فرانسوی‌ها همچنان به مطالعه کردن علاقه‌مندند

پاریس
فرانسوی‌ها همچنان به مطالعه کردن علاقه‌مندند
نه، هنوز صفحه‌های نمایش نتوانستند از رواج انداختن لذت خواندن باشند! سه چهارم فرانسوی‌ها همچنان دوست‌ دارند خود را غرق در یک کتاب کهنه‌ی خوب کنند. به همان‌اندازه هم به کتاب جدیدی اولویت ‌دهند!
بنا بر نظرسنجی که در le télégramme منتشر شد، نشان می‌دهد که هفتاد-و-هفت درصد فرانسوی‌ها همچنان از مطالعه لذت می‌برند. در واقع، بیشتر این آمار را زنان و سالمندان کتاب‌خوان تشکیل می‌دهد. مردان و جوانان بیشتر به تلویزیُن و اینترنت علاقه‌مندند. برخلاف درخواست‌های متعدد و رقابت‌ سرگرمی‌های دیجیتالی، فرانسوی‌ها البته  خواندن کتاب چاپ‌شده را از سرگرمی‌ها خود حذف نکردند؛ با این که مردان کمتر از زنان کتاب می‌خوانند اما این دلیلی نشده که از میان سه مرد دو نفر آنها اشتیاق خود را به خواندن اعلام نکنند. این آمار ثابت هم مربوط به افراد زیر سی-و-پنج سال می‌شود.

رقابت

تلویزیون و اینترنت

این آمار نشان می‌دهد که لازم است واقعیت را با جزئیات بیشتری بیان کرد. نزدیک به شصت درصد مردان فرانسوی بیشتر ترجیحشان به دیدن برنامه‌های تلویزیُنی‌ست تا خواندن یک کتاب. همچنان این آمار برای استفاده از شبکه‌های اینترنی هم است.

آنچه که مشخص است و شگفت‌آور هم نیست، افرادی که زیر سی-و-پنج سال سن دارند، تقریبا هفتاد-و-یک درصد آنها اعلام کردند که ترجیحشان پرسه زدن در وب‌سایت‌های اینترنتی‌ست. برعکس، این رده‌ی سنی به تماشای شبکه‌ها تلویزینی کمتر علاقه نشان داده‌ند، و تعداد کمی هم خود را تسلیم لذت خواندن کرده‌ند.

اما اکنون فرانسوی‌ها چه گونه کتابی مطالعه می‌کنند؟ در کل زن‌ها خواندن کتاب را ترجیح می‌دهند در حالی که مردان خواندن مطبوعات. هر یک از آنها در این آمار آنچه را که مرتبط به سلایق مطبوعاتی هم است تشکیل می‌دهند. در مقابل، تنها چهار خواننده از ده نفر دوست دارد داستان تصویری بخواند، و در کل این آمار را مردها تشکیل می‌دهند، و علاقه‌مندان این نوع کتاب‌ها جوانان نیستند بلکه بیشتر افراد بین سی-و-پنج تا شصت-و-چهار سال اند.

فردریک پریلو، کتابدار کوت دارمور، در این مورد خاطر نشان می کند «در کل آنهایی که کتاب‌های مصور می‌خوانند بیشتر از نسل تن‌تن، اسپیرو، لوک خوش‌شانس یا استریکس اند. درحالی که جوان‌ترها کتاب‌های مصور دیگری در زمینه‌های گزارشی یا مستندی می‌خوانند».

انتخاب‌ از میان آثار کلاسیک؟

آمارهای دیگر این نظرسنجی در مورد کتاب‌های کلاسیک است. بر طبق این آمار تمام مخاطبین کتاب در فرانسه در کنار مطالعه‌ی کارهای ترجمه دوست دارند یکی از کتاب‌های ادبیات کلاسیک را هم مطالعه کنند. در میان معاصران ادبیات فرانسه، پانگول، هوگو و زولا در راس این نظرسنجی قرار گرفتند. نمی‌توان تاثیر مدرسه و اموزش را در مورد انتخاب‌های فرانسوی‌ها در آثار کلاسیک را هم نادیده گرفت که خود همین می‌تواند همه‌پرسی در مورد کتاب‌های مورد علاقه‌ی مطالعه‌شده‌ی مردم فرانسه باشد. علاوه‌براین، مولفین خارجی موردعلاقه‌ی فرانسوی‌ها هم تاثیر به سزایی در انتخاب‌ها داشته‌ند. پس جای تعجب باقی نمی‌ماند که چرا در میان کتاب‌خوان‌های فرانسوی شرلوک هولمز یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های رمان پلیسی‌ست.

تاثیر «هری پاتر»

فرانسوی‌هایی که تنها با عاریه گرفتن کتابي از کتابخوانه کتاب می‌خوانند، بخش مهمی در این امار را تشکیل می‌دهند که بیشتر آنها هم زیر سی-و-پنج سال سن دارند. کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌خانه‌ها بیشترین آمار خود را در کتاب‌هایی در سبک «هری پاتر» می‌دانند که همواره شمار کتاب‌خوان‌ها را افزایش می‌دهد.

 

Check Also

زندگینامه احمد شاملو

احمد شاملو (زاده ۲۱ آذر، ۱۳۰۴ در تهران؛ در خانهٔ شمارهٔ ۱۳۴ خیابان صفی‌علیشاه – …