زندگی‌نامه شادروان ایرج گرگین در دانشنامه ایرانیکا ثبت شد

 

زندگی نامه و دستاوردهای ارزشمند ایرج گرگین روزنامه نگار و از مدیران برجسته رادیو تلویزیون ملی ایران در قبل از انقلاب رسما در دانشنامه ایرانیکا ثبت گردید.

زندگی نامه آقای گرگین به دلیل اهمیت جایگاه شغلی او در اداره رادیو تلویزیون ملی ایران در قبل از انقلاب و تاثیر چشمگیری که در پیدایش رسانه‌های شنیداری و دیداری فارسی زبان در خارج از ایران خصوصا ایالات متحده آمریکا داشت، به مثابه تاریخ نگاری روزنامه نگاری ایران در تبعید قلمداد می‌شود.

زندگی نامه آقای گرگین را خانم دکتر ماندانا زندیان – روزنامه نگار و شاعر شناخته شده ایرانی‌آمریکایی به رشته تحریر درآورده است. خانم دکتر زندیان در خلال چند سال، زندگی نامه آقای گرگین را در قالب مصاحبه‌هایی که به صورت دنباله دار برای فصل‌نامه ره‌آورد تنظیم کرد به رشته تحریر درآورد. این مصاحبه‌ها و مطالب افزوده‌ در دو سال پایانی زندگی ایرج گرگین به خواست او در قالب کتابی گردآوری شد و بخش‌های مهمی به قلم خود آقای گرگین به آن اضافه گشت. سرانجام این کتاب برای ویراست نهایی به خانم زندیان بازگشت. اما انتشار کتاب به دلایل فنی تا پس از درگذشت آقای گرگین به تعویق افتاد و سرانجام شرکت کتاب این اثر مهم را که «امید و آزادی» نام گرفت یک سال پس از درگذشت او منتشر ساخت.

در سال 2014 و در خلال سفر دکتر احسان یار شاطر مدیر موسسه ایرانیکا به لس‌آنجلس با توجه به اهمیت جایگاه شادروان ایرج گرگین در تاریخ رسانه‌های دیداری و شنیداری فارسی زبان، رسما از دکتر ماندانا زندیان دعوت شد تا زندگی‌نامه آقای گرگین را در چهارچوب استانداردهای ویژه دانشنامه ایرانیکا بازنویسی و در اختیار این نهاد قرار دهد. این مهم پس از نزدیک به یک سال تحقیق مجدد، تکمیل روند تهیه اوراق و اسنادی که به عنوان منبع به کار گرفته شده‌اند و نگارش نسخه نهایی زندگی‌نامه ایرج گرگین به زبان انگلیسی تکمیل و رسما در دانشنامه ایرانیکا 2015 بخش ویژه شادروان گرگین افتتاح و مقاله فوق الذکر منتشر گردید. که برای مطالعه،  قابل دسترسی همگان است.

دانشنامه ایرانیکا بزرگ‌ترین و جامع‌ترین پروژه ایران‌شناسی در جهان است و کار تدوین آن در سال ۱۳۴۷ خورشیدی و به پیشنهاد دکتر احسان یارشاطر و با اختصاص ۲ میلیون دلار بودجه توسط امیرعباس هویدا نخست وزیر وقت ایران  آغاز گردید. با رویداد انقلاب ۱۳۵۷ در ایران، بودجه این دانشنامه قطع شد و دکتر یارشاطر مجبور شد ادامه تدوین آن را در ایالات متحده آمریکا دنبال کند. این دانشنامه که درباره فرهنگ و تاریخ ایران‌زمین و به زبان انگلیسی می‌باشد، در بخش ایران‌شناسی دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک نوشته می‌شود.

منبع خبر  مجله ایرانشهر

 

Check Also

گرمای شدید در شرق آمریکا شش قربانی گرفت

به گزارش مرکز ملی آب و هوای آمریکا، بر اثر موج گرمای شدید در ایالات …