عصر یخبندان در سال 2040

عصر یخبندان2222

 عصر یخبندان یا عصر یخی، دورهٔ درازمدت کاهش دمای آب‌وهوای زمین است که در گسترش یخسارهای قاره‌ای، یخسارهای قطبی و یخسارهای آلپی تأثیرگذار است. از دیدگاه یخبندان‌شناسی، عصر یخبندان بیشتر به دوره‌ای از یخسارها در نیمکرهٔ شمالی و جنوبی، گفته می‌شود؛ با این تعریف ما هنوز در عصر یخبندان هستیم چرا که یخسارهای گرینلند و قطب جنوب هنوز وجود دارند.

به زبان گفتاری و محاوره‌ای، هنگامی که درباره‌ٔ چند میلیون سال آینده سخن گفته می‌شود، عصر یخبندان برای اشاره به دوره‌های سردتر با یخسارهای پهناور در قاره‌های شمالی آمریکا و اوراسیا گفته می‌شود: با این دید، آخرین عصر یخبندان نزدیک به ۱۱٬۰۰۰ سال پیش پایان یافت.

دانشمندان روسی مدعی شده‌اند که زمین در سال ۲۰۴۰ وارد دوره یخبندان ۲۵۰ ساله خواهد شد.

ice-age-future(3)

کارشناسان هواشناسی روس بر این باورند که فعالیت خورشیدی هر ۲۰۰ سال بطور موقت کاسته شده و حرارت کمتری منتشر می‌کند. به باور آنها، این دوره یخبندان می‌تواند باعث کاهش چندین درجه‌ای میانگین دما در زمین شود.

 

آخرین بار که این اتفاق در سالهای بین ۱۶۵۰ و ۱۸۵۰ رخ داد، دوره‌ای موسوم به عصر یخبندان کوچک شکل گرفت.

در آن زمان بیشتر رودهای انگلیس در زمستانهای سخت یخ زده و طبق برخی نقاشی‌های معاصر، مردم می‌توانستند حتی با اسکی روی یخ از روی رودخانه تیمز عبور کنند.

دوره بعدی یخبندان باید بین سالهای ۲۰۳۰ و ۲۰۴۰ آغاز شود. اما دانشمندان رصدخانه پولکوو در سن‌پطرزبورگ تصور می‌کنند که این دوره احتمالا به سختی دوره قبلی نخواهد بود.

ولادیمیر کوتلیاکوف از آکادمی علوم روسیه اظهار کرد: هیچ زمینه‌ای برای این ادعا وجود ندارد که گرم شدن جهانی تا پایان این قرن ادامه داشته باشد. آب‌وهوا دوره‌های طبیعی سرد و گرم شدن خود را به همراه زمانهای رطوبت و خشکی ادامه خواهد داد.

نشانه‌های اولیه یخبندان در حال حاضر وجود داشته و این روند احتمالا در سالهای آینده آغاز می‌شود. اگرچه فعالیتهای انسانی و تخلیه‌های صنعتی از تاثیر بزرگی بر روی طبیعت برخوردارند اما نیروهای طبیعت بسیار قدرتمندتر هستند.

ice-age-future(1)

Check Also

زمین تحمل چند میلیارد نفر دیگر را دارد؟ مجموعه: اخبار علمی و آموزشی

حتما بارها شنیده‌اید که ازدیاد جمعیت یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات برای زمین است. اما آیا …