جایزه حقوق بشر برای یک عکاس ایرانی

 

بهروز مهری، عکاس خبری ایرانی، جایزه برتر در بخش “عکاسی فیچر” را از شانزدهمین دوره جوایز حقوق بشر در رسانه‎ها دریافت کرد.
شانزدهمین دوره جوایز حقوق بشر در بخش عکاسی فیچر به بهروز مهری، عکاس خبری ایرانی رسید.
این دوره از عکاسی حقوق بشر در رسانه‎ها، که با موضوع حقوق بشر و جامعه انسانی برگزار شده بود، در گرایش‎های مختلفی چون عکاسی، روزنامه‎نگاری، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، تحلیل‌های خبری، رسانه‌های آنلاین، مجلات و روزنامه‌های چاپی برگزار شد که از میان عکاسان شرکت کننده، بهروز مهری از ایران که در خبرگزاری فرانسه فعالیت می‎کند، برنده بخش عکاسی این جایزه جهانی شد.
امسال بهروز مهری، عکاس ایرانی خبرگزاری فرانسه، موفق شد با دو مجموعه عکس‌ جایزه‌ برتر بخش عکاسی فیچر این جایزه را از آن خود کند. نخستین مجموعه‌ او باعنوان «بچه‌هایی که در خیابان‌های کراچی بزرگ می‌شوند» روایت تصویری داستان دردناک کودکان خیابانی در کلانشهر پرجمعیت کراچی، در جنوب پاکستان، را به تصویر می‌کشد. دومین مجموعه‌ی این عکاس ایرانی نیز دربرگیرنده‌ تصاویری از وضعیت ناگوار معاتادان به هروئین در همین شهر فقیر پاکستانی است.
سوئه‌تان وین، عکاس خبرگزاری فرانسه در میانمار نیز در همین بخش شایسته تقدیر شد.
امسال ۲۲۶ شرکت‌کننده از رسانه‌های مختلف خبری در گرایش‌های مختلف در این دوره از عکاسی حقوق بشر شرکت کردند. این مسابقه از سوی باشگاه خبرنگاران خارجی هنگ‌کنگ، انجمن روزنامه‌نگاران هنگ‌کنگ و دفتر محلی سازمان عفو بین‌الملل در این کشور برپا می‌شود.
بهروز مهری، متولد زمستان ۱۳۴۹ در تهران، عکاسی را دو دهه است که دنبال می‎کند. وی دانش‌آموخته‌ دوره‌ عکاسی دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران است از سال ۱۳۷۵ همکاری خود را به عنوان عکاس خبری با روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های ایرانی آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۷۷ به خبرگزاری فرانسه پیوسته و در این مدت برخی رویدادهای مهم منطقه‌ خاورمیانه و جنوب آسیا را انعکاس می‎دهد.
وی تاکنون مدال طلای هفتمین مسابقه‌ عکس خبری چین، جایزه عکاسی مستند شید و عنوان شایسته‌ تقدیر مسابقه‌ی POYI را دریافت کرده است. پیش از این او مجموعه عکس دیگری شامل پرتره‌هایی از قربانیان اسیدپاشی در پاکستان را که یکی از بزرگ‌ترین معضلات اجتماعی این کشور است، در قالب نمایشگاهی انفرادی در تهران به نمایش گذاشته بود.

Check Also

اصغر بیچاره، عکاس قدیمی سینمای ایران درگذشت

اصغر بیچاره، هنرمند ایرانی که از او به عنوان قدیمی‌ترین عکاس سینمای ایران یاد می‌شود …