبیر کل جدید و ناکامی در تعیین سقف تولید

نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بدون تعیین سقف تولید نفت یا تعیین سیاستی تازه …