تعداد میلیاردرهای چینی از میلیاردرهای آمریکایی بیشتر شد

File photo taken in July 2015 shows 100 Chinese yuan bills. China sharply devalued the yuan for a second day on Aug. 12, 2015, with the central bank setting its daily reference rate for the yuan 1.6 percent lower than the previous day at 6.3306 per U.S. dollar, sparking concerns over financial-market volatility and a currency war in Asia. (Kyodo) ==Kyodo

برای اولین بار در تاریخ اقتصاد جدید دنیا، تعداد میلیاردرهای چینی از میلیاردرهای آمریکایی بیشتر شد و این کشور پر جمعیت پولدارتر می‌شود.

 

طبق آمار 2015 Hurun Rich در حال حاضر تعداد میلیاردرهای شناخته شده چینی به ۵۹۶ نفر رسیده است. این تعداد در سال گذشته تنها ۲۴۲ نفر بوده است. یعنی طی یک سال گذشته هر هفته ۵ نفر به لیست میلیاردرهای چینی اضافه شده است. این در حالی است که ایالات متحده در حال حاضر تنها ۵۳۷ میلیاردر را در لیست خود دارد.

روپرت هوگورف رئیس هیئت مدیره و مدیر تحقیقاتی Hurun Report در گزارش ۲۰۱۵ خود می‌‌گوید: «چین اکنون رسما جذابترین کشور دنیا برای کارآفرینان به شمار می رود. تنها کافی است نگاهی به تعداد و کارآفرینان  و سرمایه گذاران برتر این کشور بیندازید که برای اولین بار در تاریخ از آمریکا سبقت گرفته است. به نظر می‌رسد که «قرن چین» اندکی زودتر از آنکه جهان فکرش را می‌کرد آغاز شده است.  و البته هنوز چند سال بیشتر زمان لازم است تا میزان تولید ناخالص ملی چین از آمریکا بیشتر شود.»

و البته فاصله میان تعداد میلیاردرهای دو کشور وقتی بیشتر و معنی‌دارتر می‌شود که شما به لیست چین بزرگ، آمار هنگ کنگ، تایوان و ماکائو را هم بیفزاییم، که به عدد ۷۱۵ میلیاردر می‌رسیم.

هم اکنون ثروتمندترین شهروند چینی، وانگ جیانلین ۶۱ ساله و مدیر شرکت توسعه املاک و مستغلات Wanda با سرمایه ۳۴ میلیارد دلاری است. سال گذشته این عنوان در اختیار جک ما ۵۱ ساله، موسس علی‌بابا بود.

جالب اینجا است که شش نفر اول در لیست میلیاردرهای امسال جین، همگی افراد خودساخته‌ای هستند که با تاسیس کار و کسب ‌شان در دهه ۳۰ زندگی این عنوان را کسب کرده‌اند.

لیست ثروتمندان چینی هم شامل اسامی ۱۸۷۷ نفر از شهروندان این کشور است. تمامی افرادی که طی سال جاری ثروتی بیش از ۳۱۰ میلیون دلار داشته‌اند، در لیست ثروتمندان چین رده بندی شده‌اند.

از دیگر آمار جالب این لیست می‌توان به حضور ۲۰ درصدی بانوان در آن اشاره کرد که رشد اندکی نسبت به سال قبل داشته است. همچنین ۱۸۸ نفر از ثروتمندان چینی زیر ۴۰ سال سن دارند.

مجموع ثروت این کشور در حال حاضر ۲.۱ تریلیون دلار است که بیش از کل تولید ناخالص ملی کشورهایی چون روسیه و هند است.  فناوری اطلاعات، کارخانه‌داری و املاک و مستغلات اکنون پول‌سازترین مشاغل چینی در سال گذشته بودند.

 لیست ۱۰ پولدار برتر چین:

 وانگ جیانلین – ۶۱ ساله
مدیر واندا (املاک و مستغلات)
۳۴.۴ میلیارد دلار
 جک ما – ۵۱ ساله
موسس و مدیر علی‌بابا (فروشگاه اینترنتی)
۲۲.۷ میلیارد دلار
ژونگ کینگوی – ۷۰ ساله
رئیس و مدیرعامل واهاها (نوشیدنی)
۲۱.۱ میلیارد دلار
پونی ما هواتینگ – ۴۴ ساله
موسس و مدیرعامل تنسنت (سرمایه گذاری فناوری اطلاعات)
۱۸.۸ میلیارد دلار
لی جون – ۴۶ ساله
موسس شیائومی تکنولوژی (اسمارت فون)
۱۴.۴ میلیارد دلار
یان هاو – ۲۹ ساله
مدیرعامل چاینا پاسیفیک کانستراکشن (راه سازی)
۱۴.۲ میلیارد دلار
رابین لی یانهوگ – ۴۶ ساله
رئیس و مدیرعامل بایدو (موتور جستجو)
۱۳.۳ میلیارد دلار
لو ژیکویانگ – ۶۳ ساله
فانهای (املاک و مستغلات، سرمایه گذاری)
۱۳ میلیارد دلار
ژانگ جیندانگ – ۵۲ ساله
موسس و مدیر سانینگ (املاک و مستغلات، فروشگاه)
۱۲.۷ میلیارد دلار
لو گوانکیو – ۶۹ ساله
موسس و رئیس وانژیانگ (تولید قطعات اتومبیل، املاک و مستغلات، کشاورزی)
۱۰.۲ میلیارد دلار
یان بین – ۶۱ ساله
موسس ریگنوود (ردبول، املاک و مستغلات)
۱۰.۲ میلیارد دلارجالب است که بدانید بیش از ۲۸ درصد ثروتمندان چینی در زمینه کارخانه‌داری فعالیت می کنند و ۱۶.۱ درصد آنها هم دلالان املاک و مستغلات هستند. سهم آی‌تی در این میان ۱۱.۲ درصد است و رده بعدی با سهم ۹.۱ درصدی از آن فعالیتهای سرمایه گذاری است. همچنین شهر پکن بیش از ۱۴.۸ درصد از ثروتمندان این کشور  را در خود جای داده و در رده بعدی شنزن با سهم ۹.۲ درصدی قرار دارد. ۷.۳ درصد هم ساکن شانگهای هستند و ۶.۳ درصد در هانگژو زندگی می‌کنند.

فوت و فن

 

Check Also

نوسان قیمت ارز و سکه؛ بازار ایران به خروج بریتانیا از اتحادیه واکنش نشان داد

کارمند یک صرافی در تهران در حال شمارش اسکناس های دلار آمریکا – ۵ آوریل …