اطلاعات مفید برای مهاجران و دانشجویان تازه وارد

در این یادداشت به اطلاعات مفیدی برای روزهای ابتدایی ورودتان به لس آنجلس اشاره شده که دانستن آنها مفید فایده خواهد بود.Seal_of_Los_Angeles,_California.svg

 Social Security Number چیست؟

Social Security Number یا به طور اختصار SSN عملکردی مشابه شماره ملی دارد و برای انجام بسیاری از امور از قبیل افتتاح حساب بانکی، گرفتن کارت اعتباری، دریافت انواع وام از بانک‌ها، حتی گاهی دریافت خط تلفن و بسیاری از موارد دیگر ضروری است و در واقع بدون این شماره هویت شما مجهول است.

social_security_administration_1022809_fullwidth

دریافت SSN و یا Social Security Number در صورتی امکان دارد که شما دارای کارت اقامت یا همان گرین کارت باشید. این شماره سری است یعنی اینکه شما نباید آن را در دسترس سایر افراد بگذارید، در غیر این صورت ممکن است آن افراد از آن سوء استفاده کنند، در مواقع ضروری ممکن است که  فقط چهار رقم آخر آن از شما خواسته شود. مهم ترین اقدام شما بعد از ورود به آمریکا درخواست برای صدور SSN خواهد بود. البته توجه داشته باشید که قبل از درخواست باید حداقل 10 روز از ورود شما به آمریکا گذشته باشد، بنابراین بعد از ورود، 10 روز صبر کنید و بلافاصله بعد از آن برای دریافت SSN اقدام کنید.

برای دریافت SSN مدارک زیر را آماده نمایید و به نزدیک‌ترین مرکز Social Security Administration مراجعه نمایید:

  • گذرنامه
  • کارت I-94
  • I-20 : I-20 مدرک رسمی پذیرش در دانشگاه های آمریکا است. این مدرک توسط دانشگاه ها از طرف Department of Homeland Security صادر می شود. دانشجویان متقاضی دریافت هر نوع از ویزای دانشجویی برای ورود به آمریکا موظف هستند در هنگام مصاحبه I-20 خود را به سفارت آمریکا تحویل دهند. I-20 شامل سه صفحه است. صفحه اول شامل اطلاعات مربوط به دانشجو، دانشگاه، رشته تحصیلی، طول مدت تحصیل، حداکثر تاریخ ورود به دانشگاه، هزینه ها و نحوه حمایت مالی از دانشجو است.
  • نامه‌ای از طرف دانشگاه که مشخص نماید شما به استخدام دانشگاه در آمده‌اید ( نامه کارفرما )
  • تاییدیه از طرف دانشگاه که نشان دهد شما دانشجوی تمام وقت هستید
  • نامه‌ای از طرف مرکز امور بین‌المللِ دانشگاه که تایید نماید شما دانشجوی F-1 هستید

پس از اقدام معمولا ظرف کمتر از یک ماه کارت SSN خود را توسط پست دریافت خواهید کرد.

یادآوری: استخدام شدن در دانشگاه برای دریافت SSN لازم است و دانشجویانی که بدون کمک هزینه پذیرش می‌گیرند، معمولاً امکان دریافت SSN را ندارند و متاسفانه این امر محدودیت‌هایی برایشان ایجاد خواهد کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد SSN اینجا را کلیک کنید.

افتتاح حساب در بانک

معمولا با استفاده از پاسپورت معتبر و طبق قوانین جدید به همراه اوراق اقامت شما، افتتاح حساب در بانک ممکن خواهد بود. Bank of America بزرگترین بانک آمریکا است. بعد از آن US Bank بانک معتبر دیگری است. فاکتور دیگری که برای انتخاب بانک مورد نظرتان باید مد نظر داشته باشید، نزدیکی شعبه آن به محل کار/زندگی شما است. معمولا جز برای نقد کردن چک یا دریافت اسکناس احتیاجی به مراجعه به بانک نخواهید داشت که دومی از طریق ATM نیز قابل دریافت است. برای افتتاح حساب credit نیاز به داشتن SSN خواهید داشت بنابراین تا زمانی که (social security number (SSN را دریافت کنید، باید از حساب Checking و یا Saving که همان حساب جاری و پس انداز  است استفاده کنید.

