کانادا از داده رسانه‌های اجتماعی برای تشخیص بیماری‌های روانی استفاده خواهد کرد

:داده ه2222ا
این روزها به هر کجا بروید، چه مطب دندانپزشکی باشد، چه سوپری، یا رستوران، مردم را خواهید دید که به گوشی‌های هوشمند خود زل زده‌اند.

 این بر کسی پوشیده نیست که ما در رسانه‌های اجتماعی گوناگون وقت خود را صرف می‌کنیم. در حقیقت، بنا به گفته Inc. ما در هر دقیقه روز روی هم رفته صدها ویدیو را آپلود می‌کنیم، هزاران عکس را نگاه می‌کنیم، و ۱.۷ میلیون عکس را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاریم.

فعالیت‌های آنلاین ما تنها برای سازمان‌های تبلیغاتی و قویه مجریه ثروتی از داده فراهم نمی‌کند،  برای محققان در کانادا، رسانه اجتماعی ممکن است به ابزاری برای زیر نظر گرفتن علائمی از بیماری‌های روانی استفاده شود، این بنا به گفته CBC News  می‌باشد. به عنوان بخشی از ۴۸ میلیون دلاری تامین شده از سوی فدرال برای ۷۶ گروه تحقیقاتی در کانادا،  ۴۶۴۱۰۰ دلار به پروفسور Diana Inkpen در دانشگاه  اوتاوا برای ” جستجو در شبکه اجتماعی و  و تجزیه و تحلیل  احساسات برای تشخیص  بیماری‌های روانی” (social web mining and sentiment analysis for mental illness detection) تعلق گرفت.

Danika Gagnon مسئول بخش روابط با رسانه‌ها در این دانشگاه در بیانیه‌ای اخیر اعلام کرد که این گروه شامل دانشمندانی از دانشگاه اوتاوا، دانشگاه آلبرتا و دانشمندان دِ مونپلیه (فرانسه) و همچنین و Advanced Symbolics کانادا برای جمع‌آوری و نمونه برداری داده می‌شود. این گروه قرار است که با استفاده از  روش‌های جستجو در شبکه اجتماعی و  تجربه و تحلیل احساسات در داده‌های رسانه‌های اجتماعی برای تشخیص آنهایی که در خطر بیماری‌های روانی هستند استفاده کند. این داده‌ها برای تشخیص احساسات منفی که یا خیلی قوی می‌باشند و یا بطور مداوم در مدت زمانی طولانی ظاهر می‌شوند و همچنین تغییرات در در فعالیت‌های فردی  مانند پست کردن ناگهانی پیغام‌های حاوی احساسات عجیب و غریب یا خشم زیاد استفاده خواهد شد.

پرفسور آینکپن بیان می‌کند آنها سپس می‌توانند در اطلاع دادن به پدر و مادر، مشاور مدرسه یا متخصصین پزشکی که بیمار آنها به تحت نظر بودن رضایت داده کمک کنند. همچنین، آینکپن به CBC بیان کرد که احساسات منفی می‌توانند نشانه‌هایی اولیه از اختلالات روانی باشند. “ممکن است افسردگی باشد، ممکن است بی‌اشتهایی عصبی (anorexia) باشد،  ممکن است دیگر نشانه‌های اولیه بیماری‌های روانی باشد.”

درست سال گذشته، در تلاشی برای مبارزه به خودکشی، فیسبوک و دانشگاه واشنگتن  طرحی را برای جلوگیری از خودکشی آغاز کردند تا بتواند در تشخیص و هدایت آنهایی که تمایلاتی از خودکشی را نشان می‌دهند به سمت مراجع و کمک یاری کند. همچنین، داده‌های رسانه‌های اجتماعی از پایگاه‌های مختلف مانند اینستاگرام و توییتر، بسیار در تشخیص مسائل بهداشتی مفید واقع شده‌اند،  چیزهایی از قبیل تشخیص و شناسایی بیماری‌های با منشا غذایی، مصرف الکل در سنین پایین و اندازه‌گیری رضایت بیمارها.

این گروه پیش‌بینی می‌کند که در آینده، الگوریتمی که در پروژه‌ی دانشگاه اوتاوا استفاده می‌شود ممکن است که همچنین برای تشخیص جوان‌های در خطر و قربانیان قلدری استفاده شود.

Check Also

شبکه های اجتماعی را در پیدا کردن شغل جدید دست کم نگیرید!

امروزه شبکه های اجتماعی در تمام جنبه های زندگی ما رسوخ کرده اند و روند …