فیزیکدانی که با دانش و موشکافی خود، زمان خلق عکس‌ها و تابلوهای مشهور را مشخص می‌کند

عکس‌ها و تابلوها، خیلی وقت‌ها تفسیرها و مفاهیم مختلفی را به ذهن‌ها متبادر می‌کنند، هر یک از ما به تناسب دانش قبلی، حساسیت‌های روحی و زیبایی‌شناسی‌مان به صورت متفاوتی به آنها نگاه می‌کنیم و تحلیلی‌هایمان نیز از آنها ممکن است متنوع باشد.

خیلی جالب است که یک استاد فیزیک به نام پروفسور دونالد اولسون هم کنجکاوی‌های خاص خود را هنگام دیدن تابلوها و عکس‌های مشهور دارد.

او با دیدن هر یک از آنها، مانند کارآگاهی زبردست، تمایل پیدا می‌کند که زمان دقیق ثبت و خلق اثر را مشخص کند.

بعضی از این آثار آنقدر مشهور هستند که روز خلق آنها، ثبت شده است، اما آیا می‌شود در مورد ساعت و حتی دقیقه ثبت آنها چیزی گفت؟!

احتمالا خیلی از شماها عکس مشهور بوسه یک ملوان از یک پرستار، بعد از اعلام پایان جنگ متفقین با ژاپن را شنیده‌اید. به خاطر ملاحظاتی نمی‌توانیم این عکس را در بازنشر کنیم.

این عکس بسیار مشهور است و در حقیقت یکی از شاخص‌ترین عکس‌ها قرن بیستم است که نمایانگر پایان دوره جنگ جهانی دوم است. ما می‌دانیم که این عکس در ۱۴ آگوست سال ۱۹۴۵ گرفته شده است.

اما در طی این سال‌ها بحث‌های مختلفی در مورد بوسه‌گذار و بوسه‌گیرنده درگرفته است. مارس ۲۰۱۴، گلن مک‌دافی، که تصور می‌شود ملون بوسه‌گذار باشد در سن ۸۶ سالگی درگذاشت.

عکاس عکس هم که مشخص است: آلفرد آیزنستاد. اشخاصی هم در این سال‌ها ادعا کرده‌اند که پرستار حاضر در عکس هستند و حتی کتابی در مورد این عکس و هویت اشخاص حاضر در آن منتشر شده است.

اما در این بار، استاد فیزیکی که در ابتدای پست از او نام بردیم، با تحقیقی فراگیر موفق شده است که زمان دقیق گرفته شدن عکس را مشخص کند: ساعت ۵:۵۱ عصر!

سرنخ چه بود: سایه یک ساختمان در گوشه راست و بالای عکس. «اولسون» در مقاله‌ای که در شماره آگوست نشریه Sky & Telescope منتشر کرده است، در این مورد نوشته شده است.

او برای مشخص کردن زمان دقیق مجبور شد که عکس‌های هوایی و عکس‌های قدیمی محل را با دقت بررسی کند و با توجه به آنها مدل دقیق ساختمان‌ها را بسازد. این کارها ۴ سال وقت او را گرفتند.

سپس با توجه به اندازه و طول سایه‌ای که ذکر کردم، زمان دقیق گرفته شدن عکس که ساعت ۵:۵۱ دقیقه بود مشخص شد.

البته این نخستین باری نیست که اولسون درگیر چنین پروژه‌هایی می‌شود. او پیش از این مشحص کرده است که ون گوک، تابلوی مشهور ماهتاب خود را درست در ساعت ۹ و ۸ دقیق شب کشیده است:

7-15-2015 9-58-41 AM

یا اینکه با بررسی یک از اشعار مشهور والت ویتمن، متوجه شد که این شعر به کدام حادثه نجومی گذر شهاب از جو اشاره دارد.

او حتی عکس زیبای انسل آدامز را از ماهتاب پاییزی در یک پارک جنگی را بررسی کرد و مشخص کرد که این عکس در ساعت ۷:۰۳ عصر روز ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۴۸ گرفته شده است. (دانلود متن کامل مقاله او)

7-15-2015 9-57-15 AM

تحقیق دیگر او مشخص کردن زمان دقیق غروب خورشید در تابلوی مشهوری از کلود مونه بود.

7-15-2015 9-51-58 AM

در تحقیقی دیگر او سقوط پل تاکوما را در سال ۱۹۴۰ بررسی کرد و در یک پژوهش دیگر هم فعالیت‌های یک زیردریایی آلمانی که یک ناو برتانیایی را غرق کرد، مورد موشکافی او قرار گرفت.

7-15-2015 9-53-57 AM

منبع: 1pezeshk.com

Check Also

زندگی راحت و امن و بدون SMS

شبکه های اجتماعی اینترنتی برای موفق شدن یک راه بیش تر ندارند. جلب توجه نوجوانان …