بدلیل نداشتن سابقه اعتبار مالی یا Creadit history  تقریباَ همه بانکها از دادن کردیت کارت به شما امتناع میکنند، اما برای ساختن اعتبار مالی برخی از بانکها به شما اجازه دسترسی به Secure Creadit Card را میدهند، در واقع شما با پرداخت مبلغی بابت ضمانت و البته به صورت موقت و چند ماهه ضامن خودتان میشوید تا بانک مربوطه از خوش حسابی شما اطمینان حاصل کند و سپس به میزان اعتبار دریافتی، به شما از سوی بانک اعتبار تعلق خواهد گرفت و مبلغی را که بابت ضمانت به بانک سپرده بودید به شما برگشت خواهد شد.

دریافت گواهینامه و یا کارت شناسایی ایالت مربوطه

همه کسانی که در آمریکا زندگی میکنند یا دارای کارت شناسایی و یا گواهینامه رانندگی هستند، دارا بودن کارت شناسایی و یا گواهینامه این مزیت را دارد که شما مجبور نخواهید بود تا پاسپورتتان را با خود همراه داشته باشید و در نتیجه ریسک گم شدن پاسپورت کمتر خواهد بود.

dl-2012-1

برای خرید با دبیت کارت، سفر  با هواپیما، ورود به مکانهایی که شرط سنی دارند  و یا  بعضا برای احراز هویت توسط پلیس شما نیاز به مدرک احراز هویت دارید. بنابراین حتی درصورتی که نمی خواهید گواهینامه (driving license) بگیرید، اقدام برای دریافت کارت شناسایی ایالت کالیفرنیا را مد نظر قرار دهید. به خاطر داشته باشید که اگر از ایالت دیگری نیز به کالیفرنیا بیایید و قصد اقامت در اینجا را داشته باشید حتمن میبایستی برای دریافت کارت شناسایی ایالت اقدام نمایید، صدور هر دوی این مدارک توسط اداره  DMV  انجام می شود و علاوه بر احتیاج به داشتن مدارک شناسایی پایه مانند پاسپورت، شما احتیاج به اثبات صحت آدرس هم دارید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به اینجا مراجعه فرمایید.

خرید تلفن همراه ( موبایل )

در کشور آمریکا شرکت‌های مختلفی سرویس‌های تلفن همراه (Cell Phone) را ارائه می‌دهند. قیمت و کیفیت خدمات این شرکت‌ها یکسان نیست و بسته به میزان مبلغی که مایلید هزینه کنید، گزینه‌های مختلفی وجود دارد. ارائه دهندگانِ اصلیِ خدمات تلفن همراه در آمریکا عبارتند از T-Mobile، at&t، Verizon و Sprint. در یک نگاه کلی می‌توان گفت T-Mobile مقرون به صرفه‌ترین خدمات و Verizon بهترین کیفیت را ارائه می‌دهد. اما تا کامل نشدن اطلاعاتتان در مورد چند و چون قرارداد و چگونگی پرداختهایتان پیشنهاد میکنم تا به هیچ عنوان زیر بار امضا قرارداد نروید و برای اینکه کلاه گشادی  سرتان نرود زیاد عجله نکنید چون این شرکتها راههای بسیاری را برای فریب شما بلدند. ممکن است که حتی ماهیانه مبلغ ۱۰۰ دلار اضافه پرداخت نمایید.

Cellphone

یادآور میشوم که برای یک خانواده فامیلی پلان بهترین گزینه است.

