شبیه‌ترین سیاره به زمین توسط ناسا کشف شد، شاید این سیاره دارای حیات باشد!

خیلی وقت‌ها ما وقتی به آسمان پرستاره بالای سرمان نگاه می‌کنیم، در عین تحسین این زیبایی و شکوه، دچار یک حس افسردگی هم می‌شویم. افسردگی از این بابت که نژاد بشر را در کهکشهان‌ها تنها می‌بینیم.

تصور کنید که اگر زمانی انسان‌ها دریابند که تنها موجودات هوشمند همه هستی نیستند یا اگر روزی ارتباط ما با این موجودات هوشمند برقرار شود، چه سناریوهای زیبا، هیجان‌انگیز و شاید هم هراس‌انگیزی پیش رو خواهند بود.

سال ۲۰۰۹، ناسا فضاپیمایی به نام کپلر را روانه فضا کرد که مجهز به ابزاری برای سنجش دقیق میزان نور دریافتی از بخشی از ستاره‌های راه شیری است.

هرگاه نور ستاره‌ای اندکی کم بشود و بعد مجددا به حد اولیه برگردد، می‌شود حدس زد که گذر یک سیاره موجود در مدار ستاره، باعث این کاهش نور شده باشد.

از روی میزان کاهش نور، می‌توان پی به اطلاعات اندکی در مورد سیاره، مثلا اندازه آن برد.

7-24-2015 10-02-29 AM

تا به حال در این پروژه، هزار سیاره کشف شده است که فقط ۱۲ تا از آنها شرایطی مشابه زمین را داشتند، یعنی فاصله آنها از ستاره، به حدی بوده که حیات روی سطح آنها ممکن بوده است.

اما دیروز خبر هیجان‌انگیز منتشر شد، اینکه کپلر یک سیاره را کشف کرده است که شبیه‌ترین سیاره کشف‌شده به زمین تا به حال بوده است.

این سیاره را کپلر ۴۵۲b نام نهاده‌اند، این سیاره ۱۴۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و در منظومه سیگنوس قرار دارد.

این سیاره ۶۰ درصد از زمین بزرگ‌تر است، میزان جاذبه‌اش احتمالا دو برابر زمین است و به احتمال زیاد سطحی سنگلاخی و توأم با پستی و بلندی زیاد دارد.

7-24-2015 9-56-45 AM

فاصله این سیاره تا خورشیدش، اندکی از فاصله زمین تا خورشید، بیشتر است، اما سیگنوس در عوض، اندکی درخشان‌تر از خورشید ماست و همین امر باعث می‌شود که حیات در روی این سیاره محتمل باشد.

دانشمندان تقریبا مطمئن هستند که سیاره دارای جو (اتمسفر) است که از جو زمین ضخیم‌تر است و احتمالا آتشفشان‌ها فعالی هم دارد.

۳۸۵ روز طول می‌کشد تا کپلر ۴۵۲b به دور سیگنوس، گردش کند که بسیار نزدیک به ۳۶۵ روز گردش زمین است.

این سیاره از زمین مسن‌تر است و شش میلیارد ساله است.

تا پیش از کشف کپلر ۴۵۲b ، شبیه‌ترین سیاره کشف‌شده به زمین کپلر ۱۸۶f بود که حدودا ۱۰ برابر بزرگ‌‌تر از زمین بود و ۵۰۰ سال نوری با ما فاصله داشت و میزان انرژی دریافتی‌اش از ستاره مرکزی منظومه‌اش، تنها یک سوم ما بود.

7-24-2015 9-57-29 AM

مأموریت کپلر، تنها تلاش ناسا برای کشف سیاره‌های شبیه به ما نیست. در سال ۲۰۱۷؛ یک ماهواره شکارچی سیاره‌های شبیه به ما را به نام TESS روانه مدار زمین خواهد کرد که می‌توند جزئیات دقیق‌تری در مورد اندازه، جرم و جو سیارات دوردست بدهد.

سال بعد هم تلسکوپ فضایی جیمز وب، شروع به کار خواهد کرد که می‌تواند اطلاعات دقیقی مثل رنگ، تفاوت فصول سیارات، آب و هوا و میزان احتمال وجود حیات بر سطح آنها به دست دهد.

منبع:1pezeshk.com

Check Also

‘مرگ ۱۹ نفر’ در حمله با چاقو به یک مرکز معلولین در ژاپن

حداقل ۱۹ نفر در حمله ای با چاقو به یک مرکز مراقبت از معلولان در …