توافق هسته ای، گردشگری را رونق می بخشد؟

توافق هسته ای، گردشگری را رونق می بخشد؟

سلامت نیوز:تیتر روزنامه های امروز صبح را که می دیدم، خبری از توافق هسته ای نبود اما شور و شوق را نه تنها در میان تیترها که در همه جای شهر می توان دید؛ خوشبینی به تغییر شرایط کسب و کارها. به راستی بهره صنعت توریسم چه خواهد بود؟

به گزارش سلامت نیوز در لحظاتی که رویدادها به سرعت اتفاق می افتند و رسانه ها هر لحظه خبر از توافق می دهند، مرور نظرات کارشناسان، می تواند ما را به پاسخی رهنمون سازد.

در بررسی بخش هایی که سود بیشتری از توافق هسته ای می برند، مرتضی عماد زاده، به اقتصاد نیوز گفته است: “در سایه رفع تحریم ها کاهش ریسک و پیرو آن افزایش سرمایه گذاری خارجی اتفاق می افتد. تعامل با فضای بین الملل ریسک‌ را کاهش می‌دهد و کاهش ریسک تمایل سرمایه گذاران را برای ورود به ایران افزایش می دهد. چنان چه ایران بتواند سرمایه های خارجی را جذب کند می تواند بخش خدمات و صنعت خود را فعال و تغییراتی در این بخش ها ایجاد کند.”

75899338.ddnoeXXE

چندی قبل فایننشال تایمز در گزارشی به روند ورود گروه های بزرگ هتل سازی و پتانسیل های ناشناخته گردشگری در ایران پرداخته بود که با رفع احتمالی تحریم ها می تواند با رشد قابل ملاحظه ای رو به رو شود. در این گزارش آمده است: “ایران امیدوار است در تیر ماه با حصول توافق جامع هسته ای، بستر رفع تحریم ها هموار و از این طریق سرمایه گذاری خارجی در بخش گردشگری تقویت شود. تحریم ها به طور مستقیم صنعت گردشگری را هدف قرار نداده اند، اما مانع از انتقال پول به داخل و خارج از ایران به استثنای برخی کالاها می شود.”

70383137.XjQLu6Ew

موضوعی که عماد زاده نیز به آن اشاره می کند: “شاید اولین تاثیری که توافق هسته ای بر جای می گذارد مربوط به حذف تحریم های سوئیفت و آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر باشد.”

57081556.IMG_3144f

خبرگزاری رویترز نیز به بخش مهم صنعت توریسم یعنی صنعت هواپیمایی کشور پرداخته و آورده است: “لغو تحریم های اقتصادی این شانس را به تهران خواهد داد تا بتواند ناوگان حمل و نقل هوایی خود را که عمر متوسط آن به 23 سال یعنی دو برابر متوسط بین المللی می رسد نوسازی کند و پس از سال ها خرید از بازار سیاه، بتواند با قیمت هایی منطقی هواپیما بخرد.”

در همین زمینه دبیر انجمن شرکت های هوایی در گفتگو با اقتصاد نیوز، با اشاره به روند مثبت مذاکرات هسته ای گفته است: به طور طبیعی بازار هوایی ایران به ناوگان نیاز دارد و باید ناوگانش بهسازی شود و حتی تعدادی ناوگان زمین گیرش فعالسازی شوند.” به گفته مقصود اسعدی سامانی در این بازه زمانی بهتر است، هم ناوگان جدید براساس پژوهش های انجام شده وارد کشور شود و ‌هم در عرصه ورود هواپیمای جدید و هم در عرصه عملیاتی شدن اقداماتی صورت بگیرد که همه به نفع مردم خواهد بود و صندلی قابل عرضه برای مردم در نظر گرفته می‌شود.

71316150.oSxC2WHc

این تحلیل ها و نظرات امیدوار کننده، خبر از رونق گردشگری کشور در صورت توافق هسته ای، می دهند. با این حال و فراتر از خود توافق آن چه فعالان گردشگری کشور را به چالش خواهد کشید، میزان آمادگی ایران در پذیرایی از میهمانان بسیار خارجی خواهد بود.

به راستی درشکه گردشگری، ظرفیت حمل چه تعداد گردشگر را دارد؟

منبع: دنیای سفر

 

Check Also

پلیس آلمان: مهاجم ۱۸ ساله به تیراندازی و کشتار علاقه داشت

Image copyrightGETTY پلیس آلمان می‌گوید فرد مسلحی که در یک مرکز خرید در شهر مونیخ …