در ابتدا بهتر است تا با پرداخت ماهیانه حدود ۴۰ دلار از T-Mobile سرویسی بگیرید که شامل ۱۰۰۰ دقیقه مکالمه در روزهای عادی و مکالمه‌ی نامحدود بعد از ساعت ۹ شب و آخر هفته‌ها (شنبه و یکشنبه) است و در صورت عقد قرارداد دو ساله گوشی مجانی نیز دریافت خواهید کرد. همچنین در صورتی که با تلفن همراه خود بیش از ۳۰۰ دقیقه در ماه صحبت نمی‌کنید، می‌توانید از تلفن‌های پیش‌پرداخت شده (Prepaid) این شرکت و یا  at&t استفاده نمایید. لازم به ذکر است که پوششِ سیگنالِ T-Mobile نسبتاً خوب است؛ به خصوص در ایالت کالیفرنیا کاربران این شرکت مشکل چندانی از این نظر نخواهند داشت.

چنانچه مایل به پرداخت هزینه‌ی بیشتر و دریافت خدمات بهتر هستید می‌توانید سری به وب سایت شرکت ورایزن بزنید و از این شرکت خدمات بگیرید. Verizon دارای پیشرفته‌ترین شبکه‌ی مخابراتی تلفن همراه در آمریکاست و پوشش سیگنال بسیار خوبی هم دارد.

شرکت at&t نیز از جمله شرکت‌های بزرگ ارائه کننده خدمات تلفن همراه است. چنانچه مایلید همیشه به اینترنت و ایمیل خود دسترسی داشته باشید و از نظر مالی نیز محدودیتی ندارید، میتوانید از سرویسهای این شرکت بهره ببرید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید به این آدرس مراجعه نمایید.

استفاده از خدمات شرکت Sprint را نیز مد نظر داشته باشید.

خرید اتومبیل

در آمریکا طیف بسیار وسیعی از اتومبیل وجود دارد، اما اتومبیل‌های تویوتا (Toyota) ، هوندا (Honda) و هیوندای (Huandai) از محبوبیت بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند. از جمله دلایل اصلی این مساله می‌توان به قیمت نسبتاً پایین، دوام زیاد، قیمت کم قطعات یدکی و کمی مصرف بنزین (نه در تمام مدل‌ها) اشاره کرد. به همین دلیل توصیه می‌شود که ترجیحاً تویوتا، هوندا و یا هیوندای خریداری نمایید.car-sales

صرف نظر از این که از چه کسی اتومبیل را خریداری می‌کنید، توصیه می‌شود که VIN اتومبیل را گرفته و پیشینه اتومبیل را قبل از خرید ببینید. VIN یا Vehicle Identification Number شماره‌ی منحصر بفردی است که تمام اتومبیل‌های موجود در ایالات متحده دارند و از طریق آن می‌توانید به پیشینه اتومبیل دسترسی پیدا کنید. وب‌سایت‌هایی مثل carfax با دریافت مبلغی حدود ۳۰ دلار به شما اجازه می‌دهند تا برای مدت معینی (معمولا حدود یک ماه) تعداد نامحدودی VIN را وارد نموده و پیشینه‌ی اتومبیل‌ها را استخراج نمایید. دیدن پیشینه‌ی اتومبیل هم برای اطمینان از تصادفی نبودن اتومبیل و هم برای اطمینان از نداشتن مشکلات عمده‌ی مکانیکی مفید است. اتومبیل‌های قدیمی‌تر از ۵ سال، باید معاینه‌ی فنی شوند که در آن میزان آلایندگی اتومبیل اندازه گیری می‌شود. چنانچه اتومبیلی به دفعات امتحان آلایندگی را رد کرده باشد، به احتمال زیاد دچار مشکل عمده‌ی مکانیکی موتور است. بدیهی است که خرید چنین اتومبیلی توصیه نمی‌شود. علاوه بر بررسی VIN، توصیه می‌شود که اتومبیل را قبل از خرید به مکانیک نشان دهید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید. به خاطر داشته باشید که تعمیرات اتومبیل بسیار پرهزینه است. در نتیجه تا آنجا که ممکن است اتومبیل سالم‌تر و جدیدتری بخرید. خرید اتومبیل‌های قدیمی گرچه در ابتدا احتیاج به صرف هزینه‌ی زیادی ندارد، اما هزینه‌های تعمیر در دراز مدت به هزینه‌ی خرید و دردسر تعمیرات خواهد چربید.

