گرد مولر، «بمب‌‌افکن» فوتبال آلمان 70 ساله شد

   مولر2

  گرد مولر از چهر‌ه‌های سرشناس فوتبال آلمان و یکی از بهترین مهاجمان و گلزنان تاریخ این ورزش محسوب می‌شود. روز ۳ نوامبر ۲۰۱۵ مصادف است با هفتادمین سالگرد تولد ستاره‌ای که به “بمب‌افکن” شهرت دارد.

گرد مولر در فوتبال آلمان و جهان رکوردهای شگفت‌انگیزی برجای گذاشت. او که یکی از بهترین مهاجمان و گلزنان تاریخ این ورزش به شمار می‌رود، در ۶۲ بازی ملی برای آلمان ۶۸ گل به ثمر رساند؛ بیلانی رویایی که دست یافتن به آن بس دشوار است. مولر که به “بمب‌افکن” فوتبال آلمان شهرت دارد، روز ۳ نوامبر ۲۰۱۵ هفتادمین سالگرد تولدش را جشن می‌گیرد.

گرد مولر،

به گزارش برترین ها به نقل از دویچه وله، گرد مولر (چپ) در تاریخ ۳ نوامبر سال ۱۹۴۵ در نوردلینگن آلمان متولد شد و برای نخستین بار در بیست و یک سالگی پیراهن تیم ملی فوتبال آلمان را به تن کرد. او که در نوک حمله‌ی تیم فوتبال باشگاه پرآوازه بایرن مونیخ و تیم ملی فوتبال آلمان بازی می‌کرد، در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۴، در تیم ملی آلمان جزو محور اسطوره‌ای “مایر (وسط) ـ بکن‌باوئر (راست) ـ مولر” به شمار می‌رفت.

گرد مولر،

مولر با قد کوتاه، اندامی تا حدودی فربه و ران‌های عضلانی و نیرومند، ویژگی‌هایی داشت که نظرها را به خود جلب می‌کرد. گل‌های او زیبا و استثنایی بود و آن‌‌ها را در هر حالتی به ثمر می‌رساند: در هوا، ایستاده، نشسته یا خوابیده، گاه با سر، گاه با سینه، گاه با زانو یا پشت پا. تصویری از گل مولر (چپ) به تیم ملی انگلیس در جام جهانی فوتبال ۱۹۷۰ مکزیک.

گرد مولر،

اودو لاتک یکی از سرمربیان صاحبنام آلمان در باره او می‌گفت: «مولر می‌توانست فرصت‌هایی را به گل بدل کند که در واقع شایسته آن نیستند که نام آنها را فرصت گذاشت.» تصویری از یکی از گل‌های مولر (چپ) در بوندس‌لیگا در سال ۱۹۷۴.

گرد مولر،

گرد مولر (چپ) که به همراه تیم ملی فوتبال آلمان به مقام سوم جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک رسیده‌ بود، چهار سال بعد در خاک کشورش طعم قهرمانی را چشید. در بازی نهایی جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان در مقابل رقیب دیرینه‌ی خود هلند قرار گرفته بود.

گرد مولر،

تا چند دقیقه پیش از پایان نیمه‌ی نخست، دو تیم با نتیجه‌ی یک بر یک مساوی بودند. در این لحظات گرد مولر (پیراهن سفید) که او را در آلمان «بمب‌افکن» تیم ملی می‌نامیدند، با وارد کردن دومین گل به دروازه‌ی هلند، آلمان را برای دومین بار قهرمان جهان ساخت. گل مولر در آن بازی هم مانند همه‌ی گل‌های او تماشایی و نشانگر تیزچنگی و خوش‌اشتهایی این مهاجم استثنایی بود.

گرد مولر،

مولر در مسابقات جام جهانی مجموعا ۱۴ گل به ثمر رساند و تا سال ۲۰۰۶ که رونالدو، ستاره‌ی برزیلی با پانزدهمین گل خود در رقابت‌های جام جهانی در آلمان، رکورد مولر را شکست، پیشتاز بود. البته بعدها میروسلاو کلوزه، ملی‌پوش کارکشته آلمان به نوبه خود رکورد رونالدو را شکست و آلمان در این عرصه بار دیگر از رقیبان پیشی گرفت. تصویری از شادی گرد مولر و بکن‌باوئر از باز شدن دروازه رئال مادرید در سال ۱۹۷۶.

