نگاهی به مزرعه‌ خورشیدی نوادا

نواد2222ا

مزرعه‌ خورشیدی نوادا به کمک نمک مذاب هفت روز هفته و به صورت ۲۴ ساعته نیرو برق تولید می‌کند.

پروژه Crescent Dunes Solar Energy وسعتی ۱۶۷۰ هکتاری از صحرایی نوادا را پوشش می‌دهد. این نیروگاه عظیم اولین تأسیسات خورشیدی جهان است که از نمک مذاب به عنوان سیال انتقال دهنده گرما و همچنین راهی برای ذخیره انرژی حرارتی (thermal energy) حتی زمانیکه خورشید غروب می‌کند یا آب هوا مناسب نیست استفاده می‌کند. SolarReserve یک میلیارد دلار هزینه ساخت این نیروگاه کاملا خورشیدی کرده است که نیاز به هیچ گاز طبیعی یا انرژی فسیلی ندارد.

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی انرژی خورشیدی روز به روز به صرفه‌تر شده است. اما مانع بزرگ ذخیره انرژی تولید شده بیش از حد نیاز برای استفاده آن در شب بوده است. نیروگاه Crescent Dunes بیش از ۱۰۰۰۰ آیینه گردان خورشیدی دارد. این آینه‌ها انرژی خورشیدی را در گودالی پر از نمک ذخیره می‌کنند. این گودال به ۱۰۰۰ درجه فارنهایت (۵۳۷ درجه سلسیوس) می‌رسد. برای فراهم کردن نیرو در هر زمان روز یا شب گرمای ذخیره شده در نمک مذاب در تبدیل کردن آب به بخار استفاده می‌شود که در مقابل ژنراتورهای برق را بکار می‌اندازد.

به گفته Kevin Smith مدیرعامل SolarReserve  “چه شب و چه روز نیروگاه نیروی ثابتی را تولید می کنه. اگر هوا ابری باشه ما از ذخیره استفاده خواهیم کرد تا ۱۱۰ مگاوات ثابت را تولید کنیم. ما یک ذره هم افت نداریم و هیچ تغییری در خروجی نیرو در طول روز وجود نداره”.

در آینده نزدیک SolarReserve مجموعه‌ای از نیروگاه‌های خورشیدی را در چین خواهد ساخت. اولین نیروگاه یک گیگاواتی  آنها در چین ۱۰ برابر نیروگاه نوادا خواهد بود و SolarReserve. تصمیم دارد تا پایان سال ۲۰۲۰ ده نیروگاه دیگر نیز در چین علاوه بر آن بسازد. با در نظر گرفتن رشد باور نکردنی جمعیت و مشکلات محیطی خطرناک در چین، انرژی خورشیدی در حال ایجاد تغییر بزرگی در مصرف ذخایر است.

 






 

Check Also

عصر یخبندان در سال 2040

 عصر یخبندان یا عصر یخی، دورهٔ درازمدت کاهش دمای آب‌وهوای زمین است که در گسترش …