«جنگاور»ی بروس لی در تلویزیون

مجموعه‌ای درباره زندگی قهرمان هنرهای رزمی به کارگردانی جاستین لین ساخته می‌شود.


«جنگاور» نام یک مجموعه تلویزیونی تازه است که بخش مهم و ناگفته‌ای از زندگی بروس‌ لی، بازیگر رزمی‌کار سرشناس دهه 70 میلادی را بازگو می‌کند. این مجموعه که در 13 قسمت جلوی دوربین می‌رود، محصول مشترک تلویزیونی هنگ‌کنگ و آمریکاست. شبکه تلویزیونی آمریکایی سینه‌مکس تهیه‌کننده اصلی مجموعه خواهد بود. شانون ‌لی، دختر بروس‌ لی هم از تهیه‌کنندگان جنگاور است.
 جاستین لین، فیلمساز آسیایی‌تبار هالیوودی که برای کارگردانی 2 قسمت اول و دوم مجموعه انتخاب شده، بخشی از هزینه‌های تولید آن را نیز تامین خواهد کرد. از اواسط سال 2013 که دختر بروس لی رسما اعلام کرد قصد دارد مجموعه‌ای تلویزیونی براساس بخش‌هایی از زندگی پدرش تولید کند، گمانه‌زنی‌ها درباره کارگردان احتمالی قسمت‌های اول و دوم آن آغاز شد.

در دنیای تلویزیون، کارگردانی این دو اپیزود از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل، تهیه‌کنندگان تلویزیونی سعی دارند چهره‌های مطرح و سرشناس عالم سینما را برای این کار انتخاب کنند. اپیزود اول جنگاور هم مثل تمام مجموعه‌های تلویزیونی دیگر به صورت یک فیلم سینمایی تلویزیونی 70 دقیقه‌ای تولید خواهد شد. کار نگارش فیلمنامه 2 قسمت اول و دوم مجموعه شروع شده و قرار است برای اواسط فصل تابستان سال جاری میلادی آماده شود.

نکته‌ای که در رابطه با این درام جنایتکارانه و شرح‌ حال‌گونه مطرح شده این است که خط اصلی فیلمنامه آن کاملا خاص بوده و براساس ایده‌ها و طرح‌هایی نوشته می‌شود که تا به حال کسی چیزی درباره‌شان نشنیده است.

این در حالی است که تاریخ‌شناسان و تحلیلگران هنری از بروس لی به عنوان یک افسانه (هم سینمایی و هم هنرهای رزمی) یاد می‌کنند که به دلیل اهمیتی که برای مردم عادی و دوستدارانش دارد، هیچ یک از جنبه‌های زندگی شخصی و هنری‌اش بر کسی پوشیده نیست، اما شانون لی گفته خاطراتی ناگفته از پدرش دارد که می‌خواهد یاد و خاطره آنها را با دوستداران همیشگی بروس لی در میان بگذارد.

با اعلام خط اصلی داستان فیلمنامه جنگاور مشخص شد که هنوز ناگفته‌های زیادی درباره بروس لی وجود دارد و می‌توان مجموعه‌های تلویزیونی (و حتی فیلم‌های سینمایی) براساس آنها تولید کرد.

داستان فیلمنامه مجموعه تلویزیونی تازه درباره بروس لی به بخشی از زندگی هنری وی می‌پردازد که گرفتار یک بحران شدید روحی و کاری شد. این بحران مربوط به تلاش چند ساله او برای انتقام گرفتن از یک مدیر قدیمی است که البته راه به جایی نبرد.

در آن زمان (که گفته می‌شود اوایل دهه 70 میلادی بوده است)، بروس لی روی پروژه‌ای سینمایی کار می‌کرد که علاقه بسیار زیادی به آن داشت. این فیلمنامه یک اکشن وسترن بود و کمپانی برادران وارنر به عنوان تهیه‌کننده با بروس لی همکاری می‌کرد.

