۱۰ غذای سرشار از آنتی اکسیدان

سیبی را در حال خوردن تصور کنید، بعد آن را کنار بگذارید و فراموشش کنید. دقت کردید که چه قدر سریع قهوه ای شد؟ اگر به قدر کافی غذاهای پر آنتی اکسیدان برای مقابله با فرآیند اکسیداسیون بدن مصرف نکنید، این دقیقاً همان اتفاقی است که در بدن شما می افتد. برای مثال همان سیب را بردارید و روی آن را آغشته به آب پرتقال که سرشار از ویتامین C (یک آنتی اکسیدان) کنید. می بینید که زمان بیشتری طول می کشد تا سیب قهوه ای شود. همین اتفاق برای شما هم وقتی کلی غذای آنتی اکسیدان دار می خورید، می افتد. رادیکال های آزاد در بدن ما، همواره تمایل دارند تا یک مجموعه را تشکیل دهند و در مواقع اضطرار، مولکول های سالم را هم استفاده می کنند. به هر حال این اتفاق به هیچ وجه نباید بیفتد و در این جا آنتی اکسیدان ها هستند که از این اتفاق جلوگیری می کنند. متأسفانه هر چه ما بیشتر رادیکال های آزاد در بدنمان داشته باشیم، احتمال ابتلای ما به بیماری هایی مثل سرطان، بیماری قلبی، آب مروارید و ضعیف شدن حافظه ی بلند مدت و توانایی یادگیری بیشتر می شود. رادیکال های آزاد با مصرف غذاهای آماده و نوشابه و یا در معرض استرس و آلودگی بودن، بیشتر می شوند. خوشبختانه مواد غذایی زیادی هستند که سرشار از آنتی اکسیدان باشند. هر روزه این مواد در بین مردم محبوب تر می شوند و شرکت های بیشتری هم به وجود می آیند که با کمک فن آوری هایی جدید، می توانند میزان آنتی اکسیدان در خون را نشان دهند. دو شرکت بزرگ حال حاضر، که در زمینه ی فن آوری های آنتی اکسیدان فعالیت می کنند، «Nu Skin» و «Mona Vie» می باشند.

۱- «Goji Berries»

غذای سرشار از آنتی اکسیدان

این میوه که مزه ای شبیه به گیلاس و زغال اخته دارد، دارای میزان بالایی از آنتی اکسیدان است و تأثیر زیادی بر سلامت چشم دارد. «Goji berries»، سیستم ایمنی بدن را قوی و کلسترول خون را هم پایین می آورد. این میوه، از میوه های خوشمزه ی بومی چین است و کم کم در بین دیگر نقاط جهان هم محبوبیت پیدا کرده است.

۲- «Açaí Berries»

10 غذای سرشار از آنتی اکسیدان

«Açaí Berries» که مخصوص جنگل های بارانی برزیل است، به مانند توتی توصیف شده که رایحه ی شکلات دارد و سرشار از آنتی اکسیدان طبیعی است. درحقیقت «Açaí Berries» قدرت آنتی اکسیدانی بیشتری از مواد غذایی معروف مثل زغال اخته دارد. خیلی از مردم از این میوه ی خوشمزه، در اسموتی و چای استفاده می کنند.

۳- کاکائوی خام

این همان ماده ای است که شکلات از آن تهیه می شود. شما آن را از سوپر مارکت می خرید و ممکن است زیاد مغذی هم نباشد. کاکائوی خام از دانه های کاکائو ی حرارت ندیده تهیه می شود که تحت سرما فشرده شده است. این با کاکائویی که حرارت می بیند و در طی آن بسیاری از ارزش های غذایی آن از بین می رود، تفاوت دارد. کاکائوی خام، غنی ترین منبع آنتی اکسیدان شمرده می شود.

۴- چای سبز

یک نوشیدنی مفید دیگر چای سبز است که حاوی مقادیر زیادی از «پلی فنول کاتچین» می باشد. این ماده به اکسیداسیون چربی و سوزاندن مقادیر زیاد چربی کمک می کند. این نوشیدنی خوشمزه، همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهد. قابل ذکر است که برخی شرکت ها اغلب به آن شکر، شربت ذرت با فروکتوز بالا و یا شیرین کننده های مصنوعی می افزایند که خاصیت آنتی اکسیدانی آن را از بین می برد.

۵- زغال اخته ی وحشی

زغال اخته یکی از سالم ترین میوه های روی زمین است که مقادیر فراوانی از آنتی اکسیدان را در خود دارد. دانشگاه «کورنل»، در یکی از تحقیقاتش کشف کرده که آنتی اکسیدان های موجود در ذغال اخته، بهتر از آنتی اکسیدان های موجود در آلبالو، سیب و انگور سبز و قرمز، در سلول ها عمل می کند.

۶- تخم مرغ

برخلاف آن چه که همه می پندارند، تخم مرغ از بیماری قلبی و سرطان جلوگیری می کند. زرده ی آن حاوی «تیروزین» و «تریپتوفان» است که هر دو منبع آنتی اکسیدان می باشند. هرچند تخم مرغ وقتی پخته شود، تقریبا نصف خاصیت آنتی اکسیدانی خود را از دست می دهد، اما حتی با این وجود هم، منبعی سرشار از آنتی اکسیدان به شمار می رود.

۷- بذر کتان

یکی از مهم ترین کارها در حین رژیم، مصرف مقادیر زیادی از «امگا ۳» است. بذر کتان یکی از غنی ترین منابع «امگا ۳» محسوب می شود. پادشاه شارلمانی اروپا، ۱۲۰۰ سال پیش به قدرت این ماده ی غذایی و نیاز شهروندانش برای مصرف آن پی برد. خیلی از مردم، آن را به بلغور، جو دوسر و غلات صبحانه اضافه می کنند.

۸- جوانه ی گندم

این ماده ی غذایی، به عنوان یک «آلکالایزر» معروف شناخته می شود که به کاهش اسیدی شدن معده در اثر مصرف برخی غذاها کمک می کند. «فلاونوئیدهایی» که در جوانه ی گندم وجود دارند، همچنین در کنترل رادیکال های آزاد کمک می کنند. این ماده ی غذایی می تواند به صورت خام، جوانه و یا به شکل پودر مصرف شود.

۹- انار

این میوه ی خوشمزه، سوپر استار آنتی اکسیدان ها توصیف می شود. مردم در مناطق غربی آسیا، این میوه را از زمان های قدیم مصرف می کرده اند. بیشتر اناری که امروزه آمریکایی ها مصرف می کنند، در مناطق جنوب غربی آمریکا تولید می شود.

۱۰- آب تره

این ماده ی غذایی می تواند جایگزین مغذی کاهو در ساندویچ ها و یا سالاد باشد. آب تره، برای داشتن مقادیر زیاد آنتی اکسیدان و لوتئین معروف است. این مواد، آنتی اکسیدان هایی هستند که بینایی چشم را افزایش می دهند.

1pezeshk.com

Check Also

۲۰ فایده ی شکلات برای سلامتی

شکلات به عنوان یک درمان افراطی در نظر گرفته می‌شود، به این دلیل که به …