چگونه هنگام کار با کامپیوتر مانع خستگی چشم شویم؟

 

خستگی چشم
در عصر تکنولوژی ابزارهای الکترونیک مجهز به نمایشگر جزئی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره شده‌اند و البته بسیاری از افراد خواه‌ناخواه به دلیل وضعیت شغلی‌شان یا سرگرمی‌های مورد علاقه، ساعات زیادی را به صفحه کامپیوتر، تبلت و … خیره می‌مانند. اما در این سبک زندگی چگونه باید از سلامت چشمانمان مراقبت کنیم؟

متاسفانه این حقیقتی انکار ناپذیر است که امروزه تمام وقت در حال خیره شدن به یک نمایشگر هستیم. در محیط کار تمام روز باید به مانیتور کامپیوتر زل زده و مشغول کار باشیم. وقتی هم که به خانه می رسیم نوبت تماشای نمایشگرهای کوچک و بزرگ مختلفی همچون تلویزیون و اسمارت فون و کتابخوان است تا زمانی که به خواب برویم.

اما خوشبختانه در این میان چند کار ساده اما موثر می‌توان انجام داد تا از خستگی چشم  جلوگیری کنید. البته بهتر است ابتدا نشانه‌های این مشکل را بشناسید و آنگاه هنگام شروع مشکل به دنبال یوه مناسبی برای تسکین چشمان‌تان باشید.

شناخت نشانه‌های خستگی چشم
تشخیص علائم خستگی چشم تقریبا ساده هستند: اما بخش مشکل، فهم ارتباط آنها با خستگی چشم است، زیرا این علائم بسیار عمومی هستند. برای مثال اگر شما احساس سرگیجه، سردرد، سبکی سر یا گرفتگی و کشش در اطراف چشمان‌تان دارید، احتمالا از مشکل خستگی چشم رنج می‌برید. خستگی یا احساس زخم در چشم، سوزشش چشم هنگام بستن پلکها، سردرد و حتی تهوع، همگی می‌توانند نشانه‌های خوبی در خصوص این مشکل باشند.

اما مشکل اینجا است که بسیاری از ما این نشانه ها را در شرایط مختلفی تجربه کرده‌ایم و در یک روز کاری سخت به اجبار فعالیت اداری را به توجه به چنین علائمی ترجیح داده‌ایم.  اما باید به جای چنین کاری به علائمی که بدنتان برای هشدار شما ارسال می‌کند توجه بیشتری داشته باشیم و کاری در این زمینه انجام دهیم.

چطور می‌توان خستگی چشم را از بین ببریم؟
زود به زود استراحت کنید.  اما این یکی از کارهایی است که اغلب مان نمی‌توانیم از پس آن بر بیاییم و به خودمان بقبولانیم که هر نیم ساعت یک بار فرصت استراحتی به چشمانمان بدهیم. ولی بهترین و مهمترین کار در کاهش خستگی چشم این است که هر از گاهی چند دقیقه‌ای را چشم از نمایشگر برداشته و به جایی دیگر نگاهی بیندازیم و سرگرم چیز دیگری شویم. بلند شوید و سراغ یخچال بروید و یک لیوان آب بخورید. یا شاید یک گردش کوچک دور اتاق کارتان هم کافی باشد. البته رفتن به اتاق کناری در محل کارتان هم بد فکری نیست. چرا به جای ایمیل زدن به همکارتان، رودرو با او صحبت نمی‌کنید؟ مطمئن باشید چشمان‌تان بسیار شکرگذار خواهند بود.

از اپلیکیشنها برای یادآوری زمان استفاده کنید. در این زمینه اپلیکیشنهای سودمند فراوانی برای سیسم‌عاملهای مختلف به صورت رایگان و غیررایگان در دسترس است که به خوبی می توانند زمان بلند شدن از پای سیستم و قدم زدن را به شما یادآوری کنند. از این میان می‌توان به نرم‌افزارهایی چون Awareness و WorkRave و Time Out و ProtectYourVision اشاره کرد. تمامی این برنامه ها به صورت دوره‌ای و مرتب به شما یادآوری می‌کنند که زمان بلند شدن از پای نمایشگر فرا رسیده است.

قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را رعایت کنید. این قانون به شما می‌گوید که برای استراحت چشمان‌تان مدتی را به دوردست خیره شوید. این روشی ساده برای به خاطر سپردن یک کلک ویژه جهت استراحت چشمان است. این قانون می‌گوید هر ۲۰ دقیقه که وقت تان را پای کامپیوتر می‌گذرانید،  لازم است که ۲۰ ثانیه به چشمان‌تان استراحت داده و به جایی در ۲۰ فوتی (۲.۵ متری) خیره شوید. یا حداقل جایی تا حد ممکن دور که چشمان شما از فوکوس روی فعالیت در حال انجام‌تان خارج شوند.

این کار را به یک عادت تبدیل کنید
هنگامی که رعایت قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را آغاز کنید، در خواهید یافت که اجرای این قانون بسیار آسانتر از چیزی است که فکر می‌کردید. البته لازم نیست که دقیقا به همین قانون بچسبید و دقیقا زمان ۲۰ دقیقه و ۲۰ ثانیه را دنبال کنید. به دنبال شیوه‌ای از استراحت مداوم و منظم باشید که اجرای آن باعث استرس برای شما نشود و البته چشمان‌تان هم به خوبی استراحت کرده و با آن کنار بیایند. به هر صورت برنامه‌ای را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی می‌کنید.

علاوه بر این می‌توانید با استفاده از برنامه‌هایی چون Flux  به صورت خودکار نور نمایشگرتان را هم کنترل کرده و با گذر روز، شدت نور و رنگهای گرم و سرد آن هم تغییر کنند.

همچنین اطمینان یابید که همه بخشهای دفتر کارتان از طراحی و کارکرد ارگونومیک بهره می‌برند و اینگونه در بلند مدت خستگی چشم و بسیاری دیگر از فشارها و دردهای تان را کاهش دهید. در این زمینه می‌توانید از راهنمای «بهینه سازی ارگونومیکی محیط کار» سایت لایف‌هکر کمک بگیرید. و مهمترین موضوع در این ترکیب بندی تازه ان است که مانیتور کامپیوترتان در موقعیت صحیح و مناسب قرار گیرد. گاهی تغییراتی کوچک در این زمینه می‌توانند باعث فواید بسیار زیادی شوند، به خصوص تغییرات لازم در میز کاری که تمام روز را پشت آن نشسته‌اید.

و در پایان هم سعی کنید استفاده‌تان از کامپیوتر و نمایشگرهای کوچک و بزرگ را به حداقل ممکن برسانید. به خصوص اینکه در ساعتهای خارج از زمان کاری‌تان سعی کنید سراغ کامپیوتر و… نروید.  بله، بسیار سخت است که تکنولوژیها را کنار گذارده و به چشمان‌تان اندکی استراحت دهید. ولی سعی کنید کامپیوتر و تلویزیون را رها کرده و از خانه بیرون بزنید، به پارک و خیابان بروید، کتاب بخوانید و دنبال هر سرگرمی  به جز نمایشگرهای روشن باشید.

برای‌تان کاری همیشه موفق و همراه با سلامتی را آرزو می کنم

Check Also

۲۰ فایده ی شکلات برای سلامتی

شکلات به عنوان یک درمان افراطی در نظر گرفته می‌شود، به این دلیل که به …