اتومبیل را می‌توانید از اشخاص و همچنین از فروشگاه‌های اتومبیل خریداری نمایید. معمولاً قیمت فروشگاه‌های اتومبیل بین ٪۲۰ تا ٪۵۰ از فروشندگان شخصی بالاتر است. در نتیجه خرید اتومبیل از اشخاص معمولاً به صرفه‌تر است، اما فروشندگان اتومبیل ممکن است خدمات بیشتر و ضمانت‌هایی در مورد اتومبیل به شما بدهند که گاهی مفید واقع می‌شود. جهت گرفتن قیمت تخمینی اتومبیل سری به وب‌سایت Kelly Blue Book بزنید و شرایط اتومبیل را وارد نمایید و قیمت پیشنهادی این وب‌سایت را ببینید. قیمت‌های این وب‌سایت معمولاً بالاتر از قیمت بازار است و معمولاً باید بتوانید اتومبیل را چیزی در حدود حداقل ۱۰٪ زیر قیمت این وب‌سایت خریداری نمایید.

بسیاری از بانک‌ها و همچنین بعضی از فروشگاه‌های اتومبیل به شما وام خرید اتومبیل با بهره نسبتاً کم می‌دهند. گرفتن وام می‌تواند به شما کمک کند تا اتومبیل جدیدتر یا حتی اتومبیل نو خریداری نمایید، اما به دلیل نداشتن پیشینه‌ی اعتباری ممکن است در ماه‌های اول ورود به آمریکا امکان گرفتن وام را نداشته باشید.

پس از خرید اتومبیل نوبت به دریافت بیمه می‌رسد. داشتن سابقه‌ی رانندگی تأثیر بسزایی در کم کردن هزینه‌ی ماهیانه بیمه اتومبیل دارد. بعضی از نمایندگی‌های بیمه سابقه رانندگی شما در ایران را می‌پذیرند و هزینه‌ی ماهیانه شما را کاهش می‌دهند. برای انتقال سابقه رانندگی اصل و ترجمه‌ی رسمی گواهینامه (نه گواهینامه‌ی بین‌المللی) خود را همراه خود بیاورید و به نمایندگی بیمه ارائه دهید.

خرید مایحتاج عمومی

حتما می دانید که در آمریکا به سبک وطن نمی توانید تعداد متعددی مغازه های کوچک در محدوده ی اطراف محیط مسکونی جهت خرید پیدا کنید.grocery-store_0 سیستم خرید معمولا به این شکل است افراد هر چند وقت یکبار ( مثلا هر هفته) که به سوپرمارکت های بزرگ که به Grocery store معروف هستند رفته و مایحتاج یک هفته ی خود را تهیه می کنند. تعداد زیادی فروشگاههای زنجیره ای در لس آنجلس وجود دارند که در هر منطقه از شهر تعدای از آنها معروف هستند.  معروفترین آنها عبارتند از: Trader Joes ، Ralphs, Costco, Wal-mart. اطلاعات دقیق در زمینه محل های مناسب خرید ماهیانه و یا هفتگی را می توانید از دوستان ساکن منطقه ی خود به دست آورید. هنگام خرید این نکته را مد نظر داشته باشید که قیمت بالاتر اجناس الزاما به معنای کیفیت برتر آنها نیست. به طور مثال؛ معمولا تمام این فروشگاهها اجناسی را برای sale و یا حراج دارند که قیمت بسیار پایینتری دارد و کیفیتش هم اصلا فرقی ندارد. تنها تفاوت این است که باید نسبتا زودتر مصرف شوند. خلاصه می توان گفت که با داشتن مقداری اطلاعات می توانید در خریدتان بسیار صرفه جویی کنید و در عین حال از بهترین کیفیت مواد غذایی بهره مند شوید. بنابراین در شناسایی مکان های جدید، به دست آوردن اطلاعات جدید و فرصت های مناسب خرید فعال باشی

