یورک، شهر محبوب باستانی اروپا

 6666

هیچ شهری در شمال انگلستان به اندازه یورک قرون وسطایی نیست؛ شهری با میراثی عظیم از فرهنگ و تاریخ که پس از صنعتی شدن درخشش خود را تا حدودی از دست داد اما امروز یکی از محبوب‌ترین شهرهای توریستی اروپاست.

شهری که هم‌زمان با حکمرانی امپراتوری روم باستان بنا شد و مدتی هم پایتخت بریتانیا بوده بیش از دو هزار سال قدمت دارد.

دیواری که در قرن13 برای حفاظت از یورک کشیده شده بود، هنوز پابرجاست و در هر گوشه شهر شما می‌توانید تاریخ غنی، موزه‌های بی‌شمار، رستوران‌ها و کافه‌ها را ببینید که مملو از گردشگر است. مردم انگلستان به حفاظت از تاریخ مشهور هستند بنابراین تعحب‌آور نیست که در شهر یورک تقریبا همه چیز باستانی باشد.

تلاقی دو رودخانه فاس این شهر را به یکی از زیباترین شهرهای انگلستان تبدیل کرده  است .همین زیبایی طبیعی باعث شده بود که به مدت دو سال یورک پایتخت تمام سرزمین‌های امپراتوری روم شود. کلیسای جامع شهر با معماری گوتیک و شیشه‌های رنگارنگ بزرگ‌ترین کلیسای انگلستان و یکی از زیباترین کلیساهای اروپاست.

یورک برخلاف سایر شهرهای انگلستان بدون ترافیک است؛ انگار سبک و سیاق قرون وسطی هنوز اینجا پابرجاست. خانه‌های عجیب و غریب، کوچه‌های سنگ‌فرش و کلیساهای باستانی حکایت از وجه باستانی یورک دارد اما هیاهوی دانشجویان در کافه‌ها جلوه مدرن این شهر را بازگو می‌کند.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

یورک برای علاقه‌مندان به کاوش در نقاط تاریخی و جلوه‌های طبیعی یک شهر ایده‌آل است همچنین اگر خرید در بوتیک‌های شیک و مراکز تجاری بزرگ برای شما جذاب است، گالری‌های این شهر شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

سفر با قایق در امتداد رودخانه که به کاخ بیشوپتورپ(Bishopthorpe) منتهی می‌شود یک تجربه فراموش نشدنی است. علاوه بر این در بالای برج کلیفورد که توسط ویلیام فاتح ساخته شده می‌توانید نمای خیره‌کننده پانورامای شهر را ببینید.

سفر به یورک سفر به تاریخ و تمدن اروپاست بنابراین بهتر است این تجربه را از دست ندهید.

تقویم سفر

هیچ زمانی از سال شما یورک را خالی از توریست نمی‌بینید زیرا این شهر در هر فصلی از سال دیدنی است. بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی، یورک در هر فصلی از سال جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی مختلفی برگزار می‌کند.

با این وجود بهار و تابستان محبوب‌ترین فصل‌ها برای گردشگران این شهر است. در تابستان می‌توانید از هفته موسیقی، مسابقات اسب‌سواری و جشنواره غذا دیدن کنید که هر کدام از آنها به مدت یک هفته با استقبال مردم شهر برگزار می‌شود.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

همچنین قایق‌سواری و ورزش‌های آبی در این موقع سال طرفداران بسیاری دارد. زمستان و پاییز یورک گرچه سرد است اما لامپ‌های روشن در کوچه‌های سنگ‌فرش شده نمای شهر را به یک شهر جادویی تبدیل می‌کند.

جشنواره به بهانه گردهمایی

شهر فستیوال

یورک شهر فستیوال است؛ در هر فصلی از سال که راهی این شهر شوید مردم بهانه‌ای برای گردهم آمدن و جشن گرفتن دارند. برخی از این رویدادها ریشه‌های تاریخی دارند و برخی مدرن؛ از روز وایکینگ‌ها گرفته تا جشنواره روشنایی.

زمان برگزاری فستیوال‌ها تعداد توریست‌های شهر افزایش می‌یابد و مردم یورک هم در تمام این رویدادها حضور فعالی دارند. در ادامه با سه فستیوالی که در ماه‌های آینده در یورک برپاست شما را آشنا می‌کنیم.

