انواع نارسایی های کبد و راههای پیشگیری از آن

کبد 2

در نارسایی کبدی، کبد نمی‌تواند نیازهای بدن از قبیل دفع سموم تولید شده را انجام دهد

 

انواع نارسایی کبدی و راههای پیشگیری از آن

دکتر شایسته فوق تخصص گوارش و کبد درباره نارسایی کبدی گفت: نارسایی کبدی به تنهایی یک بیماری نیست بلکه شرایطی است که در جریان بیماری‌هایی از قبیل هپاتیت‌های ویروسی، هپاتیت‌های دارویی و غیره ایجاد می‌شود. در نارسایی کبدی، کبد نمی‌تواند نیازهای بدن از قبیل دفع سموم تولید شده در بدن، دفع مواد تشکیل شده از متابولیسم گلبول‌های قرمز و هموگلوبین‌های خون و دفع برخی از فلزات سنگین در بدن از قبیل مس را انجام دهد.

وی افزود: همچنین در نارسایی کبدی، کبد توان تولید کردن برخی از مواد مانند آلبومین که جزو فاکتورهای انعقاد خون هستند را ندارد؛ آلبومین پروتئین مورد نیاز بدن است و حجم خون را نگه می‌دارد.

 

انواع نارسایی کبدی
دکتر شایسته ادامه داد: نارسایی کبدی می‌تواند به دو صورت حاد و مزمن ایجاد شود. در حالت حاد، هپاتیت‌های ویروسی و دارویی، بعضی از سموم شیمیایی، مصرف زیاد مشروب و اختلال عروقی کبد از مهمترین عواملی هستند که موجب ایجاد نارسایی حاد کبد در افراد می‌شوند.
علایم نارسایی حاد کبدی ممکن است در ابتدا به صورت علایم هپاتیت ظاهر شوند و در ظاهر، شکل کلی یک هپاتیت را داشته باشد. ممکن است فرد دچار زردی‌ چشم و یرقان شود که همزمان با بررسی علت، مشخص می‌شود که آنزیم‌های بدن افزایش یافته‌اند. این علایم تنها در مرحله اولیه ظاهر می‌شوند و در مرحله بعدی مشخص می‌شود که فرد دچار نارسایی کبدی است. شایسته درباره نارسایی‌های کبدی که به علت هپاتیت‌ها ایجاد می‌شوند، اظهار کرد: هپاتیت می‌تواند خفیف و شدید باشد و هرچه هپاتیت شدیدتر شود، نارسایی کبدی نیز خطرناک‌تر می‌شود. حدود 90 درصد افرادی که در این حالت قرار می‌گیرند، فوت می‌کنند.

 

در نارسایی کبدی چه اتفاقی می‌افتد؟
در شرایط نارسایی کبدی مزمن، کبد ابتدا دچار تغییراتی کم شده و این تغییرات پس از گذشت زمان پیشرفت می‌کنند. همچنین هپاتیت‌های مزمنی هستند که تبدیل به سیروز کبدی می‌شوند. کبد در سیروز کبدی، ابتدا می‌تواند نیازهای بدن را تا حدودی برطرف کند و بعد از آن، وارد مرحله‌ای می‌شود که توانایی رفع نیازهای خیلی عادی را نیز ندارد، پس فرد دچار زردی چشم و صورت، اختلال انعقادی، ورم و جمع شدن آب در شکم می‌شود. بیمار همچنین دچار اختلال در سطح هوشیاری می‌شود و ممکن است حتی به کما برود. در حالت نارسایی کبدی حاد نیز فرد دچار اختلال انعقادی و کما می‌شود.

 

نارسایی کبدی,علائم بیماریهای کبد,پیشگیری از بیماریهای کبدی

علایم نارسایی حاد کبدی ممکن است در ابتدا به صورت علایم هپاتیت ظاهر شوند

 

چگونه می توان از نارسایی کبدی پیشگیری کرد؟
در نارسایی کبدی باید در ابتدا عوامل یا بیماری‌های زمینه‌ای و راه‌های انتقال بیماری‌ها شناسایی و رفع شوند. از مهمترین علل هپاتیت‌های مزمن، هپاتیت B و C است که موجب نارسایی کبدی می‌شوند. راه‌های انتقال بیماری‌ها، بیشتر وسایل آلوده‌ای هستند که خون آلوده را وارد بدن می‌کنند. سرنگ‌ها و سوزن‌های آلوده‌ای که افراد معتاد با آن‌ها تزریق انجام می‌دهند، انجام روابط جنسی پرخطر، خالکوبی و تاتو، استفاده از وسایل دندان‌پزشکی و جراحی استریل نشده و استفاده از وسایل شخصی به صورت مشترک در خانواده، عوامل انتقال بیماری‌ها و ایجاد نارسایی کبدی در افراد هستند. انتقال بیماری هپاتیت از طریق مادر به کودک و مصرف الکل، از دیگر عوامل ایجاد نارسایی کبد هستند.

 

مصرف خودسرانه دارو، ممنوع
دکتر شایسته با بیان این که کمتر دارویی است که به کبد صدمه‌ای نزند، اظهار کرد: استفاده از داروهایی مانند استامینوفن کدئین و مصرف داروهای گیاهی و غیراستاندارد و استفاده از داروها با معرفی از سوی دیگر افراد بدون تجویز پزشک، می‌توانند عواملی باشند که موجب نارسایی کبدی در فرد شوند.

شایسته درباره ایجاد نارسایی کبدی در افراد بزرگسال و جوان‌ترها گفت: شانس ابتلا به نارسایی کبدی به علت آن بستگی دارد. در بزرگسالان شانس مبتلا شدن به هپاتیت بیشتر است و علایم و پیامدهای آن نیز می‌تواند خیلی شدیدتر شود ولی در سنین پایین اگر هم افراد دچار هپاتیت نوع A و B شوند، بیماری علایم کمتری را از خود نشان می‌دهد.

 

توصیه‌هایی برای همه برای پیشگیری از ابتلا به نارسایی کبدی
وی برای پیشگیری از ابتلا به نارسایی کبدی توصیه کرد: افراد در ابتدا باید نکات بهداشتی را رعایت کنند. در هنگام رفتن به آرایشگاه وسایل شخصی خود را به همراه داشته باشند، هر کدام از اعضای خانواده از وسایل شخصی خود استفاده کرده و از داروهایی که بدون تجویز پزشک معرفی می‌شوند؛ جدا خودداری کنند. همچنین افراد، از مصرف قارچ‌هایی که بسته‌بندی نشده‌اند خودداری کنند چون یکی از عوامل ایجاد هپاتیت همین قارچ‌های آلوده است که در نهایت منجر به نارسایی کبدی می‌شود.

منبع : isna.ir

Check Also

علل گزگز و درد کف پا چیست

MRI یکی از مهمترین روش های تشخیص سندرم تارسال تانل است   سندرم ‘تارسال تانل’ …