زندگی پر رمز و راز جودی فاستر

ج ودی

فاستر بازیگری را در 3 سالگی با بازی در آگهی های بازرگانی آغاز کرد. اولین شخصیت مهم او در سال 1976 در نقش نوجوانی فاحشه در فیلم “راننده تاکسی” بود که او را نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن کرد.

نام اصلی: آلیشیا کریستین فاستر

تولد: ۱۹ نوامبر ۱۹۶۲ ‏(۵۲ سال) – لس آنجلس، کالیفرنیا آمریکا

والدین: اولاین برَندی (مادر) – لوسیوس فیشر فاستر (پدر)

محل زندگی: لس آنجلس، کالیفرنیا

پیشه: بازیگر، تهیه‌کننده، کارگردان

سال‌های فعالیت: ۱۹۶۸ تا کنون

فرزندان: چارلز برنارد فاستر – کیت برنارد فاستر

زندگی پر رمز و راز جودی فاستر

فاستر بازیگری را در 3 سالگی با بازی در آگهی های بازرگانی آغاز کرد. اولین شخصیت مهم او در سال 1976 در نقش نوجوانی فاحشه در فیلم “راننده تاکسی” بود که او را نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن کرد. در سال 1989 جایزه ی اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را برای بازی در فیلم “متهم” دریافت کرد. در سال 1991 در فیلم “سکوت بره ها” در نقش “کلاریس استارلینگ” (یک آموزش دیده ی اف.بی.آی) نقش آفرینی کرد. بازی او در این نقش مورد تحسین منتقدین بین المللی قرار گرفت و جایزه ی اسکار بهترین بازیگر زن را دوباره نصیب او کرد. وی برای چهارمین بار برای بازی در فیلم “نل” نامزد دریافت جایزه ی اسکار شد. از دیگر فیلمهای محبوب او می توان به “ماوریک”، “تماس”، “اتاق وحشت”، “شجاع” و “جزیره ی نیم” اشاره کرد.

فیلم هایی که فاستر بازی کرده بسیار متنوع اند و ژانر های مختلفی را از فیلم های خانوادگی گرفته تا ژانر وحشت را شامل می شوند. او همچنین جوایز متعددی را از جمله سه بار جایزه ی بفتا (جشنواره ی فیلم بریتانیا) و دو بار جایزه ی گلدن گلاب را از آن خود کرده و دو بار هم نامزد دریافت جایزه ی امی شده است.

زندگینامه

فاستر در لس آنجلس به دنیا آمد. مادرش “اولاین برندی” و پدرش “لوسیوس فیشر فاستر” بود. پدرش سرهنگ نیروی هوایی و از خانواده ای متمول بود. او از همسرش پیش از تولد جودی جدا شد. فاستر بعد از بازی در چند آگهی بازرگانی در کودکی، در برنامه Doris Day Show ظاهر شد.

اولین حضور او در فیلمی سینمایی مربوط به سال 1970 و فیلم تلویزیونی “تهدید در کوهستان” می شود که توسط شرکت دیزنی تهیه شده بود. فاستر به یک مدرسه ی فرانسوی زبان در لس آنجلس رفت و در سال 1980 به عنوان دانش آموز نمونه فارغ التحصیل شد. او سپس به دانشگاه ییل رفت و در سال 1985 مدرک کارشناسی خود را در رشته ی ادبیات انگلیسی دریافت کرد. او قرار بود یک سال زودتر فارغ التحصیل شود اما ترور رئیس جمهور ریگان توسط جان هینکلی باعث تاخیر آن شد؛ چرا که هینکلی علت کارش را تحت تاثیر قرار دادن جودی فاستر دانسته بود و باعث شد که فاستر یک ترم از دانشگاه مرخصی بگیرد.

زندگی پر رمز و راز جودی فاستر

زندگی حرفه ای

دوران کودکی و نوجوانی

فاستر قبل از اینکه به دانشگاه برود تقریبا در 50 فیلم و برنامه ی تلویزیونی ظاهر شد. او بازیگری را در سه سالگی و بازی در یک آگهی تلویزیونی آغاز کرد. در سال 1968 در سریال “میبری آر.دی.اف”، در سال 1969 در یک قسمت از سریال “دود تفنگ” و در سال 1970 در فیلم تلویزیونی “تهدید در کوهستان” نقش آفرینی کرد. او در کودکی در تعدادی از فیلم های شرکت دیزنی از جمله “ناپلئون و سامانتا” و “سرخپوست کوچک” حضور یافت. همچنین در 1974 در سریالی به نام “ماهنامه” در کنار “کریستوفر کانلی” به ایفای نقش پرداخت.

او در 14 سالگی مجری برنامه ی “یکشنبه شب” شد که عنوان جوانترین مجری برنامه را گرفت اما “درو بریمور” با مجریگری این برنامه در سن 7 سالگی این عنوان را از آن خود کرد.

