مریل استریپ این بار در نقش یک بانوی هنرمند ایرانی

 

مریل استریپ این بار در نقش یک بانوی هنرمند ایرانی+ تصویر

 

یک شرکت هالیوودی قرار است فیلمی درباره بانوی نقاشی ایران، مکرمه قنبری بسازد که احتمالا کارگردانی آن را مل گیبسون برعهده دارد و مریل استریپ هم در نقش ننه مکرمه بازی خواهد کرد.
آن روزی که گاو مجبوب ننه مکرمه را فروختند و غمی سنگین بر دل این بانوی مهربان شمالی گذاشت، هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که در روزگاری بعد مریل استریپ که بیشترین تعداد جایزه اسکار را در ویترین افتخارات خود دارد بخواهد در فیلمی به کارگردانی، کارگردانی بزرگ چون مل گیبسون نقش وی را بازی کند.

ننه مکرمه با اسم کامل مکرمه قنبری، در سال ۱۳۰۷ در روستای دری‌کنده بابل به دنیا آمد و در ۲ آبان ۱۳۸۴ چشم از دنیا فروبست. (اکتبر ۲۰۰۵) نقاش سبک پست مدرنیسم در مازندران.

نقاشی‌های وی موجب شد تا به عنوان بانوی سال نقاش در سال ۲۰۰۱ توسط دوازدهمین کنفرانس ایران‌شناسی در دانشگاه دولتی سوئد، معرفی شود. وی تحصیلات دانشگاهی و سواد خواندن و نوشتن نداشت و دوره علمی هم نگذرانده بود، او به خاطر نقاشی‌هایش به شهرت جهانی رسید. اولین بار در سال ۱۹۹۸ فیلمی از مکرّمه و آثارش توسط مجید ماهیچی ساخته شد.

نمایشگاه های بسیاری از آثار مکرمه در سراسر دنیابرگزار شده و هر ساله برگزار میشود. مکرمه که خانه اش جزء میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده و به موزه تبدیل شده هرساله پذیرای بازدید کنندگان فراوانی از سراسر دنیاست . موزه مکرمه همکاریهای بسیاری با موزه های مختلف دنیا از جمله موزه باورز در ایالت کالیفرنیا داشته که ماحصل آن برپایی نمایشگاه هایی در کالیفرنیا و سایر کشورها بود.

به اقرار خودش ، جوشش درونی وی برای خلق طرح ها وتصاویر از همان زمان کودکی و به صورت بازی با گل و خاک خود را آشکار میساخت . وی که از ده سالگی شروع به کار کرد و روزگاری پر فراز و نشیبی راپیموده بود ، تا 67 سالگی تصمیمی برای نقاشی کردن نداشت . در اثر یک حادثه ، شور و جوشش درونی وی نمود بیرونی یافت. مکرمه قنبری، گاوی داشت که برای چرای آن مجبور بود روزانه مسافت طولانی راه بپیماید . پس از مدتی بیمار شد و فرزندانش که نگران سلامتی مادر بودند بدون اطلاع قبلی وی ،اقدام به فروش حیوان کردند. پس از آن، مکرمه بسیار غمگین شد و برای غلبه بر احساساتش به نقاشی پناه برد. وی که تحصیلات دانشگاهی و حتی سوادخواندن و نوشتن نداشت، بدون هیچگونه آموزش رسمی، دست به خلق تصاویری فوق‌العاده زد. اولین کارش، تصویری از یک حیوان بود که روی سنگ نقاشی کرد. سپس تمام دیوارهای خانه، درها، کدوهای حلوایی و هر آنچه را می‌توانست پیدا کند، انباشته از طرح و رنگ می‌کرد. زمانی که یکی از پسرانش برای ملاقات ماهانه مادر از تهران به روستا می‌آمد برای وی رنگ و کاغذ خرید.

از همان روز که 67 ساله بود تا پیش از مرگ، به شکل خستگی‌ناپذیری نقاشی می‌کرد. اکنون تمام خانه‌اش مملو از نقاشی‌هایی است که هر کدام راوی داستان تلخ و شیرین از کتاب‌هایی چون قرآن مجید، شاهنامه فردوسی، منظومه‌های لیلی و مجنون، فرهاد و شیرین، امیر و گوهر و زندگی خود نقاش است. اولین نمایشگاه بانو مکرمه قنبری در سال 1374 در گالری سیحون برپاشد و پس از آن هر ساله چنین نمایشگاهایی را در همان گالری و گالری « دی »برگزار می‌کرد . همچنین در سال 1384 نمایشگاه نقاشی او در لس‌آنجلس برپاشد.

