برای خالق رمان ˝دن آرام˝/ 31 سال پس از مرگ میخائیل شولوخوف

 

 

برای خالق رمان ˝دن آرام˝/ 31 سال پس از مرگ میخائیل شولوخوف

دن آرام ” از آثار جاویدانه ادبیات جهان بشمار می‌رود که به شیوه رئالیسم اجتماعی به نگارش درآمده و رویدادهای یک دوره بسیار با اهمیت تاریخ مردم روسیه را به بهترین طرز و عالی‌ترین بیان بازتاب می‌دهد.

میخائیل شولوخف در 24 ماه مه سال 1905 در روستای كروژلین واقع در بخش قزاق نشین وشنسكایا پابه عرصه‌ وجود گذاشت. پدرش یك دهقان خرده مالك بود. شولوخف تا سال 1918 تحصیل ‌كرد، ابتدا در دبستان روستا و سپس در دبیرستان شهر به تحصیل پرداخت ، ولی جنگ داخلی كه در آن زمان آغاز شد او را از تحصیل بازداشت و از سال 1918 مشغول كار شد.

در مدت پنج سال او بارها پیشه خود را تغییر داد. از سال 1923 نوشته‌های شولوخف در مطبوعات به چاپ رسید. در جنگ دوم جهانی شولوخف به عنوان خبرنگار در جنگ شركت داشت. میخائیل شولوخف، به خاطر خدماتش در زمینه‌ رشد و تكامل ادبیات شوروی به لقب نویسنده‌ ملی، دریافت عالی‌ترین نشان لنین ، مدال قهرمان كار سوسیالیستی ، جایزه‌ دولتی و جایزه نوبل سال 1965 موفق شد.

او به عنوان آكادمیسینی كه آثار ادبی‌اش دارای شهرت جهانی‌ست و نویسنده‌‌ای كه نام او بر ادبیات شوروی می‌درخشد شناخته شده است و با نوشته‌های خود عشق و علاقه‌ مردم را به خود جلب کرد. شولوخف با قلم توانای خویش مناظری از زندگی و اخلاق انسانی را به گونه استادانه خلق كرده و تجسم بخشیده که موجب شهرت جهانی‌اش شده است.

شولوخوف در کشورهای دیگر

مطبوعات جهان ضمن تفسیر كتاب‌های شولوخف آنها را : ” شاهكارهای قرن ” و ” صخره‌های ادبیات جهانی ” و ” فرهنگ شكوهمند قرن بیستم ” نامیده‌اند . میخائیل شولوخف داستان‌های بسیار نگاشته كه بعضی از آنها مانند “سرنوشت یك انسان “،” كره اسب”، ” دن آرام “، “‌زمین نوآباد ” و ” آنها برای میهن پیكار می‌كردند ” به فارسی ترجمه شده است و یادداشت‌ها و مقالات بسیار نیز به رشته‌ تحریر در آورده است.

كتاب‌های او به بیش از هفتاد زبان ترجمه شده و در میلیون‌ها نسخه منتشر شده و از روی برخی از آنها فیلمنامه ها تهیه و ساخته شده است.

میخائیل شولوخف بدین سبب برای مردم گرامی است كه هر فرد می‌تواند در كتاب‌های او نكته‌های بسیار از زندگانی خود بیابد. تمام داستان‌های اولیه كه شولوخف نوشته در واقع طرح و استخوان بندی آثار حماسی ” دن آرام ” و ” زمین نوآباد ” بوده كه از نظر تلفیق نیروی هنری واقعیتی اعجاب انگیز است.

تاریخ روسیه در 3 بخش

آثار شولوخف سه مرحله تاریخ روسیه را منعكس می‌کند. این سه مرحله در ” دن آرام ” و “‌زمین نوآباد ” و “‌آنها برای میهنشان می‌جنگند ” جلوه ‌گر است. رمان ” دن آرام ” از نظر توصیف عمیق زندگی و كثرت قهرمانان داستان و از نظر وصف طبقات مختلف جامعه و سرنوشت افرادی كه به وقایع انقلاب و جنگ‌های داخلی جلب شده‌اند تا اندازه‌‌ای همانند رمان ” جنگ و صلح ” لئو تولستوی است.

مردم در قلم شولوخوف

شولوخف در ادبیات روس بارزترین و عمیق‌ترین بیان كننده‌ روحیه‌ قشرهای مردم بشمار می‌رود. تحول در زندگانی دهقانان در رمان‌های او متجلی است و این بزرگ‌ترین موفقیت ادبیات معاصر روس است و چنان تاثیر بزرگی در حیات اجتماعی مردم به جا گذاشت كه می‌توان آن را با تاثیر ندای نیرومند لئو تولستوی در مردم روسیه، مقایسه کرد. رمان ” دن آرام “، ” از زبان ” مردم و گوئی با الهام از احساسات درونی آنها نوشته شده است. گریگوری ملخوف قهرمان اصلی رمان از همان اول جوانی، هنگامی كه به خاطر عشق به آكسینیا با خانواده‌اش قطع رابطه می‌كند رفتاری سركشانه از خود نشان می‌دهد. این رویداد در محیط قزاق‌ها، در شرایط پدر سالاری كه كودكان باید بی‌چون و چرا از والدین خود تبعیت كنند واقعه‌ منحصر به فردی است.

دن آرام

” دن آرام ” اثر عمیقی است كه از نظر حقیقت عینی انسان را دچار حیرت می‌کند. ماكسیم گوركی بنیان گذار ادبیات شوروی برای این اثر شولوخف ارزش بسیار قائل شد. گوركی چنین گفته بود: ” این رمان را فقط با جنگ و صلح اثر تولستوی می‌توان سنجید. ” لوناچارسكی نیز درباره‌ این رمان چنین نوشته بود: “رمان دن آرام شولوخف كه هنوز به پایان نرسیده، اثری است موثر و تصویری است از زندگانی مردم و از نظر هنری بهترین پدیده در تاریخ ادبیات روس است. ” مرحله‌ی دوم خلاقیت شولوخف عبارت است از انعكاس دوران تعاونی‌ها .

كتاب ” زمین نوآباد ” كه به تشكیل تعاون دسته جمعی و تحول مربوط است گویی دنباله ” دون آرام ” به شمار می‌رود، كه سرنوشت روسیه دوران انقلاب را هنگامی كه كشور در راه جدیدی گام برمی‌دارد منعكس می‌كند. نخستین فصل‌های این رمان در سال 1954 در مجله‌ ” آگانیوك ” و بعد هم در صفحات روزنامه‌ی ” پراودا ” و در مجلات ادبی و هنری منتشر گردید. در آخرین روزهای ماه دسامبر سال 1959 آخرین فصل این اثر به پایان رسید و در آن هنگام در حضور نویسنده با صدای بلند در دفتر مجله ” آگانیوك ” خوانده شد.

این نویسنده‌ پرآوازه سرانجام روز 21 فوریه 1984 چشم از جهان فروبست.

Check Also

زندگینامه احمد شاملو

احمد شاملو (زاده ۲۱ آذر، ۱۳۰۴ در تهران؛ در خانهٔ شمارهٔ ۱۳۴ خیابان صفی‌علیشاه – …