جشنواره وایکینگ‌ها

جشنواره جورویک وایکینگ‌ها یکی از محبوب‌ترین رویدادهای شهر است. مردم این شهر در این مراسم میراث وایکینگ‌ها را جشن می‌گیرند و صدها نفر از مردم شهر با تن کردن لباس مخصوص وایکینگ‌ها نبرد رو در رو را تمرین می‌کنند.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

این جشنواره از 14تا 22فوریه در شهر یورک برپاست و در طول این روزها مراسم مختلفی از جمله سخنرانی، کارگاه صنایع‌دستی، نبرد رو در رو و قایقرانی در رودخانه برگزار می‌شود. اگر شما هم در کودکی با شخصیت‌های کارتون وایکینگ‌ها بزرگ شده‌اید بهتر است فرصت تن کردن لباس‌های این جنگجویان و گرفتن عکس سلفی را از دست ندهید.

جشنواره روشنایی

در پایان اکتبر شهر یورک بیش از همیشه می‌درخشد در واقع ماه اكتبر به شهر نوری جدید هدیه می‌کند. جشنواره روشنایی یورک یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای این شهر است که سالانه بیش از 50هزار بازدیدکننده را به این شهر می‌کشاند.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

تمرکز این جشنواره که تنها 9سال قدمت دارد، بر نمایش آثار هنری دیجیتال روی ساختمان‌های تاریخی است. در طول مدت برگزاری جشنواره ساختمان‌های قدیمی شهر مانند کلیسای جامع و ساختمان شهرداری به شکلی مدرن با نورپردازی‌های رنگارنگ تزئین می‌شوند که بسیار تماشایی است.

جشنواره غذا

جشنواره افسانه‌ای غذای یورک بیش از 20سال است که برپاست. هنگام برگزاری این جشنواره بازارچه‌های مختلفی در شهر برپا می‌شود و مشهورترین آشپزهای شهر هنر خود را به رقابت می‌گذارند.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

در زمان برگزاری جشنواره شما می‌توانید با میراث غذایی غنی یورک‌شایر آشنا شوید و بهترین و لذیذترین غذاهای عمرتان را میل کنید. جشنواره غذای یورک یک برنامه جامع همراه با موسیقی و سرگرمی است.

چگونه برویم؟

ویزای توریستی کشور انگلستان به افرادی تعلق می‌گیرد که هدف گردش،تفریح یا دیدار با خانواده در این کشور را دارند. پس از تعطیلی سفارت انگلستان در ایران شما برای درخواست ویزا باید به کشور ثالثی مراجعه کنید.

اولین مرحله برای درخواست روادید تکمیل فرم تقاضای روادید است و بعد از آن با گرفتن وقت ملاقات به همراه مدارک لازم شامل گذرنامه، شناسنامه، کلیه مدارک پشتیبانی‌کننده شخصی مانند اسناد مالکیت، مدارک مربوط به اشتغال و صورت‌حساب‌های بانکی به سفارتخانه انگلیس در کشور ثالث مراجعه کنید.

شهر یورک مابین شهرهای لندن و ادین‌بورو قرار دارد؛ همچنین این شهر به شهرهای بزرگی چون لیدز، منچستر و نیوکاسل هم نزدیک است. برای رسیدن به یورک از لندن با قطار دو ساعت راه و از ادین بورو دو ساعت و نیم راه است.

بهترین مکان اقامت

پیدا کردن اتاق در فصل تابستان کمی دشوار و گران است اما اگر با برنامه قبلی هتل‌تان را رزرو کنید دیگر مشکل چندانی نخواهید داشت. اقامت در یورک به‌طور‌کلی به نسبت سایر شهرهای اروپا کمی گران است اما جاذبه‌های این شهر به قدری زیاد است که ارزشش را دارد.

شیک و لوکس

گراند هتل یورک با اتاق‌های شیک و معماری لوکس یکی از بهترین گزینه‌های اقامتی این شهر است. تمام اتاق‌های این هتل مجهز به تلویزیون صفحه تخت، لوازم آرایشی و بهداشتی با مارک بولتون براون و وان سنگی است.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

شما می‌توانید در کافه و رستوران این هتل انواع غذاهای محلی و بین‌المللی را سفارش دهید ضمن اینکه بعدازظهرها چای سنتی بریتانیا در رستوران اچ کیو سرو می‌شود.

این هتل مجهز به استخر، سونا و جکوزی است و ایستگاه راه‌آهن تنها سه دقیقه از هتل فاصله دارد و مرکز تاریخی شهر و بوتیک‌های آن نیز در نزدیکی هتل است. قیمت اقامت یک شب در این هتل 163دلار است.