کمپانی پارامونت هم نسبت به این فیلمنامه نظر مثبتی داشت و به عنوان شریک سرمایه‌گذار وارد گود شد. اما با گذشت زمان، مسئولان این دو کمپانی بروس لی را تحت فشار گذاشتند تا سراغ یک کار مدرن و امروزی‌تر برود و دور رجعت به گذشته و غرب وحشی را خط بکشد. بروس لی هم مجبور شد با وجود مخالفتی که نسبت به این کار داشت، به خواسته تهیه‌کنندگان این دو کمپانی گردن نهد.

شانون لی می‌گوید هنوز یاد و خاطره این ماجرای تلخ را با خودش حمل می‌کند و فقط تولید مجموعه‌ای تلویزیونی براساس آن می‌تواند هم او و هم روح پدرش را آرام کند. اهل فن پیش‌بینی می‌کنند تولید این مجموعه پرسروصدا و جنجالی، صدای اعتراض کمپانی‌های فیلمسازی پارامونت و برادران وارنر را بلند کند. به گفته آنها، مسئولان وقت این دو کمپانی قرار است به عنوان کاراکترهای منفی و خبیث قصه معرفی شوند. البته بعید است کاراکتر بروس لی در این مجموعه برای مبارزه با آنها از هنرهای رزمی خودش استفاده کند! هنرنمایی‌های ورزشی و رزمی این کاراکتر در جای دیگری از قصه مجموعه تماشاگران و دوستداران بروس لی را سرگرم و راضی خواهد کرد.

شرکت فیلمسازی جاستین لین به نام پرفکت استورم اینترتینمنت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد صحنه‌های مختلف مجموعه در شهر لس‌آنجلس و کشور هنگ‌کنگ فیلمبرداری خواهد شد.

این شرکت ‌اکنون از بین داوطلبان آسیایی‌تبار برای ایفای نقش بروس لی، در حال انتخاب بازیگر اصلی جنگاور است. قرار است صحنه‌های مستندی که در دهه 70 میلادی از خود بروس لی فیلمبرداری شده (و بخش‌های زیادی از آن تا به حال در جایی پخش نشده است) در این مجموعه مورد استفاده قرار گیرد.

شانون لی اسناد مربوط به طرح‌های سینمایی ناتمام بروس‌ لی را چند سال پس از مرگ نابهنگام وی پیدا کرد. در تمام این سال‌ها، وی تلاش داشت این طرح‌ها را به صورت کارهای تصویری درآورد تا عموم مردم بدانند پدرش علاقه‌مند انجام چه کارهایی بود و چرا نتوانست آنها را عملی کند.

جاستین لین که خودش از دوستداران بروس لی است، به شانون لی قول همکاری و مساعدت داد. وی به مسئولان شبکه سینه‌مکس اعلام کرده حاضر به همکاری با فصل دوم جنگاور هم هست.

منتقدان و تحلیلگران تلویزیونی بر این باورند که تماشاگران (نه‌تنها در آمریکا و هنگ‌کنگ، بلکه در سراسر جهان) از این مجموعه استقبال خیلی خوبی خواهند کرد و راه برای تولید فصل‌های بعدی آن باز و هموار است.

با آن‌که هنوز زمان دقیق شروع فیلمبرداری این درام جنایتکارانه مشخص نشده، اما اهل فن می‌گویند جاستین لین پس از پایان کار روی قسمت سوم مجموعه علمی ـ تخیلی «سفرهای ستاره‌ای/ پیشتازان فضا»، سراغ جنگاور خواهد رفت.

سفرهای ستاره‌ای 3 در مراحل مقدماتی تولید قرار دارد و برای اوایل جولای 2016 روی پرده سینماها خواهد رفت.

با این حساب، کار فیلمبرداری این اکشن ماجراجویانه باید اواسط تابستان امسال شروع و اواخر همین فصل تمام شود. جاستین لین فیلمنامه اپیزود اول جنگاور را با همکاری جاناتان تراپر می‌نویسد.

منبع: امپایر آنلاین

Check Also

عباس کیارستمی؛ آبروی سینمای ایران

کیارستمی در کنار ‘جنگل بدون برگ’ عکس: پوریا ماهرویان پوریا ماهرویان بی‌بی‌سی عباس کیارستمی٬ فیلمساز سرشناس …