عکسی متأثرکننده که توانست برای آواره‌ی جنگ سوریه ۵۰هزار دلار کمک نقدی جمع‌آوری کند

سوریه -2

عکس یک آواره‌ی سوری در خیابان‌های لبنان، در حالی‌که با یک دست دخترک خواب‌آلودش را در آغوش داشت و در دست دیگر، چند خودکار برای فروش، در شبکه‌های اجتماعی بسیار دیده شد. حالت چهره‌ی بغض‌آلود مرد و کودک زیبایی که در آغوشش به خواب رفته‌بود، غلیان احساسات زیادی را در جهان به راه انداخت و بسیاری به دنبال منبع عکس گشتند تا کمکی به این خانواده‌ی کوچک سوری بکنند. مرد آواره، حتی نمی‌دانیت که این عکس از او و دخترش گرفته شده و وقتی ماجرای کمکی را که برای‌ش جمع شده شنید، بسیار شگفت‌زده شد.

8-29-2015 12-36-48 PM

نام این آواره‌ی سوری- فلسطینی عبدالحلیم القادر است و برای مدتی در اردوگاه آوارگان یرموک با دختر ۴ ساله‌اش ریم، و پسر ۹ ساله‌اش عبدالله زندگی می‌کرد. یرموک، بیشتر به‌عنوان یک اردوگاه اوارگان برای فلسطینی‌ها شناخته می‌شود که در نزدیکی پایتخت سوریه، دمشق، واقع است. این اردوگاه از سال ۱۹۵۷، با وخیم شدن اوضاع فلسطینی‌ها طی تصرف خشونت‌آمیز کشورشان توسط اسراثیلی‌ها، تأسیس شد و حدود ۱۵۰هزار اواره در آن زندگی می‌کردند. طی ماه‌های آغاز جنگ داخلی در سوریه، این اردوگاه تحت محاصره در امد و رسیدن غذا و کمک‌های انسان‌دوستانه به آن قطع گردید. در ابتدای سال جاری، اردوگاه مجدداً مورد حمله قرار گرفت، اما این‌بار توسط یک نیروی مخوف تازه: داعش!

8-29-2015 12-37-34 PM

قادر در مصاحبه‌ای تلفنی گفته که او ابتدا ۴ سال قبل سوریه را با همسر و دو فرزندش ترک نموده بود و می‌خواست در مصر زندگی جدیدی را با خانواده‌اش آغاز نماید. همسر او دوری از وطن را تاب نمی‌آورد و اصرار می‌کند که به سوریه بازگردند. قادر نمی‌پذیرد و همسرش او و دو فرزند خرذسال‌ش را ترک می‌کند. او می‌گوید با بسته شدن کارخانه‌ی شکلات‌سازی‌ای که در ان کار می‌کرد، دیگر کار دیگری برای‌ش در سوریه نمانده‌بود که انجام دهد. برخی از دوستان‌ش به او گفتند که چرا به لبنان نمی‌رود تا سعی کند آن‌جا کاری برای خود پیدا کند. با آن‌که قادر بسیار سعی کرد که در کارخانه‌های شکلات‌سازی لبنان برای خود کاری بیابد، اما کارفرمایان لبنانی حاضر نبودند او را استخدام کنند. بنابراین برای قادر چاره‌ای نماند جز آن که برای تأمین اندک غذایی برای فرزندان‌ش، در خیابان‌ها دستفروشی کند.

8-29-2015 12-40-15 PM

اما آن چه که باعث شد عکس‌های عبدالحلیم و ریم برای اولین بار مورد توجه قرار گیرد، توییت‌های «گیسار سیمونارسِن»، بنیان‌گذار نروژی سایت Conflict News بود که به اخبار مناطق جنگ زده در سرتاسر جهان می‌پردازد. او اطمینان داشت که انتشار این عکس ها، پاسخی امیدبخش از جهان برای این خانواده به همراه خواهد داشت. آقای سیمونارسن درباره‌ی پی‌گیری‌های‌ش برای یافتن صاحب این عکس می‌گوید: «اول با مردی که عکس‌ها را از او گرفته‌بودم حرف زدم، اما او عکاس اصلی نبود. ما هنوز نتوانسته‌ایم عکاس واقعیِ این عکس را بیابیم.» با این حال آن‌ها نشانه‌هایی یافتند که می‌توانست آن‌ها را به یافتن سرنخ نزدیک کند. در گام بعدی، آقای سیمونارسن یک اکانت توییتر با نام Buy_pens ساخت و هشتگ #BuyPens را در توییتر معرفی کرد تا نیاز این خانواده را به کمک، به گوش همگان برساند. بعد از ریتوییت دو تن از دنبال‌کنندگان، مکان دقیق عکس مشخص شد. وقتی این نشانه به دست آمد، آقای سیمونارسن از یک کمپین جمع‌آوری کمک‌های مالی یاری خواست تا شاید بتواند حدود ۵هزار دلار برای این خانواده کمک جمع کند. در طی ۲۴ ساعت از فراخوان این کمپین، ۵۰هزار دلار جمع شد که ۴۵هزار دلار آن در ۱۵ ساعت اول جمع گردید! با جست‌وجوی این هشتگ در توییتر، تا حالا که مطلب را می‌نویسم میزان کمک‌ها به میزانی بالای ۶۰ هزار دلار رسیده‌است. اقای قادر می گوید واقعاً شگفت‌زده شده از این‌که فهمیده مردم داستان او را شنیده‌اند و به حال و روز فرزندان‌ش اهمیت داده‌اند. او در حالی که بسیار متأثر شده بود می‌گفت: «نمی‌توانم جلوی اشک هایم را بگیرم. خدا را شکر! خدا را شکر که مراقب فرزندانم بوده.» قادر در پاسخ به این‌که می‌خواهد با این پول قابل ملاحظه چه کند، پاسخ داده که او نیاز به پول ندارد و فقط می‌خواهد فرزندان‌ش تحصیل کنند. او در مصاحبه‌اش چند بار خواهش کرده که فرزندان‌ش را به مدرسه بفرستند و به تحصیل آن‌ها کمک کنند. او امیدوار است که بتواند با این پول فرزندان‌ش را به اروپا ببرد و موقعیت تحصیلی بهتری برای آن‌ها در آن جا فراهم کند. اگر هم نتوانست، نقشه‌ی بعدی‌اش راه انداختن یک مغازه‌ی شکلات‌فروشی در لبنان است.

enhanced-buzz-27619-1440711226-11

آقای سیمونارسن در حال حاضر، در حال مذاکره با یونیسف، آژانس کودکان سازمان ملل، است تا بهترین راه را برای رساندن پول‌ها به عبدالحلیم و فرزندان‌ش بیابد. خبرها می‌گوید که یونیسف توانسته خانواده را بیابد و در حال بررسی راه مناسب برای رساندن این کمک‌ها است و خبر این موضوع را اعلام خواهد کرد.

منبع: 1pezeshk

Check Also

تونل زمان: ايران در اوايل سلطنت محمدرضا پهلوي‏

“مینارد اوون ویلیامز” که یکی از مشهورترین عکاسان گردشگر به شمار می‌رود و به خاطر …