مدیر جوان تلگرام، زاکربرگ روسیه!

تلگرام

 وقتی یک تیم سوات S.W.A.T در خانه پاول دورف (موسس تلگرام) حاضر شدند، او فورا به آینده خود در روسیه فکر کرد. او در خانه تنها بود و از طریق یک مانتیور، تیم سوات (سلاح ها و تاکتیک های ویژه) را که جلوی در منزلش آمده بودند نظاره می کرد. پاول دورف گفت: آن ها اسلحه حمل می کردند و بسیار جدی به نظر می رسیدند و به نظر می رسید که می خواهند در را بشکنند. پاول دورف که یک جوان سیس اله است زمانی به عنوان مارک زاکربرگ روسیه و مشهورترین کارآفرین این کشور شناخته می شد.

او موسس شبکه اجتماعی وی کی (VK) است که محبوبیت آن در روسیه بسیار بیشتر از فیس بوک است. او توانست با ارائه یک کار به ادوارد اسنودن، افشاگر معروف، توجه بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کند. اما وقتی که کرملین تصمیم گرفت تا نظارت بر اینترنت را تشدید کند و متحدان ولادیمیر پوتین کنترل شبکه اجتماعی وی کی را به دست گرفتند. دورف درنهایت مجبور شد تا سهام باقی مانده خود را به ارزش میلیون ها دلار فروخته و در ماه آوریل از روسیه متواری شود به این دلیل که دولت روسیه او را درخصوص نشر و افشای داده های مربوط به رهبران اعتراضی اوکراین تحت فشار قرار داده بود تا مجبور شود مانند یک خانه به دوش زندگی کند.

مدیر جوان تلگرام، زاکربرگ روسیه!

آقای دورف که به هوش بالا معروف است ما را یاد شخصیت Neo از مجموعه فیلم های ماتریس می اندازد. او در حال حاضر مجبور است که هر چند هفته یک بار مانند خانه بدوش ها و کولی ها از کشوری به کشور دیگر کوچ کند. ممکن است این هفته در پاریس باشد اما هفته بعد در سنگاپور. او در این سفر ماجراجویانه ابتدا بدون هیچ اطلاعاتی از محیط به لندن رفت و پس از آن راه خود را به سوی کنفرانسی در سان فرانسیسکو تغییر داد تا در مورد اپلیکیشن پیام رسان جدید خود با نام تلگرام که تمرکز آن بر روی امنیت فضای خصوصی کاربران است صحبت کند.

سفر او نشان دهنده تغییر ماهیت اینترنت در روسیه است.

زمانی اینترنت به عنوان راهی برای ایجاد تنوع در منابع اقتصادی روسیه و عدم اتکای این کشور به درآمدهای نفتی تلقی می شد به همین دلیل وقتی که شبکه اجتماعی وی کی برای اولین بار در سال 2006 شروع به فعالیت کرد، آقای دورف تصور می کرد که کشورش یک آرمان شهر برای عرصه فناوری به دور از هرگونه مالیات است.

او می گوید: بهترین چیز در مورد روسیه آن زمان این بود که حوزه اینترنت همانند الان به شدت تحت نظارت نبود و به گونه ای حتی استفاده از اینترنت آزادتر از اینترنت آمریکا بود. حالا اینترنت تحت نظارت مستقیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قرار دارد و او اینترنت را به عنوان «پروژه سیا» تلقی کرده و اقداماتی را به منظور مجزاکردن فضای اینترنتی روسیه از سایر کشورها انجام داده است. یکی از فعالان روسی اخیرا گفته است که دولت این کشور در تلاش بوده طی یک کمپین اینترنت این کشور را به طول کامل غیرفعال کند. پاول دورف می گوید: از آن جایی که معتقد به بازارهای آزاد هستم، درک این خط فکری اتخاذ شده در کشور روسیه برای من بسیار سخت است.

