۱۰ معما در مورد بدن انسان که هنوز کشف نشده‌اند

اگرچه علوم پزشکی طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های شگرفی داشته‌ است؛ اما هنوز مسائل مبهمی در مورد بدن انسان وجود دارد که محققان نمی‌توانند توضیحی برایشان ارائه دهند.
هشیاری
زمانی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوید، احتمالاً متوجه می‌شوید خورشید در حال طلوع است، صدای آواز پرندگان را می‌شنوید و شاید حتی با برخورد هوای صبحگاهی به صورتتان، احساس خوشحالی کنید؛ به عبارت دیگر هشیار هستید. این موضوع پیچیده از زمان باستان تاکنون ذهن محققان را به خود مشغول کرده است. اخیراً متخصصین حوزه عصب‌شناسی، هشیاری را به عنوان یک موضوع تحقیق واقعی در نظر گرفته‌اند. مهم‌ترین سؤال این است که چگونه فرآیندهای داخل مغز، تجربه‌های ذهنی را پدید می‌آورند.انجماد عمیق
زندگی جاوید ممکن است واقعی نباشد؛ اما یک رشته پیشگام به نام سرمازیستی می‌تواند دو جان به افراد ببخشد. مراکز سرمازیستی اجساد را در خمره‌های حاوی نیتروژن مایع در دمای منفی ۱۹۵ درجه سلسیوس نگهداری می‌کنند.
ایده این رشته این است که فردی که در حال حاضر از یک بیماری لاعلاج می‌میرد را می‌توان در آینده زمانی که درمانی برای آن بیماری پیدا شود، زنده نمود. در این خمره‌ها سر به سمت پایین قرار داده می‌شود تا در صورت نشت از محفظه، مغز همچنان در مایع سرد باقی بماند. هنوز هیچ‌کدام از بدن‌های منجمد شده زنده نشده‌اند؛ زیرا فناوری این کار وجود ندارد.

راز مرگ
چرا انسان‌ها پیر می‌شوند؟ انسان با یک جعبه‌ابزار قدرتمند پر از مکانیسم‌هایی برای مقابله با بیماری‌ها و آسیب‌ها به دنیا می‌آید. با این حال، با افزایش سن، مکانیسم‌های تعمیر بدن تغییر شکل می‌دهند. در واقع، مقاومت بدن نسبت به آسیب‌ها و فشار کاهش می‌یابد.
نظریه‌هایی که در مورد علت پیری انسان وجود دارند، به دو دسته تقسیم می‌شوند: ۱. پیری نیز همانند سایر خصوصیات انسان‌ها، بخشی از ژنتیک و مفید است. ۲. پیری هیچ هدفی ندارد و در اثر آسیب به سلول‌هایی که در طول زندگی اتفاق می‌افتند، ایجاد می‌شود.

ذات یا محیط
نظریات مختلفی در مورد نحوه شکل‌گیری تفکرات و شخصیت انسان‌ها وجود دارند که برخی ژن‌ها و برخی محیط را مؤثر می‌دانند. دانشمندان معتقدند این موضوع ممکن است در اثر ژن‌ها یا محیط یا هر دو شکل گیرد.

خنده
خندیدن یکی از مسائلی است که اطلاعات کمی در مورد آن وجود دارد. دانشمندان دریافتند در حین خندیدن، سه بخش از مغز فعال می‌شوند؛ یک بخش تفکر که به شما کمک می‌کند شوخی را بفهمید، یک بخش حرکت که به ماهیچه‌ها دستور می‌دهد حرکت کنند و یک بخش احساس که احساسات بی‌دقتی را ایجاد می‌کند. با این حال، هنوز مشخص نیست چرا یک نفر به جوک‌های یک فرد می‌خندد و یک نفر به هنگام تماشای یک فیلم ترسناک می‌خندد.

حافظه
برخی از تجارب را به سختی می‌توان فراموش کرد؛ اما چگونه یک نفر بخش‌هایی از زندگی خود را همواره به یاد دارد؟ دانشمندان با استفاده از تصویربرداری از مغز، مکانیسم مسئول خلق و ذخیره خاطرات را شناسایی کرده‌اند. هیپوکامپوس می‌تواند به عنوان یک جعبه خاطرات عمل کند. با این حال، این ناحیه ذخیره خاطرات منصفانه عمل نمی‌کند. مشخص شده که هم خاطرات اشتباه و هم خاطرات درست بخش‌های یکسانی از مغز را فعال می‌کنند.

ساعت بدن
ساعت بیولوژیک بدن که در بخش هیپوتالاموس مغز قرار دارد، بدن را طوری برنامه‌ریزی می‌کند که از یک ریتم ۲۴ ساعته پیروی نماید. بارزترین مدرک این ریتم، چرخه خواب‌وبیداری است؛ اما این ساعت بیولوژیک بر روی هضم، دمای بدن، فشارخون و تولید هورمون‌ها نیز تأثیر دارد.

حس کاذب
حدود ۸۰ درصد افرادی که بخشی از بدنشان قطع شده، احساساتی مانند گرما، خارش، فشار و درد را از ناحیه قطع شده حس می‌کنند، گویی هنوز آن بخش از بدنشان را دارند.

خواب
دلیل اصلی خواب هنوز مشخص نشده و تنها چیزی که دانشمندان می‌دانند این است که خواب برای بقای پستانداران ضروری است.

رؤیا
افراد مختلف رؤیاهای متفاوتی می‌بینند و هنوز علت دیدن رؤیا مشخص نشده است.

footofan.com

Check Also

زندگی راحت و امن و بدون SMS

شبکه های اجتماعی اینترنتی برای موفق شدن یک راه بیش تر ندارند. جلب توجه نوجوانان …