مکرمه، خاطرات و رویاها، عنوان فیلمی مستند است که ابراهیم مختاری در مرداد سال 1392 ساخته و توسط موسسه فرهنگ و هنر رها فیلم انتشار یافت و جوایز بسیاری را از‌ آن خود کرد. در سال 1380 هالی کارگردان و مستند ساز معروف آمریکایی مستندی از این نقاش بین‌المللی و خود آموخته ایرانی ساخته که این فیلم نیز مورد توجه محافل سینمایی و تجسمی دنیا قرار گرفت.

علی بلبلی، همان فرزند مکرمه قنبری است که ذوق هنری وی را کشف کرد و برای وی رنگ و کاغذ و بوم تهیه می‌کرد. وی که خود رهبر ارکستر و نوازنده نیز هست، توانست هنر نهفته در آثار وی را کشف کند و راه را برای خلق اثر توسط این بانوی فقید نقاشی ایران را باز کرد و اکنون نیز مدیریت خانه موزه وی در روستای دری‌کنده بابل را برعهده دارد.

بلبلی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی مشرق درباره فیلمی که قرار است در هالیوود از زندگی مادرش ساخته شود، گفت: چند سال پیش گروهی از یک شرکت هالیوودی به ایران آمدند و قرار شد که فیلمی با موضوع مادر من ساخته شود که بازیگر نقش مادر من هم مریل استریپ خواهد بود.

وی افزود: این موضوع بعد از نمایشگاه آثار مادرم در لس‌آنجلس پیش آمد. گویا یکی از مدیر این شرکت فیلمسازی به نمایشگاه آمده و بعد از دیدن آثار و شنیدن داستان زندگی مادرم به زوایای داستانی و تصویری این جریان پی برده و مصر می‌شود که این فیلم حتما ساخته شود. نماینده آنها به ایران آمد و چند وقتی هم ایران بود و زمانی را هم در روستای دری‌کنده گذراند و در مورد مادرم تحقیق کرد. بعد از این سفر گویا فیلمنامه را هم تهیه کرده و یک فیلمنامه‌نویس انگلیسی کار نگارش آن را برعهده داشت.

بلبلی خاطرنشان کرد: قرارداد تهیه این فیلم نیز نوشته شد و من نیز آن را امضا کردم. در آن زمان بازی مریل استریپ به جای مادرم قطعی شد ولی کارگردان آن مشخص نبود تا چند وقت پیش به من اطلاع دادند که گویا قرار است پیشنهاد ساخت این فیلم به مل گیبسون داده شود. همه اینها در زمانی اتفاق افتاد که به خاطر برخی مشکلات حضور گروه در ایران برای نسخه برداری از فضا میسر نشد به همین خاطر تاریخ قرارداد گذشت ولی قرار است که دوباره قرارداد جدیدی تهیه شود که من هم بدون دریافت هیچ مبلغی آن را امضا خواهم کرد تا این فیلم ساخته شود.

وی درباره زمان ساخت این فیلم توضیح داد: هنوز مشخص نیست. پروژه‌های سینمایی هالیوود به این راحتی نیست. همه چیز باید در کنار هم چیده شود تا یک فیلم ساخته شود. اگر زمان ساختش مشخص شود حتما اطلاع‌رسانی خواهد شد فعلا تنها چیزی که قطعی است پذیرفتن بازی در نقش مادرم توسط مریل استریپ است.

فرزند ننه مکرمه درباره چند و چون ساخته شدن موزه مکرمه بیان کرد: ما این موزه را چند سال پیش ساختیم ولی نگهداری از آن منوط به یاری سازمان میراث فرهنگی استان مازندران بود که خوشبختانه این مسئولیت اکنون برعهده آقای دلاور بزرگ‌نیاست که فردی شناخته شده در حوزه هنر است برخی وعده‌ها محقق شد. ما سال پیش توانستیم کل سقف خانه را برداریم و با کمک نجاران محلی آن را دوباره بسازیم.

وی ادامه داد: سال گذشته خانه موزه مکرمه قنبری به ایکوم معرفی شد و موزه برتر استان مازندران لقب گرفت. کار ثبت این موزه تقریبا به اتمام رسیده و تا چند وقت آینده این موزه در فهرست آثار ملی ثبت خواهد شد.

 

منبع: caffecinema

 

Check Also

عباس کیارستمی؛ آبروی سینمای ایران

کیارستمی در کنار ‘جنگل بدون برگ’ عکس: پوریا ماهرویان پوریا ماهرویان بی‌بی‌سی عباس کیارستمی٬ فیلمساز سرشناس …