اقتصاد روسیه در حال حاضر به دلیل تحریم های اعمال شده از سوی کشورهای غربی در وضعیت وخیمی قرار گرفته و ارز این کشور در حال سقوط کردن است. دولت این کشور در حال حاضر پیش بینی کرده که سال آینده یک بحران اقتصادی را به طور حتم تجربه خواهند کرد. چالش بزرگ ولادیمیر پوتین کاهش قیمت های نفتی است که پاول دورف آن را به عنوان یک فرصت برای اصلاح سیاسی و اقتصادی روسیه می خواند.

مدیر جوان تلگرام، زاکربرگ روسیه!

پاول دورف در ادامه می گوید: وقتی که قیمت نفت بالا باشد هیچ انگیزه ای برای به وجود آمدن اصلاحات به وجود نخواهد آمد و می تواند برای همیشه به این وضع باقی بماند و وقتی درآمد نفتی بالاست دیگر واقعا هیچ کس توجه خاصی به رشد و اصلاحات نمی کند و این مسئله برای بسیاری از مردم دیگر به هیچ وجه مهم نیست.

همزمان با وجود تنش ها در روسیه، تمرکز پاول دورف بر روی اپلیکیشن تلگرام است که سال گذشته راه اندازی شده است. او می گوید: این اپلیکیشن هیچ گونه بازاریابی یا تبلیغاتی را برای کسب درآمد ندارد و کاملا رایگان است اگرچه که ممکن است در آینده پاول دورف برای برخی از سرویس های دیگر تلگرام در نهایت بخواهد از کاربران مبلغی دریافت کند. او می گوید که در حال حاضر این اپلیکیشن دارای بیش از 50 میلیون کاربر در روسیه است.

پاول دورف اگرچه به ارامی و نرمی سخن می گوید اما لحن شوخ طبع و سرکشانه او موجب به دردسر افتادنش شده است و خود وی نیز به این مسئله واقف است. در سال 2011، دولت روسیه از پاول دورف درخواست کرد تا صفحات مربوط به سیاست مداران مخالف را پس از انتخابات جنجالی پارلمانی ببندد. وی در واکنش به این درخواست یک تصویر از یک سگ را در صفحه توییتر خود منتشر کرد که یک کلاه به سر داشت و زبانش هم بیرون بود. یک ساعت پس از گذاشتن این عکس، ماموران تیم سوات (نیروهای امنتی) به خانه او آمدند اما پاول دورف در را به روی آن ها باز نکرد و آنها با دستوری که دریافت کردند پس از یک ساعت به خانه هایشان بازگشتند.

مدیر جوان تلگرام، زاکربرگ روسیه!

پس از آن در روز پیروزی در سال 2012 زمانی که روسیه شکست نازی ها را جشن می گیرد او در توییتر خود یک پست با این مضمون گذاشت: «67 سال پیش استالین از حق خود برای سرکوب مردم اتحادیه جماهیر شوروی در برابر هیتلر دفاع کرد».

این مسئله موجب به وجود آمدن فریادهای اعتراضی در دوره افزایش ناسیونالیسم شد. چند هفته بعد، او و سایر مدیران اجرای و کارکنان شبکه اجتماعی وی کی، در یک اقدام نمادین 155 هزار دلار معادل ارزش پول روسیه را به صورت هواپیماهای کاغذی به بیرون از پنجره اداره این شبکه اجتماعی پرت کردند و موجب یک دعوا و نزاع شدید در خیابان های منتهی به این اداره شدند. او در این باره می گوید که نمی توانست ببیند که چه اتفاقی در خیابان ها افتاده و وقتی که متوجه شد که مرم در حال دعوا کردن هستند این کار را متوقف کرد. او در رابطه با خصوصیات شخصیتی خود می گوید: من عاشق این هستم که در مورد مسائل جدی یک نگاه طنزآمیز و خنده دار داشته باشم، من یک موجود صلح طلب و گیاه خوار هستم و جنگ ها را دوست ندارم.

