جریان سوم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا: لیبرترین ها، بی سر و صدا و نزدیک به دموکرات‌ها

جریان سوم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا: لیبرترین ها، بی سر و صدا و نزدیک به دموکرات‌ها

گری جانسون هرچند فرماندار جمهوریخواه نیومکزیکو بود اما سال ۲۰۱۲ نامزد لیبرترین‌ها شد و رکورد رای این حزب را زد.
فرهاد پولادی
۱۳۹۵/۰۲/۲۰ | ۱۹:۳۱

در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا علاوه بر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات، نامزد‌های احزاب دیگر نیز حضور دارند. یکی از این احزاب، حزب لیبر‌ترین است.

عمده احزاب دیگر از آنجا که انتخابات درون حزبی شان چندان زرق و برق ندارد و این که تاکنون نتوانسته‌اند به کاخ سفید نزدیک شوند، از پوشش خبری عمده محروم مانده اند.

گری جانسن، نامزد حزب لیبر‌ترین است؛ حزبی که در مسائل فرهنگی و اجتماعی با دموکرات‌ها و در زمینه حقوق فردی با حزب جمهوریخواه وجوه اشتراکی دارد.

گری ارل جانسن، متولد ۱۹۵۳، سیاستمدار و بازرگان آمریکایی از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳، بیست و نهمین فرماندار نیومکزیکو از حزب جمهوری‌خواه بود و توانست به عنوان نامزد حزب لیبرترین در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ آمریکا در حد این حزب شگفتی بسازد، چون او با کسب ۱٫۲۷ میلیون رای، معادل ۰٫۹۹ درصد آرا، بهترین نتیجه تاریخ این حزب در انتخابات را از نظر کسب آرا داشت.

آقای جانسن معتقد است که با قطبی شدن انتخابات، فرصت واقعی برای نامزدی خارج از دو حزب اصلی برای قدرتنمایی وجود دارد.

وی گفت: “حضور ما در این انتخابات فرصتی برای مردم ایجاد کرده است. زیرا آقای ترامپ و خانم کلینتون صحنه سیاسی را قطبی کرده‌اند. ۵۰ درصد آمریکایی ها هم اکنون خود را متعلق به هیچ حزبی نمی‌دانند.”

وی افزود: “نظر این افراد به دیدگاه لیبر‌ترین نزدیکتر است ولی این مساله را نمی‌دانند. مثلا دیدگاه ما دولت کوچک و بودجه بندی مسوولانه است، از طرفی ما به دنبال افزایش آزادیهای فردی هستیم. یعنی افراد بدون دخالت دولت در زندیگیشان تصمیم گیری کنند.”

به گفته آقای جانسن نام وی در برگه رای گیری انتخابات سراسری در کنار نام دو نامزد احزاب دموکرات و جمهوریخواه وجود دارد.

این حزب که در سال ۱۹۷۱ بنیانگذاری شد، تاکنون موفقیت چشمگیری به دست نیاورده است.

نامزدهای مستقل در آمریکا نیز تاکنون توفیقی نداشته‌اند.

رقابت دموکرات ها در ویرجینیای غربی

از سویی روز سه شنبه، ۲۱ اردیبهشت، در غرب ایالت ویرجینیا انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برگزار می‌شود.

سناتور برنی سندرز که گفته تا زمان کنوانسیون ملی حزب، یعنی مرداد ماه در کارزار باقی می‌ماند، در تبلیغات خود در این ایالت پیش بینی کرد که ترامپ پیروز انتخابات سراسری نخواهد شد.

سندرز گفت: “این مساله بسیار مهمی است که همه مردم بدانند و درک کنند که دونالد ترامپ نباید رییس جمهوری آمریکا شود. و من خوشحالم که بگویم که این مساله به واقعیت نخواهد پیوست زیرا که وی در هر نظرسنجی ملی، از هریک از داوطلبان دموکرات شکست سختی خواهد خورد.”

محبوبیت سنجی ترامپ در نبراسکا و ویرجینیای غربی

با اینکه دونالد ترامپ با کناره گیری رقبا، تنها داوطلب جمهوریخواه است اما قرار است انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان در ایالتهای نبراسکا و ویرجینیای غربی برگزار شود که می تواند معیار خوبی برای سنجش میزان محبوبیت او بعد از احتمال نهایی شدن نامزدی جمهوریخواهان باشد.

وی تاکنون توانسته حمایت ۱۰۶۸ نماینده حزبی را به دست آورد. وی برای دریافت نامزدی حزب به حمایت ۱۲۳۷ نماینده حزبی نیازمند است.

خانم کلینتون و سناتور سندرز فردا در ایالت وست ویرجینیا به رقابت می‌پردازند.

در حال حاضر خانم کلینتون حمایت ۲۲۲۸ نماینده حزبی را دارد و سناتور سندرز از حمایت ۱۴۵۴ نماینده حزبی برخوردار است. برای دریافت نامزدی حزب هر داوطلب به حمایت ۲۳۸۳ نماینده حزبی نیاز دارد.
فرهاد پولادی
متولد تهران در مهرماه ۱۳۵۱، پس از هشت سال تدریس زبان انگلیسی در کانون زبان ایران؛ از سال ۱۳۷۷ خبرنگار ایرنا شد.
از سال ۱۳۸۲ خبرنگار خبرگزاری فرانسه در تهران بود. ماموریت خبری فرانس پرس فرصت سفر به عراق، عربستان سعودی، لبنان، استانبول، مسکو و آلماتی را برای او فراهم کرد.
VOA

Check Also

گرمای شدید در شرق آمریکا شش قربانی گرفت

به گزارش مرکز ملی آب و هوای آمریکا، بر اثر موج گرمای شدید در ایالات …