خرید وسایل خانه

برای خرید وسایل دست اول، IKEA را مد نظر قرار دهید. IKEA فروشگاههای بزرگی هستند که در تمام آمریکا پراکنده هستند و وسایل خانه اعم از مبل وصندلی و تخت تا وسایل آشپزخانه و گلدان و غیره در آن به قیمت بسیار مناسب پیدا می شود. گزینه ی دیگر Garage sale ها است. حراج های خانگی و یا garage sale ها معمولا در فصل هایی از سال که هوا بهتر است و در روزهای آخر هفته برقرار می شود. هم می توانید از طریق craiglist از مکان garage sale ها با خبر شوید و هم از طریق توجه به اطلاعیه هایی که در نزدیکی منزلتان به در و دیوار زده شده است. وسایل موجود در garage sale ها تقریبا مجانی هستند .  Home Goods  و wal-mart هم معمولا لوازم خانه نیز می فروشند که معمولا قیمتش از IKEA هم کمتر است و البته تنوعش هم کمتر می باشد.

خرید بلیط هواپیما 

نکته ای که برای خرید بلیط هواپیما می تواند بسیار مهم باشد، زود خریدن آن است. اگر بتوانید با فاصله ی زمانی طولانی قبل از تاریخ پرواز بلیط خود را خریداری کنید، می توانید ان را با قیمت های بسیار مناسبی خریداری کنید ( مثلا دو ماه زودتر) هرچه به تاریخ پرواز نزدیک تر شوید، بلیط گرانتر می شود. معمولا سایت های expedia, orbitz, kayak از معروفترین سایتهای تهیه بلیط online هستند ولی الزاما این دلیل بر این نیست که همیشه بهترین قیمت ها را دارند بنابراین از google برای یافتن سایر گزینه ها استقاده کنید.

خرید لباس و کفش

 فروشگاه Ross حقیقتا ارزان ترین فروشگاه ممکن است. در Ross سایر اقلام نظیر چمدان، کیف، کفش، وسایل زینتی خانه، ملحفه و پتو و بالش و وسایل آشپزخانه و کلا هرگونه خرت و پرت وجود دارد. Target هم فروشگاه زنجیرهای دیگری است که معمولا قیمت مناسبی دارند و کیفیت و تنوع اجناسش از Ross بهتر و بیشتر است. در target هم می توانید تنوع گسترده ای از اقلام بیابید از لوازم آرایشی و بهداشتی تا قاب عکس، سی دی و دی وی دی و . . . البته Marshal و TJmax هم  گزینه هایی برای خریدهای ارزان قیمت موجود هستند . به غیر از این تعداد بسیار زیادی ( بسیار بسیار بسیار زیاد) فروشگاههایی مربوطه به البسه وجود دارند که البته در بعضی مناسبتها در سال ( مانند thanksgiving) و یا در حراج های سالیانه قیمت های بسیار مناسبی را ارائه می دهند.

Craigslist

سایت craigslist.org در حقیقت کشکولی است که همه چیز می توانید در آن پیدا کنید. افراد به طور مجانی می توانند بر روی craigslist آگهی بدهند. اجاره دادن یا اجاره کردن خانه، خرید و فروش اتومبیل، خرید و فروش انواع اقلام دیگر به خصوص وسایل دست دوم، اشتراک ماشین و هزینه ی سوخت(ride share)، حتی دوست یابی!! و . . . مطالبی است که می توانید بر روی آن بیابید. به طور کلی در بلند مدت سر و کارتان با این سایت زیاد خواهد بود بنابراین هرچه زودتر کشفش کنید اما مراقب باشید تا فریب نخورید.

نکات ایمنی و امنیتی

1. پاسپورت، I20، ویزا . . . از اینها مهمتر، فقط سلامتی تان است.

