آیا کودک تان شب ها نمی خوابد؟

خواب کودکان

والدین انتظار دارند که نوزادشان بیشتر اوقات روز را خواب باشد و غیر از زمان تغذیه و شیر خوردن، در تختخواب شان خواب باشند. اگر چنین سناریویی وجود داشته باشد، یک استثنا برای این قانون وجود دارد. والد بودن کار سخت و پر زحمتی است و شما می خواهید مطمئن شوید که نوزادتان به اندازه ی کافی می خوابد. در این مطلب به دلایل این که چرا حتی یک کودک سالم هم شب ها نمی خوابد، اشاره ای داریم.

۱ – نوزادان چرخه های خواب کوتاه تری دارند

در حالی که چرخه ی خواب بزرگ سالان به طور متوسط ۹۰ دقیقه است، این چرخه ی خواب در نوزادان کوتاه تر و ۵۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد. به همین دلیل است که آن ها دوره های بیداری یک ساعته ی شبانه را تجربه می کنند.

۲ – نوزادان برای جلب توجه، شب ها بیدار می شوند

نوزادان احتمالا روزها بهتر می خوابند، چون شب ها توجه بیشتری را از سوی مراقبان اصلی خود می طلبند. در طی این دوره، برای مراقبت و توجه بیشتر به فرزندتان، مزاحمت های کم تری وجود دارد.

۳ – نوزادان به عمیقی بزرگ سالان نمی خوابند

نوزادان نه تنها خواب طولانی تر و دوره های بیداری بیشتری در طول شب دارند، بلکه نسبت به بزرگ سالان خواب سبک تری هم دارند.

۴ – ساعت بدن یک نوزاد، هنوز تنظیم نیست

دلیل دیگری که نوزادان شب ها نمی خوابند، این است که هنوز ساعت بدن شان تنظیم نیست. ما شب ها می خوابیم و صبح ها بیدار می شویم، زیرا ریتم شبانه روزی بدن ما تنظیم شده است؛ این چرخه های استراحت و فعالیت با توجه به نور و تاریکی هم زمان شده است. اگر چه ساعت درونی یک نوزاد، قبل از تولد کاملا شکل گرفته است، اما ذهنش تا بازه ی زمانی ۲ تا ۵ ماهگی، به طور کامل به این ساعت واکنش نشان نمی دهد.

۵ – آن ها با توجه به مراحل رشد تنظیم می شوند

همان طور که نوزاد یاد می گیرد راه برود، بپرد، غلت بزند، روی زمین بخزد، صحبت کند و …، در خواب شبانگاهی و چرت روزانه یشان هم برحسب همین مراحل تداخل ایجاد می شود. چیزی که اهمیت دارد، این است که آن ها بتوانند در طی روز خواب مناسبی داشته باشند تا با کسر خواب مواجه نشوند، این موضوع حتی زمانی که مهارت های جدید بیدار ماندن را یاد می گیرند، مهم است.

۶ – میل آن ها به خوردن

این یکی به نظر بدیهی می رسد، وقتی یک کودک پنج ماهه شب ها یک یا دو بار برای شیرخوردن بیدار می شود، می تواند علتی برای نگرانی باشد. پس مطالعه و آگاهی داشتن درباره ی تغذیه ی شبانه ی کودکان و این که چه زمانی مناسب «از شیر گرفتن» آن ها است، مهم می باشد؛ زیرا در این صورت درک درستی در برخورد با این مشکل خواهید داشت.

۷ – آن ها به این خاطر بیدار می شوند که قرار است بیدار شوند

طولانی نخوابیدن شبانه ی نوزادان امری طبیعی است. با این بیدار شدن های متوالی، وقفه های لازم بین فرآیند خواب را تامین می کنند. اخیرا معلوم شده است زمانی که نوزادی نمی تواند تمام شب را بخوابد، به سطح بالایی از تکامل رشدی و عقلانی دست می یابد.

۸ – آن ها نیاز دارند تا کمی بیشتر نزدیک والدین شان باشند

نوزادان نیاز دارند تا تماس پیوسته و نزدیکی را با والدین شان برقرار و حفظ کنند. این خصوصیت به تاریخچه ی تکاملی انسان ها برمی گردد که نیاز به نزدیکی به منبع غذا و عشق دارند.

۹ – این نوزادان نیاز دارند تا در حرکت و جنبش باشند

نوزادان دوست دارند در جهات مختلف در حرکت باشند، زیرا این نیاز تعامل حسی خالص آن ها را تامین می کند. در طی انتقال نوزادان از رحم به دنیای ما، سیستم های عصبی آن ها آسیب پذیر است و هنوز ظرفیت هیجانی و یا جسمانی کافی برای مدیریت کنش هایی نظیر خستگی، درد و یا گرسنگی را ندارند.

۱۰ – دندان درمی آورند

ظاهرا برخی از کودکان مرحله ی دندان درآوردن را به سختی می گذرانند. مخصوصا در طول شب، دندان در آوردن می تواند خیلی دردآور و البته ناراحت کننده باشد. دندان درآوردن می تواند سبب بی قراری، دردهای شکمی و از دست دادن اشتها شود.

۱۱ – آ ن ها یک مهارت جدید را می آموزند

وقتی نوزادان مهارت هایی مثل نشستن، راه رفتن، غلت خوردن، خزیدن و یا چنگ زدن را یاد می گیرند، پر از انگیزه ی یادگیری می شوند، به طوری که دوست دارند شب ها بیدار شوند و این مهارت ها را تمرین کنند. نوزاد شما می تواند بدون گریه بیدار شود و مشغول بازی گردد. نوزادان به سختی می توانند بین ساعات خواب تمیز قائل شوند و خود را با این ساعات وفق دهند، به همین دلیل هر وقت از شبانه روز که از خواب بیدار می شوند، دوست دارند این مهارت های شگفت انگیز را تمرین کنند.

1pezeshk.com

Check Also

۳ اشتباه مالی که زوج های جوان انجام می دهند

ازدواج یه نقطه عطف هیجان انگیز در زندگی برای همه ی زوج هاست، اما بعد …