نمای بی‌نظیر به برج کلیفورد

هتل هیلتون در مرکز تاریخی یورک واقع شده است و شما می‌توانید از پنجره اتاق‌تان برج باستانی کلیفورد را ببینید. تمام اتاق‌های این هتل چهارستاره مجهز به تلویزیون، اینترنت و قهوه‌ساز است.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

هیلتون یورک دو کافه و دو رستوران دارد که در هر زمانی از شبانه‌روز آماده سرویس‌دهی به مشتریان است.

همچنین مرکز تناسب اندام مدرن و سالن زیبایی با انواع خدمات مراقبت از پوست و بدن در خدمت مهمانان است. شما می‌توانید از هتل دوچرخه یا ماشین کرایه کنید و با خیال راحت به گردش در شهر بپردازید. قیمت اقامت در این هتل شبی 100دلار است.

هتل چرچیل

هتل چرچیل در یک عمارت گرجستانی درست در مرکز شهر یورک واقع شده است؛ هتلی که اصالت خود را با دکوراسیون مدرن ترکیب کرده است. ساختمان هتل سال1827 ساخته شده و ویژگی سقف‌های بلند آن حفظ شده است.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

بخشی از دکوراسیون هتل به وینستون چرچیل تعلق داشته و رستوران پیانوی این هتل برنده جوایز متعددی در زمینه مواد غذایی بوده است. هتل چرچیل یک هتل زیبا و آرام است که برای دوستداران جاذبه‌های تاریخی، بهترین انتخاب است. قیمت اقامت در این هتل سه‌ستاره شبی 70دلار است.

مجهز و مقرون به صرفه

هتل نوینگتون 15دقیقه از مرکز تاریخی یورک فاصله دارد. هتلی مقرون به صرفه که مجهز به استخر و رستوران است.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

اینترنت بی‌سیم (وایرلس)در تمام اتاق‌های این هتل رایگان است و رستوران سلار این هتل با منوی فصلی انواع نوشیدنی و غذاهای محلی را ارائه می‌کند.

هتل نوینگتون در نزدیکی بخش قرون وسطای شهر است و اگر اتاق‌تان تراس داشته باشد، می‌توانید نمای زیبای شهر را تماشا کنید. قیمت اقامت در این هتل شبی 50دلار است.

خانه کیت‌کت

تجربه رستوران‌گردی در یورک یک تجربه به یاد ماندنی است زیرا رستوران‌های یورک مشهورترین رستوران‌ها در انگلستان هستند. مهم نیست که قصد دارید در یک کافه خیابانی قهوه‌ای بنوشید یا در یک رستوران لوکس جیب‌تان را خالی کنید در این شهر تمام تجربه‌های مواد غذایی هیجان‌انگیز است.

یورک خانه شکلات انگلستان است و مغازه چاکلت استوری معروف‌ترین مغازه شهر است که دستور پخت مخصوص به خود را دارد. در این مغازه طعم متفاوتی از شکلات را خواهید چشید و بدون شک در خوردن و خریدن آن افراط خواهید کرد.

در چاکلت استوری همه چیز پیدا می‌شود؛ از شکلات نارنجی رنگ گرفته تا محصولی که در جهان به کیت‌کت مشهور است. کیت‌کت اولین‌بار توسط کارخانه ران تری یورک با طعم پرتغالی وارد بازار شد و بعدها توسط نستله در جهان مشهور شد.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

اگر به این مغازه سری زدید حتما وقتی را برای تماشای فرایند ساخت شکلات‌ها اختصاص دهید، جایی که کارشناسان شکلات در حال ابداع طعم‌های جدیدی هستند.

علاوه بر شکلات، پنیر یورک را هم حتما باید امتحان کنید و بعد از اینکه مشتری آن شدید بهتر است سری به بازار سانتامونیکا بزنید و مقداری هم با خودتان سوغات ببرید. چای در فرهنگ انگلستان نقش پررنگی داشته در یورک بهتر است چای انگلیسی را در یک کافه خیابانی تجربه کنید.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

خانه چای بتی هم یکی از آن مکان‌های دوست‌داشتنی شهر است که توریست‌های بسیاری به آن سر می‌زنند.

روی پاهای‌تان حساب کنید!

قدم زدن بهترین راه برای اکتشاف یورک است؛ مرکز شهر محدوده کوچکی است و کارآمدترین وسیله برای رسیدن به نقاط تاریخی، پاهای‌تان است!

اگر بخواهید سراغ وسایل حمل و نقل عمومی بروید، اتوبوس برای توریست‌ها  وسیله  مناسبی است که در اکثر نقاط شهری و گردشگاه‌ها توقف دارد.

