آیا به زودی شاهد بزرگ‌ترین دستاورد باستان‌شناسی قرن ۲۱ خواهیم بود؟

8-13-2015 9-00-58 AM
ادعای پیدا شدن محل آرامگاه نفرتیتی

سال ۱۹۲۲، زمانی که هاوارد کارتر مقبره توت‌عنخ‌آمون -یازدهمین فرعون مصر باستان- را کشف کرد، هیجانی در میان رسانه‌ها، مردم و باستان‌شناسان ایجاد شد. ورودی کوچک و پنهان شده مقبره «توت» باعث شده بود که مقبره او در طی سال‌های دراز، پنهان باقی بماند.

اما حالا بعد از گذشت نزدیک به صد سال، یک مصرشناس دیگر به نام نیکولاس ریوز ادعا می‌کند که به احتمال زیادی محل آرامگاه نفرتیتی را پیدا کرده است.

او با بررسی دقیق اسکن‌ها دیواره‌های آرامگاه «توت» متوجه شده است که در زیر نقاشی‌ها و گچ‌کاری‌های این آرامگاه، علیرغم تلاش زیادی که برای پنهان‌کاری وجود داشته است، ورودی دو اتاق وجود دارد: یک اتاق نسبتا کوچک که احتمالا انبار است و یک اتاق بزرگ که احتمالا آرامگاه نفرتیتی است.

8-13-2015 9-00-40 AM

نفرتیتی نامادری شاه «توت» بود. تصور می‌شود که مرگ نابهنگام شاه توت، در شرایطی که‌ آرامگاهی مستقل برای او هنوز احداث نشده بود، مصریان را واداشت که از آرامگاه موجود نفرتیتی برای دفن او استفاده کنند. برای این کار او آرامگاه قبلی را کمی توسعه دادند و تغییراتی در آن ایجاد کردند.

حتی این تصور وجود دارد که ماسک طلایی مشهور «توت» در واقع ماسک نفرتیتی بوده که با ایجاد تغییراتی برای «توت» استفاده شده است. شاهد این امر، گوش‌های دارای سوراح برای گوشواره در این ماسک است.

باید منتظر اسکن‌های راداری آرامگاه باشیم تا ببینیم عملا حدس نیکولاس ریوز به یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای باستان‌شناسی قرن ۲۱ منجر خواهد شد یا نه.

منبع: سایت یک پزشک

Check Also

موسیقی در دوره سلجوقی

موسیقی در دوره سلجوقی سلجوقیان تا آنجا دوستدار هنر بودند که آلپ ارسلان، دومین فرد …