چگونه زردی دندان‌ها را از بین ببریم؟

زردی دن2دان

ممکن است هر روز دو بار دندان‌ها را مسواک بزنید و پس از هر وعده غذایی، از نخ دندان استفاده کنید؛ اما بازهم دندان‌هایتان سفید به نظر نرسند. با ما همراه باشید تا روش‌هایی خانگی برای سفید کردن دندان‌ها به شما معرفی کنیم.

دندان‌های لک‌دار یا بدرنگ علل مختلفی دارند. یکی از دلایل اصلی لک شدن دندان‌ها، مصرف مداوم نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه و از این قبیل است. مصرف دخانیات نیز باعث ایجاد لک‌های زرد و قهوه‌ای روی دندان‌ها می‌شود. سیگار کشیدن علاوه بر ایجاد مشکلاتی نظیر بوی بد دهان و بروز چین‌وچروک‌های پوستی، دندان‌هایتان را نیز زرد می‌کند. افزایش سن نیز منجر به بروز لک روی دندان‌ها می‌شود. همزمان با افزایش سن، مینای دندان نازک می‌شود و لایه داخلی و زرد دندان یعنی عاج دندان آشکار می‌شود. اگرچه لک‌های ناشی از عوامل مذکور را می‌توان از بین برد یا کاهش داد؛ اما برخی از لک‌ها باید توسط دندان‌پزشک بررسی شوند. لک‌های ناشی از قرار گرفتن بیش‌ازاندازه در معرض فلوراید یا مصرف یک سری آنتی‌بیوتیک‌های خاص مانند تتراسایکلین باعث بروز لک‌های درونی می‌شوند که باید توسط دندان‌پزشک برطرف شوند.

اگر می‌خواهید لک‌های روی دندان‌ها را برطرف کنید، چند روش ساده نیز وجود دارد؛ از روش‌های خانگی گرفته تا مصرف بسته‌های سفیدکننده بدون نسخه‌ای که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند. در ادامه به بهترین روش‌های رفع لک دندان‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • یکی از روش‌های معروف برای از بین بردن لک‌های زرد دندان‌ها در خانه، ترکیب ۲ قاشق چای‌خوری آب‌اکسیژنه و ۲ قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین است. می‌توانید کمی نعناع یا حتی خمیردندان عادی نیز به این ترکیب اضافه کنید. خمیر حاصل از این مواد را روی مسواک بگذارید و دندان‌ها را مسواک بزنید. چند دقیقه منتظر بمانید و بعد دندان‌ها را بشویید. خمیر مذکور را قورت ندهید و اگر باردار هستید یا به نوزاد خود شیر می‌دهید، از این روش استفاده نکنید. آب‌اکسیژنه ممکن است لثه را تحریک کند. این موضوع طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اگر داخل دهانتان زخم است، از این خمیر استفاده نکنید.
  • کمی جوش‌شیرین را با چند قطره آب‌لیمو ترکیب کرده و خمیر بسازید. این خمیر را به آرامی روی دندان‌ها بمالید تا لک‌ها را از بین ببرید.
  • پوست پرتقال را روی دندان‌هایتان بمالید. ترکیباتی داخل پوست پرتقال وجود دارد که به کم رنگ شدن لک‌های روی دندان‌ها کمک می‌کنند. شما می‌توانید از این روش هر روز استفاده کنید؛ زیرا آسیبی به مینای دندان نمی‌زند.

اگر لک‌ها همچنان وجود داشتند، با دندان‌پزشک صحبت کنید و از روش‌های پیشنهادی وی بهره بگیرید. همچنین می‌توانید از روش‌های زیبایی مانند پیوستگی از طریق رِزین و روکش برای رفع مشکل استفاده کنید.

روش‌های دیگری که می‌توانید برای کاهش لک‌ها به کار بگیرید:

  • به طور مرتب مسواک بزنید، به ویژه پس از مصرف قهوه یا چای.
  • پس از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده کنید.
  • سیگار نکشید.
  • به هنگام نوشیدن آب‌میوه، آیس تی یا نوشیدنی‌های گازدار از نی استفاده کنید.
  • اگر از خمیردندان یا محصولات مختص افراد سیگاری یا دندان‌های زرد استفاده می‌کنید، محتاط باشید. این محصولات ممکن است بیش‌ازاندازه سایشگر باشند و به دندان‌ها آسیب برسانند.
  • اگر بخش بزرگی از دندان‌هایتان را اخیراً روکش کرده‌اید، بیشتر روش‌های خانگی تأثیری روی این دندان‌ها ندارند. در واقع موادی مانند جوش‌شیرین ممکن است مواد روکش را دچار ساییدگی کنند و باعث شوند لک‌ها تیره‌تر از قبل شوند.

فوت و فن

 

Check Also

بیماری‌هایی که لبخند شما را زیر سوال می‌برند

 شايد چشم‌ها پنجره روح آدم‌ها به دنياي واقعي باشند و البته مهم‌ترين عامل زيبايي صورت …