‘آمریکا مهرهای ساسانی را نوروز امسال تحویل داد’

‘آمریکا مهرهای ساسانی را نوروز امسال تحویل داد’

  • 9 دقیقه پیش

Image copyrightMehr
Image captionعکس آرشیوی از مهرهای ساسانی – خبرگزاری مهر

دو روز بعد از آنکه مقام های ایرانی از دریافت ۷۳ مهر دوره ساسانی از آمریکا خبر دادند، یک مقام آمریکایی تایید کرده است وزارت خارجه نوروز امسال این آثار را به ایران تحویل داده است.

مقام وزارت خارجه که نخواست نامش فاش شود به بی بی سی فارسی گفت که ماموران آمریکایی این قطعات را در سال ۲۰۰۵ ضبط کرده بودند. ضبط آنها در جریان تحقیقاتی درباره واردات غیرقانونی این اشیای عتیقه به آمریکا انجام شد.

این مقام گفت:‌ “ارزیابی کارشناسان آمریکایی نشان داد که این آثار باستانی سرمنشاء ایرانی دارند و برای ایران ارزش فرهنگی دارند.”

به گفته او این آثار تحویل وزارت خارجه آمریکا شد تا آنها را به ایران بازگرداند.

او گفت:‌ “در مورد این آثار مذاکره ای میان دو کشور صورت نگرفت و معلوم نیست ایران از اینکه این آثار در اختیار آمریکاست خبر داشته است.”

این آثار نوروز امسال تحویل نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک شد.

به گفته این مقام قدمت این مهرهای سفالی به سال های ۲۲۴ تا ۶۴۱ میلادی می رسد. از اینها برای تایید اصالت اجناس ارسالی یا هویت فرستنده استفاده می شد.

وزارت خارجه ایران روز یکشنبه دریافت این ۷۳ قطعه را تایید کرده بود.

حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه به خبرگزاری ایرنا گفت:‌ “این محموله با ارزش باستانی طی مراسمی از طرف نماینده وزارت امور خارجه به رئیس موزه ملی ایران تحویل شد.”

به گزارش خبرگزاری ایسنا محمد رضا کارگر، مدیر کل اداره موزه ها و اموال منقول تاریخی، هم گفته بود که اینها از نفیس ترین اثر مهرهای دوره ساسانی است اما معلوم نیست به کدام محوطه تاریخی تعلق دارد.

آقای کارگر گفت:‌ “۷۳ اثرمهر مربوط به دوره ساسانی که به صورت پخته شده و عمدتاً دارای کتیبه‌ی پهلوی ساسانی هستند، چند روز گذشته با هماهنگی وزارت امور خارجه به ایران بازگردانده شده بودند، که در طول این مدت تا امروز کارشناسان اموال فرهنگی اداره کل موزه‌ها عملیات بررسی و تائید اصالت آن‌ها را انجام می‌دادند.”

“بسیاری از آن‌ها مهرهای سلطنتی و بسیار نفیس هستند که نمونه‌ی آن‌ها را در ایران نداریم، اما هنوز مشخص نشده است که این آثار متعلق به کدام محوطه‌ی تاریخی در کشور هستند.”

به گفته او قرار است این آثار به زودی در موزه ملی ایران رونمایی شوند و به نمایش درآیند و احتمالا در آینده‌ای نزدیک به موزه‌های مختلف کشور برای نمایش فرستاده شوند.

BBC

Check Also

آرش کمانگیر

آرش کمانگیر از افسانه تا واقعیت سعید نفیسی یکی از بزرگان ادبیات فارسی بر این …