۴ نکته مهم در مورد ماکروویو

 

برخی افراد معتقدند گرم کردن غذا با دستگاه ماکروویو باعث از بین رفتن مواد مغذی غذا می‌شود. فکر می‌کنید این باور تا چه اندازه درست است؟

شاید زمان آن رسیده که ماکرویو را از دست شهرت بدی که دارد، آزاد کنید. استفاده از این دستگاه نه تنها ایمن است، بلکه اگر می‌خواهید مواد مغذی داخل غذا حفظ شود، بهتر است از ماکرویو استفاده کنید. با این حال، هنوز نگرانی‌هایی در مورد استفاده از ماکروویو وجود دارد. به همین دلیل در ادامه این نگرانی‌ها را رفع کرده‌ایم.

۱. دستگاه ماکروویو مواد مغذی داخل غذا را از بین نمی‌برد.
تمام روش‌های پخت‌وپز حداقل برخی از مواد مغذی موجود در غذا را از بین می‌برند و در کل هر چه غذا را مدت طولانی‌تری با درجه حرارت بالاتر بپزید، مواد مغذی بیشتری از بین می‌روند. برخی ویتامین‌ها می‌توانند به آبی که در آن پخته می‌شوند، نفوذ کنند. با این حال در مقایسه با روش‌هایی همچون جوشاندن، برشته کردن یا کباب کردن، دستگاه ماکروویو سریع‌تر غذا را می‌پزد و از درجه حرارت پایین‌تری استفاده می‌کند. همچنین ماکروویو از آب کمتری برای پختن بهره می‌برد؛ به عبارت دیگر مواد مغذی بیشتری داخل غذایی که با ماکروویو پخته شده، وجود دارد.

۲. دستگاه ماکروویو اشعه خطرناک منتشر نمی‌کند.
این موضوع که ماکرویو اشعه منتشر می‌کند، درست است؛ اما هر نوع اشعه‌ای الزاماً خطرناک نیست. اشعه بر اساس طیف ارزیابی می‌شود و طیف‌های متنوعی از فرکانس بالا مانند ایکس‌ری و اشعه گاما تا فرکانس‌های پایین مانند امواج رادیویی و امواج میکرو دارد. حتی نوری که می‌بینید، نوعی اشعه است. انواعی از اشعه که فرکانس بالایی دارند مانند ایکس‌ری به دی‌ان‌ای داخل سلول‌ها آسیب رسانده و باعث سرطان می‌شود. با این حال امواج میکرو به اندازه فرکانس‌های بالا قدرتمند نیستند و نمی‌توانند به دی‌ان‌ای شما آسیب برسانند. احتمال چنین چیزی یک در میلیون است. امواج میکرو باعث می‌شوند مولکول‌ها به سرعت حرکت کنند و گرما ایجاد نمایند. روش کار دستگاه ماکروویو این‌طور است؛ امواج میکرو باعث می‌شوند مولکول‌های آب داخل غذا بلرزند و غذا گرم شود.
علاوه بر این، تقریباً تمام ماکروویوهایی که در بازار وجود دارد، استانداردهای ایمنی را رعایت می‌کنند. این ماکروویوها نمی‌توانند بیش از ۵ میلی‌وات اشعه میکرو به ازای هر سانتی‌متر مربع ساطع کنند. این اشعه بسیار کمتر از چیزی است که بتواند به انسان آسیب برساند.
اگر هنوز قانع نشده‌اید، می‌توانید به هنگام استفاده از ماکروویو یک قدم دورتر بایستید. امواج میکرو همزمان با دور شدن از منبع، پراکنده می‌شوند.

۳. گرم کردن غذا داخل ماکروویو آن را سمی نمی‌کند.
اینترنت پر از مطالبی است که ادعا می‌کنند گرم کردن غذا در ماکروویو باعث ایجاد ترکیبات سمی و خطرناک می‌شود. طبق این مطالب، ماکروویو پروتئین را طوری تغییر می‌دهد که برای سلامتی مضر است. با این حال، بیشتر متخصصین و سازمان‌های قانونی اظهار داشته‌اند مدارک معتبری مبنی بر خطرناک بودن ماکروویو وجود ندارد. تمام روش‌های گرم کردن غذا ممکن است برخی ترکیبات سمی ایجاد کنند و گرم کردن با استفاده از ماکروویو، تنها روشی برای گرم کردن محسوب می‌شود. با این حال، به دلیل نحوه کار ماکروویو، احتمال سوختن غذا وجود ندارد. در بیشتر موارد، ایجاد مواد سمی در اثر سوختن ایجاد می‌شود. در نتیجه به هنگام گرم کردن غذا با استفاده از ماکروویو نسبت به روش‌های قدیمی پختن، احتمال تولید مواد سمی کمتر است.

۴. از ظروف مختص ماکروویو استفاده کنید.
ایمن‌ترین راه برای استفاده از ماکروویو، به‌کارگیری ظروف شیشه‌ای یا سرامیکی است. بشقاب‌های کاغذی، کاغذ شمعی، کاغذ پوستی و دستمال‌کاغذی آشپزخانه نیز مناسب هستند؛ اما توصیه می‌شود از کیسه‌های کاغذی قهوه‌ای و روزنامه برای گرم کردن غذا داخل ماکروویو استفاده نکنید؛ زیرا این مواد ممکن است بسوزند. همچنین از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید؛ زیرا ذوب شده و می‌سوزند. علاوه بر این از ظروف فلزی هم نباید داخل ماکروویو استفاده کرد؛ زیرا فلز امواج میکرو را منعکس می‌کند و غذا درست نمی‌پزد. همچنین برخی فلزات مانند فویل آلومینیومی یا ظرف‌هایی که حاشیه‌های طلاکوب دارند، داخل ماکروویو جرقه می‌زنند.

منبع: فوت و فن

 

 

Check Also

زندگی راحت و امن و بدون SMS

شبکه های اجتماعی اینترنتی برای موفق شدن یک راه بیش تر ندارند. جلب توجه نوجوانان …