شتاب سرمايه‌گذاران خارجي

رويترز در گزارشي نوشت: در پي امضاي توافق هسته‌اي ميان ايران و شش قدرت بزرگ جهان که فرصت‌هاي قابل توجهي را براي شرکت‌هايي مانند بوئينگ و ايرباس ايجاد مي‌کند فروش هواپيما به ايران آماده اوج گرفتن است.به گزارش ايسنا، اين توافق لغو همه تحريم‌هاي بازرگاني اقتصادي از جمله تحريم‌هاي مربوط به فروش هواپيماهاي مسافري را در پي خواهد داشت و به شرکت‌هاي آمريکايي براي گسترش فعاليت در ايران فرصت‌ مي‌دهد به اين ترتيب شرکت‌هاي آمريکايي مانند بوئينگ با دريافت مجوز از سوي دولت آمريکا اجازه خواهند داشت به فروش يا ليزينگ هواپيماهاي مسافري به ايران بپردازند. براساس اين گزارش، اگرچه نيز اين توافق همچنان بايد از سوي کنگره آمريکا تاييد شود و بعيد است پيش‌از سپتامبر در سنا به راي گذاشته شود، با اين همه باراک اوباما رييس جمهور آمريکا وعده داده است هرگونه راي مخالفي را وتو خواهد کرد.بوئينگ اعلام کرده است: براي فروش هواپيما به ايران که طبق گزارش موسسه انگليسي آسانت فلايت گلوبال متوسط عمر ناوگان هواپيمايي آن 23 سال است، بازاري براي خود مي‌بيند. مقامات صنعت هواپيمايي ايران و غرب برآورد مي‌کنند که ايران ظرف يک دهه آينده به 400 فروند هواپيماي جديد به ارزش 20 ميليارد دلار نياز خواهد داشت که نشان مي‌دهد براي هر دو شرکت ايرباس و بوئينگ که مدت‌ها منتظر فروش هواپيماهاي جديد به ايران بوده‌اند فرصت تجاري مناسبي وجود خواهد داشت.

با اين همه بوئينگ و ايرباس خاطر نشان کردند که محدوديت‌هاي تجاري بلافاصله برچيده نخواهد شد.تيم نيل سخنگوي بوئينگ با اشاره به اين‌ که اين شرکت منتظر دستورالعمل از جانب دولت درباره فروش هواپيما به ايران است اظهار کرد که اين هواپيماساز تا زمان اقدام کنگره همچنان منتظر خواهد ماند.

images-1

ايرباس هم در اين باره اظهار احتياط کرد و سخنگوي اين شرکت به رويترز گفت: توافق ميان ايران و کشور‌هاي گروه 1+5 هنوز رسمي و اجرا نشده است و به محض اين‌که عملي شود، اين شرکت به ارزيابي فرصت‌هاي تجاري در چارچوب توافق مذکور خواهد پرداخت. به گفته منابع صنعتي، به نظر مي‌رسد بوئينگ در نخستين موج از فروش هواپيما در موقعيت بهتري از ايرباس قرار دارد که تا حدودي به دليل مواضع سخت گيرانه‌تر دولت فرانسه در مذاکرات هسته‌اي با ايران است. دولت فرانسه 11 درصد سهم در هواپيماسازي اروپايي ايرباس دارد.عباس آخوندي، وزير راه‌و‌شهرسازي ايران ماه گذشته به فرانسه هشدار داد اگر مواضعش را در قبال تهران تغيير ندهد، در خطر از دست دادن بازار هواپيمايي به ارزش 80 ميليارد دلار خواهد بود. فرهاد پرورش، مديرعامل ايران اير هم سال گذشته به رويترز گفته بود ايران ترجيح مي‌دهد به تامين کنندگاني اولويت دهد که در زمان تسهيل تحريم‌ها در سال 2014، با اين کشور همکاري کردند.بوئينگ در اکتبر گذشته در نخستين قراردادش با ايران از سال 1979، به شرکت ايران اير راهنما، نقشه، چارت‌هاي ناوبري و ديتا فروخت.از سوي ديگر تحليلگران پيش‌بيني مي‌کنند انتظار طولاني براي فروش هواپيماهاي جديد ايرباس و بوئينگ به معناي رونق بازار فروش هواپيماهاي دست دوم و ليزينگ خواهد بود.

شتاب سرمايه‌گذاران خارجي براي حضور در توسعه حمل‌ونقل

معاون وزير راه‌و‌شهرسازي دستاورد بزرگ هسته‌اي را گامي سرنوشت ساز در توسعه کشور عنوان کرد و گفت: از ابتداي سال‌جاري نويد انجام توافقات، سرمايه گذاران خارجي را براي مشارکت در توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقل ترغيب کرده بود که با انجام اين توافق بزرگ قطعا اين روند شتاب بيشتري خواهد گرفت. به گزارش ايسنا، علي نورزاد ضمن تبريک دستاورد بزرگ هسته‌اي به ملت ايران و تقدير از مذاکره‌کنندگان غيور کشور گفت: امروز فصلي نو در شکوفايي اقتصادي کشور برداشته شده است و ما در لحظه مهمي از تاريخ قرار داريم که بايست با برنامه‌ريزي مناسب از اين فرصت براي توسعه و عمران بهره ببريم. معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به سخنان رئيس‌جمهور در رابطه با آمادگي براي دوران پساتحريم گفت: بايد براي اين دوران برنامه‌اي مدون در تمامي حوزه‌ها تدوين و رويکردهاي جديدي در پيش گرفته شود تا با مهندسي مجدد عملکردها متناسب با شرايط روز اقتصادي و قابل تبيين باشد.

وي صحنه اقتصاد کشور را پس از انجام توافق بسيار متفاوت با شرايط پيش از آن دانست و افزود: تغيير شاخص‌هاي اقتصادي و ايجاد بازار رقابتي در عرصه عمراني رشد و پويايي را با خود به همراه خواهد داشت که اين امر سرمايه گذاران خارجي را به حضور هرچه بيشتر در اين حوزه ترغيب خواهد کرد.نورزاد از فراهم کردن بسترهاي لازم براي حضور سرمايه‌گذاران خارجي در توسعه زيربناهاي حمل‌و‌نقل خبر داد و گفت: وزارت راه‌و‌شهرسازي با در نظر گرفتن تمهيداتي تمام تلاش خود را براي تسهيل اين امر بکار خواهد بست تا رونق و رقابت به اين بخش بازگردد.

وي توجه بيشتر به توسعه کريدورهاي بين‌المللي و ترانزيتي را از ديگر اقدامات مهم فرداي پس از توافق در عرصه زيرساخت‌هاي حمل‌و‌نقل عنوان کرد که موجب ارتباط بيشتر ايران با کشورهاي همسايه و پررنگ‌تر شدن نقش ايران در شبکه حمل‌و‌نقل جهاني مي‌شود.

مديرعامل شرکت ساخت و توسعه اضافه کرد: توسعه صنعت ريلي و احداث خطوط ريلي سريع‌السير در سراسر کشور از جمله برنامه‌هايي است که در دستور کار وزارت راه‌و‌شهرسازي قرار دارد که اين امر با تسهيل ارتباطات بين‌المللي و انتقال آسان‌تر دانش و تکنولوژي‌هاي روز جهاني به کشور ميسر خواهد شد.

 

Check Also

پایان نشست اوپک؛ انتخاب دبیر کل جدید و ناکامی در تعیین سقف تولید

نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بدون تعیین سقف تولید نفت یا تعیین سیاستی تازه …