شواهدی جدید از منشا پیدایش آب بر روی کره زمین

آب2
 شاید اگر بخواهیم بزرگترین ویژگی کره زمین را انتخاب کنیم، وجود آب روی سطح آن گزینه مورد نظر بسیاری از ما باشد.
اما آیا تا به حال به این نکته فکر کرده اید که آب های روی سطح کره زمین چطور به وجود آمده اند؟ بسیاری از دانشمندان گمان می کنند در زمان اولیه تشکیل کره زمین هیچ آبی روی سطح آن وجود نداشته است و آب های کره زمین بعدها توسط پدیده های بیرونی روی آن جمع شده اند. اما اخیرا مطالعاتی انجام شده که نشان می دهد ممکن است این تصور اشتباه باشد و احتمالا سیاره زمین از ابتدا میزبان آب بوده است.در صورتی که این ادعا صحیح باشد احتمال یافتن سیارات دیگری با ترکیب آب و خاک در نقاط دیگر کهکشان بیشتر از قبل خواهد شد.
برای پیدا کردن رد آب روی زمین، متخصصان به ایزوتوپ ها توجه می کنند. اگر بخواهیم به صورت دقیق تر توضیح دهیم باید گفت نسبت هیدروژن به دوتریوم (ایزوتوپ هیدروژن یا همان هیدروژن سنگین) می تواند در نقش یک اثر انگشت مولکولی برای آب به کار رود. برخی مطالعات نشان دهنده رابطه نزدیکی بین نسبت ایزوتوپ سنگ های فرازمینی و سنگ های موجود در دریاها بودند که بر اساس آنها گفته می شد آب موجود روی کره زمین از جای دیگری آمده، اما یافته های جدید نشان دهنده این نکته هستند که در حال حاضر موادی که در اثر برخورد سنگ های فرازمینی با سطح زمین بر روی آن به جا گذاشته شده اند از بین رفته اند و در نتیجه نمی توان با مطالعه آنها به نتیجه گیری دقیقی رسید. اما شواهد جدید چطور به دست آمده اند؟
در این مطالعه از نمونه سنگ هایی استفاده شده که حاوی موادی از اعماق پوسته زمین هستند و تقریبا برای تمام طول عمر زمین در آنجا حبس شده بوده اند. زمانی که نمونه های این سنگ های آتشفشانی گرم شده و آب به دام افتاده درون آنها بررسی شد، مشخص شده است که نسبت ایزوتوپ هیدروژن در آنها بسیار کمتر از چیزی است که در آب های اقیانوس های کنونی یافت می شود. در نتیجه در مقاله ای که قرار است در هفته جاری در نشریه nature به چاپ برسد، بیان شده که مقداری از این آب از همان ابر گاز و خاکی که منظومه شمسی را به وجود آورده روی زمین به وجود آمده است.
مساله منشا پیدایش آب بر روی زمین سال هاست که ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده و البته در حال حاضر هم نمی توان درباره آن اظهار نظری نهایی داشت. با این حال در صورت قبول چنین نتیجه ای احتمال یافتن سیاره های مشابه زمین با پوسته های خاکی و دارای آب در سایر نقاط عالم بیشتر از قبل خواهد شد.

 

Check Also

زمین تحمل چند میلیارد نفر دیگر را دارد؟ مجموعه: اخبار علمی و آموزشی

حتما بارها شنیده‌اید که ازدیاد جمعیت یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات برای زمین است. اما آیا …