همه چیز در مورد خیابان شانزلیزه

شانزلیزه2
خیابان شانزلیزه، بهترین و معروف‌ترین خیابان شهر پاریس، دارای شهرت و محبوبیتی جهانی است و هر ساله تعداد بیشماری از گردشگران در هنگام سفر به این کشور گشت‌و‌گذار در این خیابان را در صدر برنامه‌های خود قرار می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌ها و ویژگی‌های شانزلیزه با کجارو همراه شوید!
شانزلیزه در زبان فرانسوی به معنی راه الیزه است. این خیابان از میدان کنکورد آغاز شده و تا میدان شارل‌ دوگل امتداد می‌یابد؛ البته طاق نصرت نیز سمبل اصلی این خیابان محسوب می‌شود. رستوران‌ها و کافه تراس‌های زیبا، بوتیک‌ها، سینماها و …. زیبایی و شهرت شانزلیزه را دوچندان کرده است. چراغانی و آذین‌بندی شب کریسمس منظره آن را زیباتر و تماشایی‌تر می‌کند.
تا سال ۱۶۱۶ میلادی شانزلیزه چیزی فراتر از خیابانی متشکل از مغازه‌ها و باغ‌ها نبود تا زمانیکه همسر پادشاه فرانسه (Marie de Médécis) تصمیم به ایجاد بلواری با درختانی بلند در امتداد این خیابان گرفت. پس از آن نیز سایر پادشاهان و معمارها این کار را داده و عملیات ساخت این بلوار را کامل کردند. در سال ۱۷۲۴، باغ Tuileries و خیابان با هم تلاقی کرده و وسعت خیابان تا کاخ I’Etoile ادامه یافت. در سال ۱۸۲۸، شانزلیزه اندک اندک به یکی از سمبل‌های پاریس بدل شد و فضای باغ‌گونه آن شروع به تغییر کرد. اوج جذابیت و تغییرهای این خیابان در دوران ناپلئون سوم به وقوع پیوست. در این دوران فواره‌ها، عابرگذرها و همچنین روشنایی شانزلیزه تجهیز شد. کار ساخت بنای طاق نصرت برگرفته از معماری رومی نیز در سال ۱۸۳۶ به پایان رسید و تا به امروز به عنوان نماد این خیابان خودنمایی می‌کند.
آیا می‌دانستید که ….
این خیابان در قرن هجدهم میلادی (سال ۱۷۰۹) نام‌گذاری شده است و امروزه به عنوان زیباترین خیابان جهان شناخته می‌شود؛
شانزلیزه در منطقه هشت شهری واقع است و باغ‌های  Tuileries و موزه لوور در ورودی شرقی و طاق نصرت در ورودی غربی آن قرار دارند؛
در افسانه‌های یونانی، شانزلیزه به معنی مکانی در بهشت گفته می‌شود که روح اساطیر و قهرمانان  پس از مرگ به آنجا می‌روند؛
خیابان دارای ۱۹۰۰ متر درازا و ۷۰ متر پهنا است؛
۷۵۰ متر ابتدایی خیابان باغچه‌های بسیار زیبا و سرسبزی به شکل مربع قرار دارند که در زبان فرانسه به آن‌ها Carrés گفته می‌شود؛
شانزلیزه از نظر ارزش املاک و مستغلات گران‌ترین خیابان اروپا و در کل دنیا دومین رتبه را پس از خیابان شماره پنج نیویورک را در اختیار دارد.
نخستین عابرگذرهای شهر در سال ۱۸۲۸ در خیابان شانزلیزه ساخته شده‌اند؛
یکی از معروف‌ترین خیابان‌های شانزلیزه مونتین (Montaigne) نام دارد که در بخش جنوبی آن واقع است و شهرت آن به دلیل وجود بوتیک برندهای معروفی مانند پرادا (Prada)، دیور (Dior) و شانل (Chanel) و … است؛
برای سالیان متمادی شانزلیزه میزبان بزرگ‌ترین جشن‌های فرهنگی فرانسه مانند نمایشگاه جهانی در سال ۱۸۵۵ بوده است. البته از سال ۱۹۷۰، این خیابان بخشی از مسیر تور دوچرخه‌سواری فرانسه است که دوچرخه‌سواران در پایان مسیر در میان انبوه جمعیت از آنجا عبور می‌کنند و مراسم پایانی را جشن می‌گیرند.
منبع: کجارو

Check Also

تصاویری از شهر باستانی پمپی در ایتالیا

شهر باستانی پمپی در ایتالیا پمپی یک از شهر های روم باستان بوده که پس …