پایان نشست اوپک؛ انتخاب دبیر کل جدید و ناکامی در تعیین سقف تولید

160602144033_opec_624x351_epa_nocredit
نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بدون تعیین سقف تولید نفت یا تعیین سیاستی تازه در این زمینه پایان یافت، اما اعضا به اتفاق آرا دبیر کل تازه‌ای برای این سازمان انتخاب کردند.
محمد بارکیندو، نامزد کشور نیجریه بود که توانست با توافق اعضا جانشین محمد سالم البدری، دبیر کل سابق شود. در چند نشست گذشته اعضای سازمان نتوانسته بودند بر سر انتخاب دبیر کل جدید به توافق برسند.
ایران از جمله کشورهایی بود که از نامزدی آقای بارکیندو حمایت کرده بود.
به گزارش امیر پایور، خبرنگار بی‌بی‌سی در محل نشست اوپک در وین، تقریبا همه وزراى نفت حاضر در اجلاس مى‌گویند از نتیجه راضى هستند.
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، در پاسخ به این سوال که آیا از تصمیم اعضای سازمان راضى است یا نه، پاسخ داده است “از کدام تصمیم؟”
اعضای اوپک در آخرین نشست خود در پایان سال ۲۰۱۵ هم نتوانستند بر سر سقف تولید نفت به توافق برسند. پیش از آن سقف تولید اوپک ۳۰ میلیون بشکه در روز بود که پایبندی چندانی از سوی اعضا نسبت به آن وجود نداشت.
+ بیشتر بخوانید: نفت؛ صحنه رویارویی ایران و عربستان
ایران: سهمیه‌بندی شود
نشست ۱۶۹ اوپک در حالی برگزار شد که قیمت سبد نفتی این سازمان از بشکه‌ای ۲۶ دلار در ابتدای سال جاری میلادی به حدود ۴۵ دلار رسیده است.
بیشتر وزرای شرکت‌کننده در اجلاس گفته‌اند که انتظار دارند روند افزایشی قیمت نفت ادامه پیدا کند.
آقای زنگنه پیش از شروع نشست در پاسخ به سوال بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که ایران خواهان بازگشت سیستم سهمیه‌بندی برای تولید نفت اعضا در اوپک و برداشتن سقف تولید است.
+ بیشتر بخوانید: نشست اوپک؛ ایران خواهان سهمیه‌بندی تولید برای اعضا است
وزیر نفت ایران از تولید ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت ایران در روز خبر داده و بار دیگر تاکید کرده بود که تا زمانی که ایران سهم خود را در بازار به دست بیاورد به افزایش تولید ادامه خواهد داد.
امیر پایور، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در محل نشست اوپک می‌گوید به نظر می‌آید هدف ایران رساندن تولید نفت خام به چهار میلیون بشکه در روز تا پایان سال است و تا پیش از آن از طرح توقف افزایش تولید حمایت نخواهد کرد.
آقای زنگنه بعد از پایان نشست امروز پنج‌شنبه دوم ژوئن (۱۳ خرداد) گفت که از کشورهای دیگر خبری مبنی بر تصمیم آنها برای افزایش شدید تولید دریافت نکرده است

BBC

Check Also

کلینتون: نهادهای اطلاعاتی روسیه کامپیوترهای کمیته ملی حزب دموکرات را هک کردند

هیلاری کلینتون نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات گفته است که نهادهای اطلاعاتی …