گرم‌ترین ماه در تاریخ زمین

طبق آمار، ماه ژوئن که سومین ماهی است که امسال رکورد درجه حرارت ماهانه را شکسته است، گرم‌ترین ماه زمین و سال ۲۰۱۵ گرم‌ترین سال تاکنون بوده‌اند.
ناسا، سازمان هواشناسی ژاپن و اداره ملی اقیانوسی و جوی به این نتیجه دست یافتند که امسال زمین گرم‌ترین ماه ژوئن ثبت‌شده را تجربه کرده است. آنچه نگران‌کننده‌تر است، این است که ظاهراً امسال گرم‌ترین سال در طول تاریخ زمین خواهد بود.اگر فکر می‌کنید قبلاً مطلبی مشابه این مطلب خوانده‌اید، به این دلیل است که طبق گزارش سایت Mashable، ژوئن سومین ماه در سال جاری است رکورد درجه حرارت ماهانه را شکسته است. حتی قبل از سال ۲۰۱۵ نیز مقاله‌‌های بسیاری تحت عنوان «گرم‌ترین ماه در طول تاریخ» منتشر شده بودند. به همین دلیل این نوع گزارش‌ها نگران‌کننده هستند.

متوسط درجه حرارت جهانی در تمام سطوح زمین در ماه ژوئن امسال از متوسط درجه حرارت جهانی در قرن بیستم، ۲٫۲۷ درجه فارنهایت بیشتر شده است. علاوه بر این، طبق گزارش سایت NOAA، دوره ۱۲ ماهه قبل از ماه جولای گرم‌ترین دوره زمین بوده است. یکی از علل این موضوع، با پدیده قوی ال نینو (El Nino) ارتباط دارد که در نواحی گرمسیری اقیانوس آرام در حال وقوع است. با این حال، با توجه به اینکه بسیاری از رکورد‌های درجه حرارت که اخیراً روی زمین ثبت شده است، در سال‌هایی اتفاق افتادند که چنین رویدادی وجود نداشت، ال نینو را نمی‌توان علت اصلی تمام این رکوردها دانست.

رئیس نظارت بر آب‌وهوا در مراکز ملی اطلاعات محیط زیستی NOAA، Deke ARNT، به سایت Mashable گفت: «تغییرات آب‌وهوایی یک محرک بلندمدت است». از سوی دیگر، پدیده ال ‌نینو بیشتر شبیه یک انفجار کوتاه است که درجه حرارت را در سطح جهانی و برای مدت کوتاهی افزایش می‌دهد. وی افزود: «این عوامل دست‌به‌دست هم داده و باعث شده‌اند درجه حرارت سال ۲۰۱۵ به اندازه‌ای افزایش یابد که احتمالاً گرم‌ترین سال در تاریخ زمین خواهد شد».
footofan.com

 

Check Also

گرمای شدید در شرق آمریکا شش قربانی گرفت

به گزارش مرکز ملی آب و هوای آمریکا، بر اثر موج گرمای شدید در ایالات …