زوج سوئدی خانه خود را درون یک گلخانه ساخته اند

گلخان22252ه

 دمای هوای پایتخت سوئد این روزها زیر صفر است، ولی زوج سوئدی، ماری گرانمار و چارلز ساسیلوتو در خانه گرم خود از تماشای زمستان زیبای استکهلم لذت می برند. البته گرمایش خانه این زوج مشروط به تابش اندکی نور خورشید است. خانه این زوج درون محفظه ای شبیه به گلخانه قرار گرفته که ساختمان را در مقابل باران، باد و سرما محافظت می کند.

ماری در این باره گفته: “استفاده از گلخانه در سوئد بسیار رایج است. ما از گلخانه ها برای کاهش مصرف انرژی و تولید گرما به روش طبیعی استفاده می کنیم.”

ایده ساخت گلخانه ای که خانه این زوج را پوشانده ابتدا توسط معمار سوئدی بنژت وارنی مطرح شد. وارنی پیش از این نیز ساخت چنین بناهایی را در کارنامه خود ثبت کرده است. در عین حال که این گلخانه قادر به تامین نیاز خانه به گرما به طور کامل نیست، ولی تعداد روزهایی که برای گرمایش خانه به استفاده از منبع دومی از انرژی نیاز است را کاهش می دهد.

سوئدی ها عادت دارند وسایل گرمایشی خود را اوایل ماه مهر روشن کنند و تا ماه خرداد به استفاده از آنها ادامه می دهند، ولی با استفاده از این گلخانه، ماری و چارلز بخاری های خود را از آبان تا فروردین روشن می کنند.

این گلخانه صرفأ حفاظی در برابر باد و باران نیست، بلکه امکان پرورش گوجه فرنگی، خیار و انگور را نیز برای این زوج سوئدی فراهم کرده است. آنها حتی یک درخت انجیر را نیز در حیاط خود دارند که به احتمال زیاد در جایی خارج از این گلخانه قادر به ادامه حیات خود نخواهد بود. این خانه ویژگی های جالب دیگری نیز دارد. آنها برای آبیاری گیاهان خود از ترکیبی از آب باران و فاضلاب خانگی خود که حاوی مواد شوینده و شیمیایی نیست استفاده می کنند. آنها همچنین به دنبال پیدا کردن راهی برای ذخیره انرژی خورشیدی نیز هستند.

خانه این زوج در منطقه ای واقع شده که سایر شهروندان استکهلم در زمستان به ندرت به آنجا رفت و آمد می کنند. ولی به اعتقاد ماری و چارلز، اگر بخواهید مستقل و بی نیاز از سیستم های بزرگتر زندگی کنید، می توانید در هر جایی زندگی کنید.

Untitled-1

Check Also

رویایی ترین برج ها در خیابان الهیه تهران!

مجتمع چناران پارك يكی از مجلل‌ترين برج‌های تهران است كه ما مجتمعی لوكس و تمام‌عيار …