گرم شدن کره زمین باعث تغییر مسیر حرکت آن شده است

زمین222

مطالعه جدید ناسا نشان می‌‏دهد که گرم شدن کره زمین باعث تغییر مسیر حرکت زمین حول محور قطبی خود شده است.

ذوب شدن یخ‎ها به خصوص در گرینلند، باعث تغییر توزیع متناسب وزن بر روی زمین شده است و این مسئله باعث شده است که قطب شمال و حرکت زمین یا همان «حرکت قطبی»، دچار تغییر مسیر شود.

«سورندرا ادیکاری»، از ناسا گفت که دانشمندان و دریانوردان از سال ۱۸۹۹ مکان دقیق قطب و حرکت قطبی را اندازه گیری کرده‌اند و برای تقریباً تمام قرن بیست مسیر قطبی کمی به سمت کانادا بوده است. اما این مسیر در قرن ۲۱ تغییر کرده است و اکنون حرکت به سمت انگلستان است.

به گفته وی تغییراتی که اخیراً و از قرن ۲۰ شروع شده بسیار چشمگیر است. در حالی که دانشمندان می‌‏گویند که این تغییر بی خطر است، ولی آن را قابل تأمل می‌‏دانند.

«جاناتان اور پک»، استاد علوم زمین در دانشگاه آریزونا، که بخشی از این مطالعه را انجام داده است در این باره گفت: «انسان به صورت‌‏های مختلف در تغییرات جدید این سیاره نقش داشته است.»

«اریک آیوس» از ناسا درباره تحقیقات جدید ناسا گفت که از سال ۲۰۰۳، گرینلند به طور متوسط بیش از ۳۰۰  میلیارد تن یخ را در یک سال از دست داده و این باعث تغییر چشمگیر مسیر حرکت زمین حول محور قطبی خود شده است.

اریک در ادامه گفت که غرب قطب جنوب ۲۷۵ تریلیون تن یخ از دست داده است و شرق قطب جنوب حدود ۱۶۵ تریلیون تن یخ سالانه به دست می‎آورد که همگی باعث کج شدن مسیر حرکت زمین شده است.

ادیکاری در این خصوص گفت که همه این موارد باعث تغییر حرکت قطبی به سمت شرق شده است.

«جیان‌‏لی چن»، دانشمند و محقق ارشد دانشگاه مرکز تحقیقات فضایی تگزاس، گفت که تغییر مکان قطبی برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ به تغییرات آب و هوایی نسبت داده شده است. به گفته وی این مطالعه وی را در تحقیقات بیشتر در این زمینه یک گام به جلو انداخته است.

چن که مستقیما در این مطالعات شرکت ندارد گفت: «هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد و این فقط یکی دیگر از اثرات جالب توجه تغییرات آب و هوایی بر روی این سیاره است.»

Check Also

عصر یخبندان در سال 2040

 عصر یخبندان یا عصر یخی، دورهٔ درازمدت کاهش دمای آب‌وهوای زمین است که در گسترش …