بسیاری از موسسات توریستی از اتوبوس‌های دو طبقه مشهور انگلیسی برای گردش در شهر استفاده می‌کنند؛ شما هم می‌توانید نقشه مسیر این اتوبوس‌ها را در سایت «یورک‌باس» مشاهده کنید.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

تاکسی در یورک فراوان است و در اکثر نقاط گردشگری مانند کلیسای جامع،  قلعه یورک و موزه‌های شهر شما می‌توانید تاکسی‌های به صف کشیده شده را ببینید. قطار بهترین وسیله برای دسترسی به شهر یورك و ایستگاه آن کمی بالاتر از دیوارهای شهر است و از ایستگاه تا کلیسای جامع تنها 10دقیقه پیاده راه است.

بیشتر خیابان‌های یورک هم‌سطح هستند بنابراین دوچرخه هم وسیله سریع و مناسبی برای گشت‌و‌گذار محسوب می‌شود.

72 ساعت در پایتخت انگلستان شمالی

گرچه شهر عظیم یورکشایر مدت‌های طولانی است که به چهار بخش تقسیم شده اما یورک هنوز به عنوان پایتخت اصلی شمال انگلستان شناخته می‌شود. یورک همچنین پایتخت کلیساهای انگلستان هم محسوب می‌شود و اسقف اعظم این شهر ارج و قرب خاصی دارد.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

اهمیت شهر یورک به قدری است که مقامات برای دستیابی به عنوان شهرداری آن سر و دست می‌شکنند و پسر ارشد پادشاه بریتانیا، عنوان دوک یورک را به دوش می‌کشد. جدا از کلیساهای قدیمی، طولانی‌ترین دیوار قرون وسطی در این شهر قرار دارد بنابراین دوستداران تاریخ نباید حتی یک دقیقه از سفرشان را هدر دهند.

سفر به تاریخ 2هزار ساله

یورک یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اروپاست؛ سفر به یورک یعنی سفر به قرون وسطی. بنابراین بهتر است روز اول خود را به کشف جاذبه‌های تاریخی شهر اختصاص دهید.

محل غسل تعمید پادشاهان انگلستان

کلیسای جامع یورک خانه بزرگ‌ترین گنجینه‌های جواهرات در جهان است که حوادث تاریخی بسیاری در آن رخ داده.از زمــــان شاه«ادوین»مراسم تعمید برخی از پادشاهان انگلیس در این كلیسا انجام می‌شد. ساختمان کلیسا در قرن13 به سبک گوتیک بازسازی شد و هنوز اصالت خود را حفظ کرده است.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

در این کلیسا به دوهزار سال پیش سفر می‌کنید؛ رد پای سربازان رومی و داستان‌هایی که از آن زمان در این کلیسا رخ داده توسط راهنماها و فایل‌های صوتی  بیان می‌شود که بسیار شنیدنی است. بالا رفتن از 275پله شما را به برج مرکزی می‌رساند؛ جایی که بهترین نمای یورک را می‌توانید ببینید. اگر مشتاق تاریخ بریتانیا هستید این کلیسا را از دست ندهید.

برج کلیفورد

قلعه یورک توسط نورمان‌ها در سال 1068 ساخته شد و قدیمی‌ترین بخش به جای مانده از این قلعه عظیم برج کلیفورد است.

برج کلیفورد در قرن13 ساخته شد و ساختار سنگی آن جایگزین باقی برج‌های چوبی قلعه شد. برج کلیفورد كه نماد قدرت پادشاهان انگلستان در قرون وسطی است توسط ویلیام فاتح ساخته شده است.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

نام این برج از اسم راجر کلیفورد گرفته شده که در این مکان در سال1322 به عنوان رهبر مخالفان و به خاطر خیانت علیه ادوارد دوم اعدام شد. این قلعه مدت‌ها به عنوان مکانی که پادشاهان در آن افراد مشهور را اعدام می‌کردند، بدنام بود اما امروز نمای زیبای یورک از بالای قلعه برای توریست‌ها جذابیت دارد.

نمای فوق‌العاده شهر

پیاده‌روی در کنار دیوارهای قرون وسطای شهر یکی از تفریحات مردم یورک و توریست‌های این شهر است.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

این دیوارها در قرن14 ساخته شده و طول آن حدود سه‌مایل(كمتر از5كیلومتر) است. ساختار اصلی این دیوارها رومی است و کارکرد آن حفاظت از مردم شهر بوده است. چهار دروازه قدیمی این دیوار هنوز پابرجاست و دیوار بین بوتم و مونک نمای فوق‌العاده‌ای از شهر را در برابرتان قرار می‌دهد.

موزه گردی

از آنجایی که یورک یک شهر تاریخی است، موزه‌های بسیاری هم در آن وجود دارد. اگر قصد دارید یورک را در مدت کوتاهی بگردید، بهتر است حتما سری به این سه موزه بزنید.