گرد مولر،

ناگفته نماند که مولر پیش از آنکه در سال ۱۹۷۴ با تیم ملی آلمان قهرمان جهان شود، طعم قهرمانی اروپا را هم چشیده بود. او در سال ۱۹۷۲ به همراه ملی‌پوشان آلمان قله فوتبال اروپا را فتح کرد و قهرمان فوتبال جام ملت‌های اروپا شد. تصویری از گرد مولر در حین به ثمر رساندن دومین گل آلمان مقابل شوروی سابق در دیدار نهایی جام ملت‌های اروپا در سال ۱۹۷۲.

گرد مولر،

در کارنامه‌ی فوتبال باشگاهی مولر نیز عنوان‌های پر افتخار فراوانی ثبت شده است. او ۱۵ سال برای باشگاه بایرن مونیخ توپ زد. در این مدت به همراه این تیم یکبار قهرمان باشگاه‌های جهان، سه بار قهرمان باشگاه‌های اروپا، یکبار قهرمان جام حذفی باشگاه‌های اروپا، چهاربار قهرمان آلمان و چهاربار قهرمان جام حذفی آلمان شد. تصویری از گل گرد مولر (راست) با تیم کلن در یکی از بازی‌های بوندس‌لیگا در سال ۱۹۷۱.

گرد مولر،

افزون بر آن، مولر در سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۷۲ لقب بهترین گلزن اروپا را از آن خود کرد. وی همچنین در سال ۱۹۷۰ از طرف کارشناسان فوتبال به عنوان بهترین بازیکن اروپا انتخاب شد. مولر دوبار نیز به عنوان بهترین بازیکن آلمان انتخاب شد. او در ۴۲۷ بازی خود در لیگ برتر فوتبال آلمان (بوندس‌لیگا) مجموعا ۳۶۵ گل به ثمر رسانید.

گرد مولر،

مجید جلالی، مدرس فیفا و کارشناس فوتبال درباره ویژگی‌های گرد مولر می‌گوید: «من فکر می‌کنم هوش سرشارش در جاگیری بود و بعد این که می‌توانست در کوتاه‌ترین زمان و در کمترین فضا وقتی حتی تحت فشار بود، ضربه به دروازه بزند. حتی درجا! یعنی موقعی که اصلا جایی برای دورخیز نداشت. مثلاً گلی که مولر به لهستان زد و آلمان به فینال ۷۴ رسید، اصلاً همه‌ی گرد مولر را می‌شد در همان گل تعریف کرد.»

گرد مولر،

سال‌های پایانی فعالیت ورزشی مولر نشان می‌دهد که او یک پدیده‌ی استثنایی در تاریخ فوتبال بود. وی که در سال ۱۹۷۹ کم‌کم به دوران بازنشستگی ورزشی خود می‌رسید و کمی هم اضافه‌وزن پیدا کرده بود، پیش از آویختن کفش‌های فوتبال خود به دیوار، دو سال نیز برای یک باشگاه فوتبال آمریکایی توپ زد. حاصل کار او در ۸۰ بازی در لیگ برتر فوتبال آمریکای شمالی، مجموعا ۴۰ گل بود!

گرد مولر،

کارشناسان فوتبال جهان هم‌نظرند که «عصر طلایی فوتبال آلمان» در دهه‌ی هفتاد، بدون گرد مولر قابل تصور نیست. فرانتس بکن‌باوئر قیصر فوتبال آلمان و یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ این ورزش گفته است: «هر آنچه را که ما به دست آوردیم و هر افتخاری را که نصیب خود ساختیم، مدیون گرد مولر هستیم.» تصویری از فرانتس بکن‌باوئر (راست) و گرد مولر در پیراهن بایرن مونیخ.

گرد مولر،

گرد مولر بر خلاف بسیاری از فوتبالیست‌های پرآوازه‌ی جهان، نتوانست پس از پایان فعالیت ورزشی، آنگونه که باید و شاید خود را در جهان ورزش عرضه کند. البته او به باشگاه بایرن مونیخ وفادار ماند و در زمینه مربیگری تیم آماتور‌های این باشگاه فعالیت داشت. مولر که حال هفتادمین سالگرد تولدش را جشن می‌گیرد، در دوران اخیر به خاطر ابتلا به بیماری آلزهایمر بار دیگر خبرساز شد.

گرد مولر،

Check Also

لیونل مسی: با تولد تیاگو بالغ تر شدم

در شروع سال جدید میلادی، لیونل مسی در زوریخ موفق شد برای پنجمین بار برنده …