پس از نوشیدن یک قوطی نوشابه چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد؟

مطمئناً تاکنون نشنیده‌اید که کسی بگوید نوشابه یک ماده غذایی سالم است. در نتیجه این موضوع بحث جدیدی نیست؛ اما با ما همراه باشید تا ببینید طی یک ساعت پس از نوشیدن یک قوطی نوشابه مشکی، چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد؟
اگرچه همه می‌دانند نوشابه برای بدن مضر است؛ اما هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند زمانی که نوشابه می‌نوشیم، چه اتفاقی در بدن می‌افتد. در ادامه به این موضوع پرداخته‌ایم.
پس از نوشیدن یک قوطی نوشابه مراحل زیر به ترتیب در بدنتان اتفاق می‌افتد:طی ۱۰ دقیقه اول: ۱۰ قاشق چای‌خوری شکر یعنی ۱۰۰ درصد میزان موردنیاز روزانه بدن، وارد سیستم بدن می‌شود.
طی ۲۰ دقیقه: سطح شکر خون به صورت ناگهانی و به شدت بالا می‌رود. این امر باعث بروز انفجار انسولینی می‌گردد. کبد از طریق تبدیل شکری که با آن مواجه شده به چربی، عکس‌العمل نشان می‌دهد.
طی ۴۰ دقیقه: بدن در این مدت کافئین موجود در نوشابه را جذب کرده است. ممکن است مردمک چشم‌هایتان گشاد شوند، فشارخونتان افزایش یابد و کبدتان میزان بیشتری شکر وارد جریان خون کند. گیرنده‌های ادنوسین مغز مسدود می‌شوند تا احساس خواب‌آلودی نکنید.
طی ۴۵ دقیقه: بدن تولید پیام‌رسان عصبی دوپامین را که مسئول حس لذت است، افزایش می‌دهد.
طی ۶۰ دقیقه: اسید فسفریک نوشابه با کلسیم، منیزیم و روی موجود در روده کوچک ترکیب شده و سوخت‌وسازتان را افزایش می‌دهد. این فرآیند از طریق سطح بالای شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی که باعث دفع کلسیم از طریق ادرار می‌شوند، تشدید می‌گردد.
پس از ۶۰ دقیقه: تأثیر ادرارآور کافئین باعث می‌شود به دفع ادرار نیاز داشته باشید. به هنگام دفع ادرار، کلسیم، منیزیم، روی، سدیم، الکترولیت‌ها و آبی که به سمت استخوان‌هایتان می‌رفتند را نیز دفع خواهید کرد.

سپس فرآیند افت ناگهانی سطح شکر خون آغاز می‌گردد و ممکن است تحریک‌پذیر و بی‌حال شوید. حالا تمام آبی که در نوشابه وجود داشته به همراه تمام مواد مغذی که اسید فسفریک با آن‌ها ترکیب شده از طریق ادرار دفع کرده‌اید. این مواد مغذی می‌توانستند به بدن آب برسانند یا برای تقویت استخوان‌ها و دندان‌هایتان به کار گرفته شوند.

طبق گفته یک متخصص تغذیه به نام Karen Ansel، فرآیندهایی که گفته شد تنها برخی از عوارض کافئین را که از طریق مصرف نوشابه ایجاد می‌شود، در برمی‌گیرد. با این حال ممکن است برخی از عوارض گفته شده، اغراق باشد، مگر این که فرد مصرف‌کننده نسبت به کافئین حساسیت داشته باشد. توجه داشته باشید که یک قوطی نوشابه کمتر از یک‌پنجم یک فنجان قهوه کافئین دارد.
با این حال تحقیقات نشان داده‌اند نوشابه استخوان‌ها و دندان‌ها را ضعیف می‌کند.

طبق گفته یک متخصص تغذیه دیگر، عوارض کافئین بر روی استخوان‌ها تنها در صورت مصرف روزمره ایجاد می‌شود. در نتیجه اگر جزو افرادی نیستید که هر روز نوشابه می‌نوشند، لازم نیست نگران شکستگی پا در اثر فرآیند دفع کلسیمی که از طریق مصرف نوشابه ایجاد می‌شود، باشید.

footofan.com

 

Check Also

۲۰ فایده ی شکلات برای سلامتی

شکلات به عنوان یک درمان افراطی در نظر گرفته می‌شود، به این دلیل که به …