موزه راه‌آهن

موزه راه‌آهن ملی بیانگر تاریخ 200ساله راه‌آهن در شهر یورک است. کاوش در سالن‌های بزرگ که با قطارهای غول‌پیکر پر شده است، برای کودکان و بزرگسالان جذاب است.

ملارد افسانه‌ای؛ سریع‌ترین لکوموتیو بخاری جهان، قطار گلوله ژاپنی و قطار لوکس ملکه ویکتوریا که قطار سلطنتی نامیده می‌شود در این موزه نگهداری می‌شود.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

سالن‌های مختلف این موزه داستان تاثیر قطار بر زندگی مردم اروپاست و بازدید از آن برای کسانی که به تاریخ و مهندسی علاقه‌مندند، لذت‌بخش است.

موزه وایکینگ‌ها

جورویک وایکینگ موزه‌ای از اکتشافات حیرت‌انگیز باستان‌شناسی مدرن است. 30سال پیش باستان‌شناسان یورک، در خانه‌ها، حیاط‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر درپی نشانه‌های عصر وایکینگ‌ها بودند و توانستند 40هزارقلم از مصنوعات از وایکینگ‌ها را کشف کنند.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

بیش از 15میلیون نفر در طول 25سال از این موزه بازدید کردند و این نشان‌دهنده علاقه توریست‌ها به وایکینگ‌هایی است که هزار سال پیش در این منطقه زندگی می‌کردند.

موزه یورکشایر

موزه یورکشایر همراه با باغ تیم گرین هم یکی از جاذبه‌های محبوب شهر یورک است. این موزه مجموعه‌ای فوق‌العاده از آثار باستانی مربوط به رومیان و آنگلوساکسون‌هاست.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

در این موزه شمشیر کاود را از نزدیک ببینید که هزار سال قدمت دارد و بهترین سلاح آن دوران به شمار می‌رفته. تماشای مجسمه‌ها و آثار باستانی موزه که تمام شد بهتر است سری به باغ دوست‌داشتنی مجموعه بزنید که بقایای بیمارستان سنت لئونارد مربوط به قرن یازدهم است.

هیجان در یورک

یورک علاوه بر اینکه یک شهر تاریخی است از لحاظ طبیعی هم جاذبه‌های بسیاری دارد. روز آخر سفرتان را به قدم زدن در مغازه‌ها، قایق‌سواری و عکس گرفتن با سلول‌های زندانیان قرون وسطی اختصاص دهید.

قدم زدن در دوران ویکتوریا

موزه قلعه یورک به شما فرصت قدم زدن در خیابان‌های دوران ویکتوریا با همان مغازه‌ها و سنگ‌فرش‌ها را می‌دهد. این موزه علاوه بر جنبه سرگرمی و تفریح بینش کاملی نسبت به تاریخ انگلیس در طول قرن‌ها را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

تاریخ اسباب‌بازی، سلول‌های زندان‌های قرون وسطی و سالن ناهارخوری قرن17 ویکتوریا از بخش‌های جذاب این موزه است.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

شلوغ‌ترین خیابان شهر

منطقه بین خیابان کنی(Coney) و میدان شاه در یورک همیشه شلوغ است. این خیابان برای مغازه‌های زیبا و کافه‌های جذابش مشهور است.

می‌توانید پس از اینکه در بوتیک‌های مدرن خرید کردید و در یک کافه فضای باز چای انگلیسی خوردید، سری هم به کلیسای قدیمی سنت‌هلن بزنید که به افتخار مادر امپراتور کنستانتین در قرن15 ساخته شده است.

کاخ برلینگتون که سال1725 ساخته شده و امروز محل اقامت رسمی شهردار یورک است نیز در همین خیابان واقع شده است.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

کاوش در رودخانه

در سفرتان به یورک حتما زمانی را برای کاوش در ساحل رودخانه اوس اختصاص دهید؛ جایی که می‌توانید معماری‌های قدیمی و مدرن را بیابید. بهتر است قایقی کرایه کنید تا بتوانید این ساختمان‌ها را از نمایی دور ببینید. تجار ثروتمند یورک از سال‌های پیش در این حوالی ساکن شدند و عمارت‌های فوق‌العاده‌ای را برای زندگی ساختند.

شهر همه چیز بـاستـانـی/ناقص

همشهری

Check Also

تصاویری از شهر باستانی پمپی در ایتالیا

شهر باستانی پمپی در ایتالیا پمپی یک از شهر های روم باستان بوده که پس …