فاستر در سال 1976 در سه فیلم بازی کرد: “راننده تاکسی”، “باگزی مالون” و “جمعه ی غریب” که برای بازی اش در فیلم راننده تاکسی نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر زن در نقش مکمل شد. در سال 1997 دو جایزه ی بفتا به عنوان بهترین بازیگر نوپا و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای نقش آفرینی هایش در فیلم های راننده تاکسی (مقابل رابرت دنیرو) و باگزی مالون به او تعلق گرفت. همچنین برای بازی در فیلم جمعه ی غریب نامزد جایزه ی گلدن گلاب به عنوان بهترین بازیگر زن شد.

زندگی پر رمز و راز جودی فاستر

ترور ریگان

جان هینکلی پس از تماشای فیلم راننده تاکسی یکی از طرفداران جودی فاستر شده و هنگامی که فاستر در دانشگاه ییل بود برای او نامه های عاشقانه می نوشت. هینکلی در سی ام مارچ 1981 اقدام به ترور رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا کرد (در این سوء قصد ریگان و سه نفر دیگر زخمی شدند). او ادعا کرد که انگیزه اش از این ترور تحت تاثیر قرار دادن فاستر بوده است. در سال 1982 فاستر برای حضور در دادگاه محاکمه ی هینکلی فراخوانده شد. وی در دادگاه عنوان کرد که هیچ رابطه ای با هینکلی ندارد، هینکلی هم خودکاری را به سمت او پرتاب کرد و گفت «من پیدات می کنم فاستر!».

مرد دیگری به نام ادوارد ریچاردسون، فاستر را تا حوالی دانشگاه ییل تعقیب کرد و تصمیم داشت که به او شلیک کند اما این کار را نکرد. زیرا «فاستر بسیار زیبا بود!». همه ی اینها باعث رنج و ناراحتی فاستر شد؛ به طوری که اگر در مصاحبه ای حتی نامی از هینکلی برده می شد، مصاحبه را ترک می کرد. در سال 1991 فاستر مصاحبه ای را با شبکه ی «ان.بی.سی» کنسل کرد زیرا متوجه شده بود که در مورد هینکلی هم صحبت خواهد شد.

دوران بزرگسالی

بر خلاف دیگر ستارگان کودک، مانند “شرلی تمپل” یا “تاتوم اونیل” فاستر توانست از پس نقش های بزرگسالان هم برآید. اما این بدون سختی های اولیه نبود، ا ز آنجا که تعدادی از فیلم هایش از جمله ” هتل نیوهمپشایر”، “پنج گوشه” و “دزدی از خانه” از نظر مالی موفق نبودند.

او در فیلم “متهم” برای بازی در نقش زنی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بود جوایز گلدن گلاب و اسکار را برای بهترین بازیگر نقش اول زن از آن خود کرد و همینطور نامزد جایزه ی بفتا شد. در سال 1991 با بازی در فیلم ترسناک “سکوت بره ها” توانست دومین جایزه ی گلدن گلاب، اسکار و همچنین اولین جایزه ی بفتا را به عنوان بهترین بازیگر زن دریافت کند.

در همان سال فاستر اولین فیلمش را با نام “کوچک مردی به نام تیت” کارگردانی کرد. این فیلم در مورد کودکی نابغه بود که خود جودی فاستر نقش مادر کودک را بازی می کرد. او همچنین در سال 1995 فیلم “خانه ای برای تعطیلات” را کارگردانی کرد؛ یک کمدی سیاه با بازی “هالی هانتر” و “رابرت داونی جونیور”. وی در سال 1992 یک شرکت ساختِ فیلم با نام “اگ پیکچرز”در لس آنجلس تاسیس کرد که عمدتاً فیلم های مستقل در آن تهیه می شد. او این شرکت را در سال 2001 تعطیل کرد تا وقت بیشتری را با فرزندانش بگذراند.

زندگی پر رمز و راز جودی فاستر

فاستر در سال 1994 در دو فیلم بازی کرد: اول، فیلم وسترن – کمدی و فوق العاده موفق “ماوریک” و دوم، فیلم “نل”. در سال 1997 همراه با “متیو مک کانهی” در فیلمی علمی – تخیلی ای به نام “تماس” ظاهر شد. این فیلم بر اساس رمانی نوشته ی “کارل ساگان” بود. فاستر در این فیلم نقش دانشمندی را بازی می کرد که به دنبال یافتن حیات در خارج از زمین بود. تماس اولین تجربه ی فاستر در فیلم های علمی – تخیلی بود. بازی در این فیلم جوایز متعددی را برای فاستر در پی داشت. در سال 1998 به افتخار فاستر یک سیارک به نام او شد.

