پلیس آلمان: مهاجم ۱۸ ساله به تیراندازی و کشتار علاقه داشت

Image copyrightGETTY

پلیس آلمان می‌گوید فرد مسلحی که در یک مرکز خرید در شهر مونیخ ۹ نفر را کشته، علاقه شدیدی به کشتار با اسلحه داشته است.

پلیس گفته است که این حمله همچنین ارتباط آشکاری با حملات آندرس برویک، مهاجم نروژی داشته که ۵ سال پیش ۷۷ نفر را کشت.

پلیس آلمان گفته است فرد مهاجم آلمانی ایرانی‌تبار متولد مونیخ بوده. رسانه‌های آلمانی اسم او را علی دیوید سنبلی اعلام کرده‌اند.

جسد این فرد در یک کیلومتری مرکز خرید پیدا شد. پلیس گفته است او هیچ ارتباط آشکاری با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) نداشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران “حادثه تروریستی” در مونیخ را محکوم و با ملت و دولت آلمان ابراز همدردی کرده است.

Image copyrightAP
Image captionپسر بیست و یک ساله اهل کوزوو که در تیراندازی مونیخ کشته شد

پلیس مونیخ که اتاق این جوان ۱۸ ساله را بازرسی کرده، می‌گوید در اتاق این فرد بریده‌های روزنامه‌ از جمله مقاله‌ای با عنوان “چرا دانش‌آموزان آدم می‌کشند؟” پیدا کرده است.

فرد مهاجم که متولد مونیخ بوده، اسلحه دستی نیمه خودکار گلاک با کالیبر ۹ میلی‌متر و ۳۰۰ فشنگ داشته است.

پلیس می‌گوید در حال تحقیق در این مورد است که آیا فرد مهاجم، قربانیان خود را از طریق فیسبوک به یک رستوران دعوت کرده بود یا نه.

گفته شده که او با پروفایل جعلی فیسبوک و در حالی که خود را جای یک دختر جا زده بود، افرادی را به رستوران مک‌دونالد که در آنجا دست به تیراندازی زد، دعوت کرده بود.

Image copyrightREUTERS

در تیراندازی‌های جمعه در مرکز خرید المپیا در مونیخ به جز ۹ نفری که کشته شدند، ۲۷ نفر از جمله چندین کودک زخمی شدند.

سه نفر از افرادی که کشته شدند، اهل کوزوو بودند. پدر جمانات زبرگیا ۲۱ ساله که کشته شد، امروز در حالی که عکس پسرش را در دست گرفته بود در نزدیکی این مرکز خرید حضور یافت. دو قربانی دیگر اهل کوزوو، دختران نوجوان بودند.

پلیس گفته است که فرد مهاجم پیشتر به علت افسردگی در یک مرکز روانپزشکی تحت درمان بوده است.

پرچم‌ها امروز در آلمان به حالت نیمه افراشته در آمده‌اند و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در نشست شورای امنیت ملی این کشور شرکت می‌کنند.

مردم نیز در برابر این مرکز خرید شمع روشن کرده و برای قربانیان گل گذاشته‌اند.

سخنگوی دادستانی مونیخ گفته است که فرد مهاجم احتمالا در یک مرکز روانپزشکی تحت درمان بوده است. او گفت این فرد هیچ سابقه جنایی نداشته و در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۰ قربانی حمله واقع شد و در یک مورد توسط سه جوان کتک خورد.

‘ارتباط آشکار’ با برویک

Image copyrightGETTY

هوبرتوس آندری، رئیس پلیس مونیخ گفته است ارتباط “آشکاری” میان تیراندازی روز جمعه و پنجمین سالگرد تیراندازی و حملات آندرس برویک نروژی وجود دارد که ۷۷ نفر را کشت.

آقای آندری هشدار داد که شمار رسمی زخمی‌های این تیراندازی‌ ممکن است افزایش یابند. شماری از افرادی که در جریان تیراندازی زخمی شدند، از صحنه گریختند.

وضعیت ده نفر از زخمی‌ها از جمله یک پسربچه ۱۳ ساله وخیم گزارش شده است.

اولین گزارش در مورد این تیراندازی ساعت ۶ عصر روز جمعه به وقت محلی منتشر شد.

شاهدان عینی گفتند که فرد مهاجم در خیابان هاناوئر به روی مردم شلیک کرد و سپس وارد مرکز خرید شد.

Image copyrightGETTY

ویدیویی وجود دارد که مردی را نشان می‌دهد که در برابر رستوران مک‌دونالد به روی مردم تیراندازی می‌کند و مردم در حال گریختن از محل هستند.

ویدیوی دیگری، فرد مهاجم را نشان می‌دهد که روی پشت‌بام آپارتمانی در حال قدم زدن است و ناگهان شروع به شلیک می‌کند. او ناگهان به سوی فردی که در حال فیلمبرداری است می‌چرخد و فریاد می‌زند که در مقطعی می‌گوید “من آلمانی‌ام.”

لوآن زگیری، یک شاهد عینی که در مرکز خرید بود به شبکه تلویزیونی ان تی وی آلمان گفته است که فرد مهاجم، چکمه‌ نظامی مانندی به پا داشت و یک کوله پشتی همراهش بود.

او گفته است “من به طرفش نگاه کردم و او به دو نفر روی پله‌ها شلیک کرد.”

آقای زگیری گفته است که او در یک مغازه پنهان شد ولی موقعی که مغازه را ترک کرد، تعدادی کشته و زخمی دید.

در ساعات اولیه این تیراندازی‌ها اعلام شد که اسلامگرایان در این حمله دست دارند. بعدا ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، فردی دیده می‌شد که فریاد می‌زد “من آلمانی‌ام” و این باعث شد تا گفته شود ممکن است فرد ضارب با گروه‌های دست‌راستی مرتبط باشد.

Image copyrightEPA

رئیس دفتر آنگلا مرکل نیز در مصاحبه‌ای خاطرنشان کرد که زمان حمله دقیقا ۵ سال پس از حمله آندرس برویک در نروژ بوده که در آن ۷۷ نفر کشته شدند.

تیراندازی‌ها در این مرکز خرید تنها چند روز پس از حمله با تبر و چاقو یک نوجوان پناهجو به مردم در قطاری در ایالت بایرن صورت می‌گیرد

BBC

Check Also

گرمای شدید در شرق آمریکا شش قربانی گرفت

به گزارش مرکز ملی آب و هوای آمریکا، بر اثر موج گرمای شدید در ایالات …