روسیه انسان‌ها را به ماه می‌فرستد

روسیه2

طبق گزارش وب‌سایت RT، آژانس فضایی فدرال روسیه که معمولاً به عنوان Roscosmos شناخته می‌شود، اعلام کرد قصد دارد در سال ۲۰۲۹ انسان را به کره ماه بفرستد. این برنامه بخشی از هدف نهایی این آژانس برای ایجاد و حفظ یک ایستگاه در ماه است. ولادیمیر سولنتسو، رئیس شرکت Roscomsos Energia، این خبر را روز سه‌شنبه ۲۷ اکتبر در یک کنفرانس فضا و فن‌آوری در مسکو اعلام کرد؛ وی اشاره کرد که در حال حاضر مشغول ساخت یک فضاپیما برای این مأموریت هستند که اولین پرواز آن برای سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است.

طبق گفته‌های سولنتسو، قرار است پس از پرواز اولیه این فضاپیما، یک ایستگاه فضاپیما مجهز به ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ ساخته شود. سپس در سال ۲۰۲۵ و قبل از ارسال فضانوردان با این وسیله در سال ۲۰۲۹، روسکوسموس یک نسخه بدون سرنشین از فضاپیما را به ماه خواهد فرستاد.

همچنین به نظر می‌رسد آژانس فضایی اروپا نیز در این سفر با روسکوسموس همکاری کند. طبق اخبار دو هفته پیش بی‌بی‌سی، آژانس فضایی اروپا در حال مذاکره با روسکوسموس است تا در زمینه ارسال یک کاوشگر به قطب جنوب ماه با یکدیگر همکاری کنند. این مأموریت که «لونا ۲۷» نامیده می‌شود، اولین مأموریت از مأموریت‌هایی خواهد بود که در نهایت منجر به رفتن انسان‌ها به سطح ماه می‌شوند. برنگر هودو، رئیس اکتشافات ماه در آژانس فضایی اروپا به بی‌بی‌سی گفت: «ما آرزو داریم که فضانوردانی اروپایی در ماه داشته باشیم. در حال حاضر بحث‌هایی در سطح بین‌المللی در مورد همکاری‌های گسترده در مورد نحوه رفتن به ماه وجود دارد».

لونا ۲۷ می‌تواند بخشی از برنامه اکتشافی لونا-گلوب (Luna-Globb) روسیه باشد که از طریق یک سری کاوشگر برای ایجاد یک پایگاه روباتیک بر روی ماه تلاش می‌کند. لونا-گلوب در اصل در سال ۱۹۹۷ اعلام شد؛ اما تاریخ شروع این برنامه چندین بار عقب افتاده است. حالا اولین فرودگر برنامه‌ریزی شده ظاهراً در سال ۲۰۲۴ به ماه خواهد رفت. همچنین این برنامه شامل نوآوری‌های دیگری مانند لونا ۲۵ و لونا ۲۶ است که یک فرودگر ماه را به یکی از قطب‌های ماه و یک فضاپیما را به مدار ماه ارسال خواهند کرد.

روسیه و آژانس فضایی اروپا تنها کسانی نیستند که امیدوارند انسان را به ماه بفرستند. برنامه‌ چینی اکتشافات ماه باعث راه‌اندازی برنامه چانگ در سال ۲۰۰۷ شد که شامل ارسال یک سری سفینه کاوشگر به مدار و سپس به سطح ماه می‌شود. جدیدترین کاوشگر چین که چانگ ۳ نام دارد، در سال ۲۰۱۳ بر روی ماه فرود آمد. کشور چین قصد دارد در سال ۲۰۱۷ این کاوشگر را بازگرداند. چین امیدوار است کاوشگرهای چانگ راه را برای ارسال انسان به ماه در اواسط دهه ۲۰۲۰ هموار کنند. روسیه نیز به همکاری با چین در ایده زندگی روی ماه ابراز علاقه کرده است.

با این حال، هدف ناسا هنوز هم سیاره مریخ است. آژانس فضایی آمریکا قصد دارد انسان‌ها را در دهه ۲۰۳۰ به این سیاره سرخ بفرستد. مدیر ناسا، چارلز بولدن که روز ۲۸ اکتبر در مورد جزئیات این مأموریت صحبت کرد، مؤکدا اظهار داشت که ایالات‌متحده باید بر روی سیاره مریخ تمرکز کند. در حال حاضر، ناسا هیچ برنامه‌ای برای فرستادن انسان به سطح ماه ندارد.

 

Check Also

زندگی راحت و امن و بدون SMS

شبکه های اجتماعی اینترنتی برای موفق شدن یک راه بیش تر ندارند. جلب توجه نوجوانان …