ارتباط انار با آلزایمر

انار2

انار حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی است که به کاهش استرس، بیماری‌های قلبی و محافظت در برابر سرطان کمک می‌کند. حالا تحقیقات جدید نشان دادند آب انار می‌تواند با بیماری آلزایمر نیز به مقابله بپردازد.

در گذشته ارتباط انار با کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر در حیوانات به اثبات رسیده است؛ اما حالا دانشمندان می‌‌گویند می‌توانند علت این ارتباط را توضیح دهند.

تحقیقات جدیدی که در نشریه ACS Chemical Neuroscience منتشر شده، نشان می‌دهد بدن به هنگام مواجهه با عصاره انار، ترکیب خاصی تولید می‌کند که محققان معتقدند به مقابله با بیماری آلزایمر کمک می‌کند.

دانشمندان برای انجام این تحقیق، ۲۱ ترکیب را جدا کرده و شناسایی کردند که بیشتر پلی‌فنول‌های موجود در عصاره انار بودند؛ پلی‌فنول‌ها همان مولکول‌های گیاهی هستند که خواص آنتی‌اکسیدان دارند. دانشمندان پی بردند این پلی‌فنول‌ها نمی‌توانند از دیواره مغز-خون عبور کنند؛ اما یک ترکیب به نام یورولیتین می‌تواند از دیواره مغز-خون عبور کند.

یورولیتین‌ها ضدالتهاب‌هایی هستند که به هنگام تجزیه پلی‌فنول‌های موجود در عصاره انار توسط باکتری‌های روده، ایجاد می‌شوند.

بیماری آلزایمر با پروتئین‌های نشاسته‌ای که توده‌ها را در مغز ایجاد می‌کنند، ارتباط دارد. برای پیشگیری از تشکیل این توده‌ها، یک مولکول باید از دیواره مغز-خون عبور کند که یورولیتین این کار را انجام می‌دهد.

همچنین تحقیقات بر روی کرم‌های مبتلا به آلزایمر نشان داد یورولیتین‌ها عمر کرم‌ها را افزایش می‌دهند.

Check Also

غذاهای حاوی افزودنی را کمتر مصرف کنید

آیا تاکنون به این مساله فکر کرده‌اید غذاهای کنسروی یا محصولات غذایی فرآوری شده که …