حالا دیگر دانشمندان می‌توانند با استفاده از مخمرها، مورفین و هروئین بسازند!

 

مورفین

 

در خبری که نسبتا بی‌سر و صدا در رسانه‌ها بازتاب اندک داشته است، به یک پروژه جالب تحقیقاتی اشاره شده است که شاید در آینده باعث تحولات زیادی در دنیا شود.

مواد مخدر، هم مصرف پزشکی دارند و هم انسان‌های زیادی سوء مصرف آنها را دارند و معتاد به آنها هستند. تا به حال ساختن مخدرهای غیرصناعی، وابسته به کشت گیاهانی مثل خشخاش بوده است.

اما حالا بر اساس مقاله‌ای که می‌توانید در اینجا ببینید، در یک پروژه تحقیقاتی پژوهشگران دانشگاه استنفورد، اعلام کرده‌اند که توانسته‌اند برای اولین بار با استفاده از مخمرها، مواد مخدر را بسازند.

آنها می‌توانند با استفاده از مخمرها و رساندن قند به آنها، به تبائین و هیدروکدون برسند، این مخدرها به نوبه خود به راحتی قابل به تبدیل به مورفین و هروئین هستند.

8-17-2015 9-51-59 AM

این کار اصلا ساده نبوده و  مستلزم پیدا کردن آنزیم‌های تازه، مهندسی کردن آنزیم‌ها و راه‌های ساخت مواد مخدرها و بهینه کردن سویه‌های مخمرها بوده است.

برای ساخت تبائین ۲۱ آنزیم و برای ساخت هیدروکدون نیاز به ۲۳ آنزیم بوده است که به صورت اولیه در گیاهان، باکتری‌ها، پستانداران و خود مخمرها وجود داشتند.

8-17-2015 9-49-27 AM

فعلا ساخت مخدرها در مقیاس‌های آزمایشگاهی با استفاده از مخمرها ممکن شده و برای بهینه کردن و تولید انبوه، هنوز کارهای زیادی لازم است.

اما چنانچه این طرح نهایی شود و مقرون به صرفه شود، احتمال دارد که خیلی زود از آن سوء استفاده شود. شاید در آینده دیگر مواد مخدر شبه‌تریاکی هم مثل مخدرهای صناعی، به جای صادر شدن کشورهایی مثل افغانستان، به صورت آسان‌تری در آزمایشگاه‌ها تولید شوند. در این صورت نیازی به کشت روتین خشخاش در مزارع دورافتاده نخواهد بود و نوع قاچاق مواد مخدر، متحول خواهد شد.

 

 

منبع: 1pezeshk.com

Check Also

لذت تایپوگرافی با اپلیکیشن تحریر

ما هر روز در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکشن‌های پیامرسان، انبوهی  از عکس‌ها و نقل قول‌ها …