2. از جمله ی دزدی هایی که به نسبت در آمریکا رواج دارد، دزدی هویت و یا اعتبار است. برای جلوگیری از آن به نکات زیر توجه کنید:

• در صورت گم شدن کارت اعتباری تان بانک تان را در اسرع وقت در جریان بگذارید. معمولا صدور مجدد کارت اعتباری هزینه ای ندارد و اگر کسی هم در فاصله ی زمانی بین سرقت کارت تا اطلاع دادن شما از کارت تان استفاده کرده باشد، هزینه ای متوجه شما نخواهد شد.

• بعد از اینکه SSN تان راگرفتید و مختصری سابقه ی اعتبار پیدا کردید، سیل پیشنهادات برای گرفتن کارت اعتباری به خانه تان سرازیر می شود. هیچ گاه آن credit card application form ها را به طور کامل و سالم در زباله نیندازید. اگر کسی آن فرم ها را بیابد می تواند با استفاده از آن به اسم شما برای کارت اعتباری اقدام کند و آن را دریافت کند. بنابراین حداقل قسمتی را که مربوط به اطلاعات شما شامل اسم و غیره می باشد را کاملا ریز ریز کنید. برای این کار میتوانید از وسایلی به نام paper shredder که معمولا در تمام ادارات از جمله در دانشگاه موجود است استفاده کنید. حتی رسیدی را که به هنگام خرید از فروشگاه دریافت می کنید سالم به دور نیندازید. گزارشات ماهیانه ی بانک هم همین طور است( به طور کلی پیشنهاد می کنم تمام صورتحساب هایتان را تا دو سال نگه دارید بعد آن از بین ببرید. )

• SSNتان را مخفی نگه دارید. به طور کلی تاریخ تولد، SSN اطلاعاتی هستند که به کمک آن می شود به طور راحت تری به اطلاعات شما دسترسی پیدا کرد. ممکن است در بعضی موارد، مثلا تماس شما با شرکتهای معتبر، اپراتور مربوطه برای دست یابی به اطلاعات رکورد شما، این اطلاعات نیمه سری را از شما طلب کند که آن ایرادی ندارد اما بدون اینکه از اعتبار شرکتی مطمئن باشید از دادن این گونه اطلاعات بدان ها خودداری کنید

• در مورد خرید اینترنتی، سعی کنید به طور ضمنی از اعتبار سایت مورد نظر اطمینان حاصل کنید. مثلا با شماره های شرکت تماس بگیرید و سعی کنید مطمئن شوید که واقعا یک شرکت است. از اینکه یک سایت در لیست جستجوی شما در GOOGLE ظاهر می شود و یا در لیست اسپانسرهای گوگل است نمی توان هیچ نتیجه گیری خاصی در مورد اعتبار آن شرکت نمود.

نکات کلی

• پس دادن اجناس خریداری شده: معمولا تمام اجناس خریداری شده ( حتی در صورتی که باز شده باشد، به غیر از مواد غذایی آن هم در صورتی که مشکل بهداشتی نداشته باشد ) قابل باز پس دهی هستند. تنها رسید خرید برای باز پس دادن آن لازم است. حتی در صورت خرید اینترنتی ( مثلا از amazon ) می توانید تا مدت زمان محدودی(مثلا یک ماه) جنس مربوطه را باز پس بفرستید ( اگر به دلیل اینکه از جنس مربوطه خوشتان نیامده است آن را پس بفرستید تنها پول پست از شما کم میشود. در صورتی که جنس مربوطه مشکلی داشته باشد، هیچ هزینه ای توسط شما پرداخت نمی شود)

•  پیدا کردن شعبه ی فروشگاهها در نزدیکی: دو راه قابل پیشنهاد است:

۱. استفاده از وب سایت فروشگاههای زنجیره ای مربوطه: مثلا به وب سایت Wal-Mart رفته و با وارد کردن کد پستی تان آدرس نزدیک ترین شعبه ی نزدیک به شما را دریافت کنید

۲. استفاده از maps.google.com

۳. استفاده از وب سایت Yelp

Check Also

آشنایی با اداره سوشیال سکیوریتی

شاید بیشتر کسانی که با اداره سوشیال آشنایی کمی دارند متصور هستند که این اداره …