سی‌دی مُرد و آی‌تونز نیز در حال احتضار است!

فکر کنم همه‌ی ما مردن و کم‌کم به فراموشی سپردن سی‌دی‌های موسیقی را باور داریم. در سال گذشته فقط ۱۴۱ میلیون سی‌دی موسیقی در امریکا به فروش رفته است. این تعداد کمی بیشتر از تعداد بلیط‌های دو فیلم پر فروش سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۳ (Guardians و Iron Man 3) است. این مقایسه به خوبی وضعیت این دو صنعت را نشان می‌دهد. بنابراین واژه «مرده» برای صنعت موسیقی دیجیتال چندان هم نامانوس و غریب نیست. فقط اوضاع فروش سی‌دی وخیم نیست؛ سرویس آی‌تونز اپل نیز در سراشیبی و تنزل فروش قرار دارد و ۱۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش فروش داشته است.

تقریباً یک دهه قبل صنعت رکورد موسیقی با سی‌دی و سرویس‌های فروش ترک‌های موسیقی مانند آی‌تونز نابود شد و اکنون همین سی‌دی و آی‌تونز دستخوش تحولات و تغییرات و انقلاب‌های دیگری شده‌اند و حال و روز خوبی ندارند. اما چه چیزی سی‌دی و آی‌تونز را به زمین می‌زند؟ جواب ساده است: استریم و سرویس‌های آنلاینی مانند SoundCloud، Spotify، Pandora، iHeartRadio و البته بلاگ‌های موسیقی. موسسه نیلسن طی گزارشی به بررسی وضعیت فروش موسیقی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۳ پرداخته است. در سال ۲۰۱۴، فروش موسیقی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۲۰ درصد افت داشته است. همین وضعیت برای فروش آلبوم‌های جدید رخ داده و با کاهش فروش ۱۴ درصدی روبرو شدند. فروش آنلاین آهنگ‌های جدید نیز ۱۰٫۳ درصد افت داشته است.

c8d01e1f7

در این میان دو چیز افزایش فروش داشتند: استریمینگ موسیقی و آلبوم‌های Vinyl. شاید فروش موسیقی‌های آنلاین از طریق استریم را راحت قبول کنیم اما فروش موسیقی Vinyl چطور؟ سال‌ها بود که صفحه‌های گرامافونی فراموش شده بودند اما همانند یک بچه ققنوس از میان خاکسترها سربرآورده و دوباره در آسمان موسیقی به پرواز درآمده‌اند. فقط در سال ۲۰۱۴ نزدیک به نه میلیون و دویست هزار LP به فروش رفته است. رشدی ۵۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۳٫ این نوع از موسیقی حتی از استریم ویدیو نیز رشد سریع‌تری را تجربه می‌کند. شاید نه میلیون زیاد به نظر نرسد ولی این اندازه هست که درباره‌اش صحبت کنیم و جدی بگیریم. نه میلیون برابر ۳٫۵ درصد فروش کل موسیقی در سال ۲۰۱۴ امریکا است. فروش سی‌دی موسیقی تنها ۱۵ برابر فروش آلبوم‌های Vinyl است. صدای باکیفیت و لذت یک تجربه جدید برخی دلایل استفاده از آلبوم‌های Vinyl هستند.

اکنون، جریان موسیقی دیجتال در دست YouTube، SoundCloud، Spotify و دیگر سرویس‌های آنلاین است. بسیاری از کاربران دوست دارند موسیقی را روی اسمارت‌فون و تبلت گوش کنند و استریم موسیقی با این دستگاه‌ها چه از نظر سخت‌افزاری و چه از نظر نرم‌افزاری بسیار سریع‌تر و راحت‌تر شده و لذت و تجربه جدیدی به همراه می‌آورد. وقتی یک آلبوم تنها چند ده هزار فروش دارد اما روی سرویس‌های آنلاین استریم موسیقی میلیون‌ها بار اجرا می‌شود و کاربران گوش می‌کنند، حقیقتی تلخ و تکان‌دهنده را باید بپذیریم و آن هم تغییر مدیا در صنعت موسیقی دیجیتال است.

منبع: 1pezeshk.com

Check Also

روسینا بوسیو: زنان بدون لبخند

روسینا بوسیو زنان را به عنوان پروتاگونیست‌های تاریخ ارتباطات تصویری و نماد زیبایی نگاه می‌کند. …