موفق‌ها و ناکام‌های اسکار 2016

اسکار2222

با اعلام نامزدهای اسکار 2016 مثل همیشه می‌توان نکات قابل‌ پیش‌بینی، غافل‌گیری‌ها و البته فیلم‌ها و چهره‌های موفق و ناکام را فهرست کرد. امسال هم فیلم‌ها و سینماگران سرشناسی در این فهرست به چشم می‌خورند.

این نکته‌ها را به شکل تصویری مرور می‌کنیم:

موفق‌ها

آکادمی غافلگیر می‌کند!

از گور برگشته؛ بعد از موفقیت در جوایز گلدن گلوب انتظار می‌رفت که فیلم جدید فیلمساز مکزیکی مهم‌ترین رقیب اسکار 2016 باشد. نامزدی در 12 رشته می‌تواند مقدمه‌ای برای دریافت جوایز بهترین فیلم و کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد باشد، درست مثل گلدن گلوب.

آکادمی غافلگیر می‌کند!

تام هاردی؛ بازی او در نقش فیتزجرالد منفور در «از گور برگشته» در گلدن گلوب نادیده گرفته شد و منتقدان هم درباره حضور او دیدگاه‌های ضد و نقیض دارند. اما او نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل شده و فیلم دیگرش «مکس دیوانه: جاده خشم» هم از موفق‌ترین فیلم‌های سال است.


جرج میلر و مکس دیوانه؛ غافلگیری بزرگ امسال فیلم جدید فیلمساز کهنه‌کار استرالیایی بود که در اغلب فهرست‌های جوایز امسال جزو نامزدهای اصلی بود و موفقیت‌هایی به دست آورد. در اسکار هم نامزدی در 10 رشته (که البته بیشترشان بخش‌های فنی هستند) موفقیت فیلم او را تکمیل می‌کند.

آکادمی غافلگیر می‌کند!


مریخی؛ فیلم جدید ریدلی اسکات جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم کمدی یا موزیکال را گرفت و باعث تعجب خود او هم شد. حالا فیلم علمی-تخیلی او در هفت رشته نامزد اسکار شده و می‌تواند مهم‌ترین رقیب «از گور برگشته» در رشته بهترین فیلم باشد.

آکادمی غافلگیر می‌کند!


پل جاسوس‌ها؛ در حالی که گلدن گلوب به‌کلی آخرین فیلم استیون اسپیلبرگ را نادیده گرفت، اعضای آکادمی نشان دادند هنوز کارگردان کهنه‌کار هالیوود را جدی می‌گیرند. نامزدی در شش رشته با توجه به استقبال نسبتا سردی که از «پل جاسوس‌ها» شده بود، یک موفقیت غیرمنتظره است.

آکادمی غافلگیر می‌کند!


شارلوت رامپلینگ؛ بازیگر قدیمی انگلیسی در حالی برای فیلم «45 سال» نامزد اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول شده که در کشور خودش برای جایزه بفتا نادیده گرفته شد. همچنین در گلدن گلوب و جوایز انجمن بازیگران هم نامزد نشده بود. این نامزدی برای او در اسکار 2016 معنای خاصی دارد.

آکادمی غافلگیر می‌کند!


اتاق؛ فیلم کوچک لنی آبراهامسن نه تنها هفته گذشته گلدن گلوب را برای بازیگرش بری لارسن به همراه آورد، بلکه او را نامزد اسکار هم کرده است. نامزدی در چهار رشته اسکار برای چنین فیلم معقول است. غافلگیری بزرگ حضور نام خود آبراهامسن در میان نامزدهای اسکار بهترین کارگردانی است.

آکادمی غافلگیر می‌کند!

ناکام‌ها

کارول؛ هرچند فیلم تحسین‌شده و پرسروصدای تاد هینز در شش رشته نامزد اسکار شده، اما غیبت آن در دو رشته بهترین فیلم و کارگردانی ضربه بزرگی‌ست. البته این اتفاق در روزهای اخیر قابل پیش‌بینی بود؛ انجمن تهیه‌کنندگان و انجمن کارگردانان آمریکا در جوایز سالانه خود این فیلم را نامزد نکرده بودند.

آکادمی غافلگیر می‌کند!


کوئنتین تارانتینو و هشت نفرت‌انگیز؛ تنها سه نامزدی و نادیده گرفته شدن کار تارانتینو در رشته بهترین فیلمنامه غیراقتباسی غافلگیر کننده بود. هرچند که احتمالا باعث می‌شود انیو موریکونه اسکار بهترین موسیقی را برای این فیلم به دست آورد.

آکادمی غافلگیر می‌کند!


سیکاریو؛ در قیاس با «محبوسان» که تنها در یک رشته نامزد شد، نامزدی فیلم جدید دنیس ویله‌نوو در سه رشته شاید موفقیت به نظر برسد. اما اگر دقت کنیم که مهم‌ترین شانس «سیکاریو» برای اسکار، فیلمبرداری راجر دیکینز است و او به احتمال زیاد مانند دو سال پیش رقابت را به امانوئل لوبزکی می‌بازد، اسکار 2016 برای این فیلم و سازندگانش خوش‌یمن نخواهد بود.

آکادمی غافلگیر می‌کند!


یک‌راست بیرون از کامپتن؛ خیلی‌ها انتظار داشتند این فیلم موفق در گیشه که موضوع سیاهپوستان را هم مطرح می‌کند، بیشتر در اسکار بدرخشد. اما نامزد شدن فقط در یک رشته (بهترین فیلمنامه) باعث شده بار دیگر به شائبه نژادپرستی درباره اسکار مطرح شود.

آکادمی غافلگیر می‌کند!


زیر و رو؛ انیمیشن پیکسار به احتمال نزدیک به 100 درصد برنده رشته انیمیشن بلند خواهد بود. اما تحسین عجیب منتقدان از فیلم و ویژگی‌های دیگر باعث شده بود انتظار برود در رشته‌های دیگر (از جمله بهترین فیلم) کاندیدا شود. اما به جز رشته انیمیشن، فقط در بخش بهترین فیلمنامه نامزد شد.

آکادمی غافلگیر می‌کند!

جانی دپ؛ بعد از نخستین نمایش‌های «عشاء شیطانی» اغلب منتقدان جانی دپ را بخت اول اسکار 2016 در رشته بازیگر نقش اول مرد می‌دانستند. اما به‌تدریج بازی تغییر کرد. فیلم‌های دیگری اکران شدند و وقتی نوبت به جوایز رسید، جانی دپ نه تنها دیگر بخت اول نبود، بلکه حتی نامزد هم نمی‌شد.

وقتی گلدن گلوب نام او را در میان نامزدهای بازیگر مرد درام قرار نداد، عده‌ای فکر کردند اسکار جبران می‌کند. مثل اتفاقی که برای تام هاردی رخ داد. اما امروز مشخص شد جانی دپ قطعا شانسی برای اسکار 2016 ندارد!

Check Also

عباس کیارستمی؛ آبروی سینمای ایران

کیارستمی در کنار ‘جنگل بدون برگ’ عکس: پوریا ماهرویان پوریا ماهرویان بی‌بی‌سی عباس کیارستمی٬ فیلمساز سرشناس …