چگونه مؤثرتر مذاکره کنیم؟

مذاکره2

این که بدانیم چگونه باید در یک مذاکره در محل کار یا در زندگی روزمره صحبت کنیم، نقش مهمی بر روی دستیابی به ترفیع شغلی یا معامله دلخواهمان دارد.

 

همه افراد چه بدانند چه ندانند، هر روز در حال مذاکره هستند. مذاکرات ممکن است در حد این که چه کسی بچه‌ها را از مدرسه می‌آورد، کوتاه یا به اندازه یک شغل جدید بزرگ باشد. مذاکرات مهم هستند. با این حال، زمانی که زمان مذاکره می‌رسد، نقطه شروع ممکن است شما را سردرگم کند. در نتیجه از چند متخصص خواستیم تا نکات مهم یک مذاکره موفق را با ما در میان بگذارد. در ادامه توصیه‌های این متخصصین را می‌خوانید.

صحبت نکنید، گوش دهید
اگر یک طرف از مذاکره، بحث را در دست بگیرد و تنها خودش صحبت کند، دستیابی به نقاط مشترک امکان‌پذیر نخواهد بود. بیشتر افرادی که در مذاکره موفق هستند، بیشتر از این که حرف بزنند، گوش می‌دهند. زمانی که به صحبت‌های طرف مقابل گوش می‌دهید و جملاتش را قطع نمی‌کنید، در واقع نشان می‌دهید که به طرف مقابل احترام می‌گذارید. این کار شما بعداً پاداش خواهد داشت. زمانی که تکه‌های اطلاعات ارزشمند را از طریق گوش دادن، انتخاب می‌کنید، می‌توانید مذاکره را به سمت موضوع موردنظر خود بکشانید یا این که می‌توانید تشخیص دهید چه زمانی باید موضوع را عوض کنید. شاید طرف مقابل بودجه بیشتری دارد یا می‌تواند مدت بیشتری تعطیلات به شما بدهد. بایستی خوب گوش کنید تا بتوانید عکس‌العمل مناسبی داشته باشید.

آماده باشید
آماده بودن یکی از عوامل مهم در هر مذاکره موفق محسوب می‌شود، فرقی ندارد مذاکره برای خرید یک اتومبیل باشد یا تقاضای افزایش حقوق یا درخواست یک شغل جدید. بدانید که از شما چه انتظاری دارند و ارتباط تجربیات، مهارت‌ها، دستاوردها و توانایی‌های خود با انتظارات موردنیاز را بدانید. امروزه اطلاعات در همه‌جا وجود دارد و به شما اجازه می‌دهد در مورد هر شرکت، شغل و غیره تحقیق کنید. از این اطلاعات به نفع خود استفاده کنید. با دوستانتان، با گروه‌های تجاری و منابع مختلف مشورت کنید و نظرات دیگران را بخوانید تا تصویر بهتری از آنچه در صنعتتان در جریان است، به دست آورید.

شرایط خود را توضیح دهید
برای شناسایی آنچه می‌خواهید به آن برسید، وقت بگذارید. به دنبال چیزهایی نباشید که همه آن را می‌خواهند؛ به جای این کار بر روی خواسته واقعی خود تمرکز کنید. اگر به شدت چیزی را می‌خواهید، آن را با شرایط سخت به دست خواهید آورد.

گزینه‌های خود را بشناسید
گاهی اوقات اوضاع بر وفق مراد نیست. اگر این شرایط پیش بیاید، چه کار می‌کنید؟ باید بدانید در صورتی که مذاکره خوب پیش نرفت و به موضوع دلخواه شما نرسید، چه خواهید کرد؟ بهترین گزینه شما برای دستیابی به یک توافق در مذاکره چیست؟ اگر چند گزینه مختلف و چند هدف تعریف‌شده به همراه راه‌های خروج داشته باشید، می‌توانید کنترل مذاکره را در دست بگیرید.

بر روی آنچه می‌خواهید تمرکز کنید
قبل از ورود به هر مذاکره‌ای، انگیزه‌های واقعی خود را تعریف کنید. گاهی افراد بدون پرسیدن سؤال اصلی «چرا من این موقعیت را می‌خواهم؟» وارد کشمکش‌های موقعیت می‌شوند. شاید آنچه می‌خواهید کمی مرخصی است، نه یک سمت جدید. شاید هم قبل از مشاهده خانه جدید، با مشاور املاک جلسه می‌گذارید، شاید بخواهید مالکین قبلی خانه جدید، هزینه برخی تعمیرات را بپردازند. در هر شرایطی قبل از این که وارد مذاکره‌ای شوید، خواسته‌های خود را مشخص کنید.

از مذاکراتی که از طریق پیام یا ایمیل انجام می‌شوند، اجتناب کنید
در فرهنگی که مبتنی بر صفحه‌نمایش‌ها است، گاهی فراموش می‌کنیم تماس رودررو چقدر مهم است. مذاکره رودررو اهمیت زیادی دارد و به شما اجازه می‌دهد لحن خود را مشخص کنید و زبان بدن طرف مقابل را ببینید. اگر نمی‌توانید رودررو ملاقات کنید، از اسکایپ، هنگ‌اوت گوگل یا تلفن استفاده کنید.

بدانید که چه زمانی باید مذاکرات را ترک کنید
باید بتوانید به راحتی از روی صندلی بلند شوید، مؤدبانه از تمام افرادی که در مذاکره حضور دارند، تشکر کنید و مذاکرات را ترک کنید. قبل از این که وارد مذاکره‌ای شوید، مرزهای خود را مشخص کنید.

به دنبال اهداف بالاتر باشید
اگر منطقی است، با رقم یا محدوده مشخصی وارد مذاکرات شوید. این رقم یا محدوده باید بر اساس تحقیقات شما تعیین شوند. با این حال، ارزش خود را بدانید و خود را کم‌ارزش نکنید. همواره با قیمت بالاتری مذاکره کنید؛ اما واقع‌نگر باشید.

احساسات خود را بررسی کنید
مهم‌ترین رقیب ما در یک مذاکره موفق، طرف مقابل نیست، بلکه خودمان هستیم. زمانی که عصبانی می‌شوید، طوری حرف می‌زنید که حتماً پشیمان خواهید شد. در چنین مواقعی به بالکن بروید و بدون بروز عکس‌العمل شدید، شرایط را بسنجید. اگر لازم است به سرویس بهداشتی بروید یا درخواست استراحت بدهید، کمی قدم بزنید، قبل از ارسال ایمیل، کمی صبر کنید. این وقفه به شما اجازه می‌دهد آرام شوید و مجدداً بر روی موضوعات مهم تمرکز کنید.

 

Check Also

اشتباهات رایجی که به خودرو آسیب می زند

  ۳۰ مورد از اشتباهات رایجی که به خودرو آسیب می زند هیچ‌کدام از ما …