160124124401_boeing_640x360_getty_nocredit
خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره تلاش ایران برای نوسازی ناوگان هواپیماهای مسافربری خود می نویسد که شرکت ایران‌ایر مشغول بحث و گفت‌وگو برای خریداری هواپیما از شرکت آمریکایی بوئینگ است.
فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت ایران‌ایر به این خبرگزاری گفت:‌ “ملاقات ها و مذاکراتی در جریان است. امیدواریم که در آینده با هم به تفاهم برسیم.”
او گفت که پس از رسیدن به تفاهم اولیه خواهد بود که ایران “در مورد تعداد و نوع هواپیماها” بحث خواهد کرد.
ایران اخیرا قراردادی برای خریداری ۱۰۰ فروند ایرباس امضا کرد اما ایرباس می گوید اجرای این قرارداد کندتر از آنچه که انتظار می رفت، پیش می رود. به علاوه آن قرارداد هنوز منتظر مجوز صادراتی از آمریکاست چون شماری از قطعات آن آمریکایی است.
مدیرعامل ایران‌ایر درباره احتمال خریداری بوئینگ

قراردادی بزرگتر از ایرباس نخواهیم بست؛ شاید نزدیک باشد، اما این بستگی به اوضاع دارد. به هرحال ایران در یک دهه آینده نیازمند حداقل ۳۰۰ هواپیماست
آقای پرورش در پاسخ به این سوال رویترز که آیا ایران‌ایر به دنبال قرارداد بزرگتری با بوئینگ است گفت:‌ “نه، بزرگتر از ایرباس نه؛ شاید نزدیک باشد، اما این بستگی به اوضاع دارد. به هرحال ایران در یک دهه آینده نیازمند حداقل ۳۰۰ هواپیماست.”
او گفت از آنجا که ایران‌ایر یک شرکت دولتی است امضای چنین قراردادی نیازمند تایید دولت هم خواهد بود.
رویترز به نقل از بعضی منابع آگاه در صنعت هواپیماسازی می نویسد که شاید ایران و بوئینگ به زودی قراردادی برای معامله ۱۰۰ هواپیما امضا کنند.
نمایندگان شرکت بوئینگ در ماه آوریل به ایران سفر کردند و یک مقام ایرانی گفت که این نمایندگان پیشنهاد فروش سه مدل هواپیما به این کشور را داده اند.
این شرکت در ماه فوریه مجوز بازاریابی در ایران را از دولت آمریکا گرفته بود اما برای بستن قرارداد با ایران نیازمند مجوزهای تازه صادراتی خواهد بود.
فاخر داغستانی سخنگوی بوئینگ در خاورمیانه به رویترز گفت:‌ “ما فرآیند کسب مجوز که دولت آمریکا تشریح کرده را دنبال می کنیم.”
رویترز می نویسد که ایران برای تحویل گرفتن هواپیماهای ایرباسی که قرارداد آن را امضا کرده در زمینه تامین مالی با مشکلاتی روبروست.
بنابه این گزارش ایران‌ایر مشغول گفت‌وگو با بانک‌ها و شرکت های لیسینگ است که مایلند اعتبار خریداری این ۱۰۰ هواپیما یا حداقل بخش مهمی از آن را ارائه کنند.
آقای پرورش گفت که بعضی بانک ها ابراز علاقه کرده اند اما ظرفیت تامین اعتبار چیزی بیش از ۱۰ هواپیما یا در این حدود را ندارند درحالی که ایران می خواهد یک یا دو شرکت اعتبار آن را تامین کنند.
آقای پرورش گفت که ناوگان هواپیماهای مسافربری ایران هم اکنون حاوی ۲۵۰ هواپیماست که ۹۰ فروند آنها به دلایل اقتصادی یا فقدان قطعات زمین گیر هستند.
مقام های ایرانی می گویند که در ناوگان هوایی این کشور نزدیک به ۶۰ فروند بوئینگ وجود دارد.
BBC

Check Also

گرمای شدید در شرق آمریکا شش قربانی گرفت

به گزارش مرکز ملی آب و هوای آمریکا، بر اثر موج گرمای شدید در ایالات …