در سال 2013 او متوجه شد که 48 درصد از سهام شبکه اجتماعی وی کی که موسسش بوده به متحدان ولادیمیر پوتین فروخته شده است بدون آنکه وی دخالتی در این مسئله داشته باشد یا اینکه حقی در رابطه با فروش یا عدم فروش سهام خود داشته باشد.

مدیر جوان تلگرام، زاکربرگ روسیه!

پاول دورف برنامه نویسی را از برادر بزرگتر خود نیکولای که یک ریاضی دان نخبه است یاد گرفته است. برادر بزرگتر پاول، به وی در تاسیس شبکه اجتماعی وی کی و هم چنین اپلیکیشن تلگرام کمک شایانی کرده و نقش بسیار مهمی را برای مدیریت و شکوفایی آن ایفا کرده است.

پاول دورف در سن یازده سالگی توانسته بود نسخه های مختلفی از بازی های مختلف از جمله Tetris را برنامه نویسی کند. او به همراه برادر بزرگتر خود یک بازی راهبردی را با نام Lao Unit درست کردند که موضوع آن مربوط به چین قدیم بود. او در دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ، فارغ التحصیل رشته زبان شناسی شد. در دوره خدمت سربازی خود نیز، به مطالعه پروپاگاندا یا همان تبلیغات پرداخت و توانست پوسترهایی بسازد که هدف آن تاثیرگذاری بر ذهن سربازان خارجی بود.

علاقه اصلی پاول دورف توسعه یک شبکه اجتماعی بود. یکی از دوستان او در آمریکا وقتی که فیس بوک در مراحل آغازین خود بود، این پدیده اجتماعی را به وی نشان داد و پاول دورف نیز با الهام گیری از آن؛ نحوه کارکرد آن را درک کرد و توانست شبکه اجتماعی خود را بسازد.

مدیر جوان تلگرام، زاکربرگ روسیه!

پاول دورف درخصوص شبکه اجتماعی وی کی می گوید: برخی از جنبه های شبکه اجتماعی وی کی هم چون طرح آن، از فیس بوک الهام گرفته شد؛ در غیر این صورت ساخت این شبکه اجتماعی سال ها به طور می انجامید چرا که من یک طراح حرفه ای نبودم.

در سال 2007، پاول دورف تصمیم گرفت تا به کاربران امکان آپلود کردن فیلم و عکس را بدهد، اقدامی که موجب ایجاد موجی از انتقادات از سوی نمایندگان تجاری آمریکا و دعاوی ارائه شده از سوی برخی از برندهای مهم آهنگ سازی شد؛ چرا که سیاست آپلود ویدیو و عکس در این شبکه اجتماعی، شامل حق کپی رایت نمی شد و هرکسی می توانست هرچیزی را که بخواهد آپلود کند.

وقتی که پاول دورف سهام خود از شبکه اجتماعی وی کی را سال گذشته در ماه دسامبر فروخت، بسیار تصور می کردند که ارزش این سهام ها صدها میلیون دلار باشد اما او تا به امروز هیچ رقم دقیقی از میزان سهام خود فاش نکرده است. او در مورد ثروتمند بودن می گوید زمانی که در روسیه بودم افراد ثروتمند بسیاری را ملاقات کردم، سوار بر هواپیماها و کشتی های اختصاصی بسیاری شدم و در آن جا بود که فهمیدم که این چیزی نیست که من می خواهم. وی در پایان گفت: من در حال حاضر بسیار خوشحال هستم و هیچ گونه دارایی در هیچ جای جهان ندارم. من خود را یک مرد آزاد و یک شهروند جهانی در سرتاسر جهان تلقی می کنم.

  منبع :  هفته نامه صدا

Check Also

بیست تصویر و بیست جمله قصار از بزرگان: از آدری هپبورن و اسکورسیزی، تا وارهول و وینفری

  در دنیای شگفت انگیزی زندگی می کنیم اما هیچکس شاد نیست! دنیا به طرز …