در سال 2002 همراه با “فارست ویتاکر” و “کریستین استوارت” در فیلم “اتاق وحشت” به کارگردانی “دیوید فینچر” بازی کرد. این فیلم در هفته ی اول اکران خود در آمریکا توانست 30 میلیون دلار فروش کند. تا به الان در بین فیلمهای فاستر، اتاق وحشت بزرگترین موفقیت تجاری را داشته است. او سپس در فیلمی فرانسوی زبان به نام “نامزدی بسیار طولانی” نقش آفرینی کرد. در سال 2005 با فیلم مهیج “نقشه ی پرواز” به فیلم های انگلیسی زبان بازگشت. این فیلم هم در صدر گیشه های آمریکا در آن سال قرار گرفت.

در سال 2006 فاستر در فیلم “نفوذی” به کارگردانی “اسپایک لی” و با بازی “دنزل واشنگتن” و “کلایو اوون” نقش آفرینی کرد. این فیلم هم پرفروش ترین فیلم سال شد. در سال 2007 در فیلم “شجاع” به کارگردانی “لی جردن” و با بازی “ترنس هاوارد” حضور یافت. بازی در این فیلم او را بار دیگر نامزد دریافت جایزه ی گلدن گلاب کرد.

در سال 2008 فاستر همراه با “جرار باتلر” و “ابیگیل برسلین” در فیلم “جزیره ی نیم” نقش آفرینی کرد.

این اولین فیلم کمدی فاستر بعد از ماوریک بود.

زندگی پر رمز و راز جودی فاستر

زندگی شخصی

فاستر دو خواهر بزرگتر از خودش با نام های لوسیندا (سیندی) فاستر (متولد 1954) و کانستیس (کانی) فاستر (متولد 1995) و همچنین یک برادر بزرگتر به نام لوسیوس (بادی) فاستر (متولد 1957) دارد. در طول فیلمبرداری بعضی از فیلمهایش از جمله راننده تاکسی، خواهرش کانی در صحنه ی فیلمبرداری حضور داشت. فاستر و برادرش سال ها با هم قهر بودند. در سال 1997 بادی، کتابی با عنوان “کودک فاستر” نوشت، او در این کتاب بیان کرده بود که «من همیشه تصور می کردم جودی همجنسگرا یا دوجنسگراست». او همچنین مدعی شده که فاستر نامی سری بود که مادرش برای معشوقه اش Jo D نامش را از آلیشیا به جودی تغییر داده زیرا “جوزفینا دومینگز” گذاشته بود. جودی فاستر در مورد این کتاب گفته است: «این فقط یک کتاب سطح پایین برای جلب توجه کردن و پول است که با خاطرات مبهم و درهم برهم پر شده است. بادی در تمام عمرش کاری جز شکستن قلب مادرمان نکرده است».

فاستر در مورد زندگی شخصی اش شدیداً تودار است. در سنین نوجوانی عاشق “اسکات بایو” همبازی اش در فیلمهای “باگزی مالون” و “شغال ها” شد.

فاستر دو پسر دارد: “چارلز فاستر” (متولد بیستم جولای 1998) و “کریستوفر فاستر” (متولد بیست و نهم سپتامبر 2001). اما هویت پدر آنان افشا نشده است.

او خدا را باور ندارد و پیرو هیچ دین و آئینی نیست. اما به همه ی ادیان احترام میگذارد.

در اکتبر 2007 در مجله ی “امپایر” در بین 100 ستاره ی برتر تاریخ سینما جایگاه هجدهم را بدست آورد.

در سال 2002 از طرف مجله ی “پیپل” یکی از 50 فرد زیبا انتخاب شد.

هنگامی که 3 ساله بود میتوانست بخواند.

کتاب مورد علاقه اش “فرانی و زوئی” نوشته ی “جی.دی.سالینگر” است.

در سال 1997 یک دکترای افتخاری از دانشگاه ییل گرفت.

بعد از فیلم “سامرز بای” با “سیدنی برنارد” رابطه پیدا کرد اما در سال 2008 از هم جدا شدند.

تا قبل از 14 سالگی به زبان فرانسوی مسلّط شده بود و هنگامی که 18 سال داشت میتوانست به راحتی به زبان ایتالیایی صحبت کند.

بازیگران مورد علاقه اش “رابرت دنیرو” و “مریل استریپ” هستند.

زندگی پر رمز و راز جودی فاستر

دستمزد ها

شجاع ……………….. 15.000.000 دلار
نقشه پرواز ……………….. 13.000.000 دلار
اتاق وحشت ……………….. 12.000.000 دلار
آنا و شاه ……………….. 15.000.000 دلار
تماس ……………….. 9.000.000 دلار
نل ……………….. 4.500.000 دلار برای بازیگری/5.000.000 دلار برای تهیه کنندگی
ماوریک ……………….. 5.000.000 دلار
هتل نیوهمپشایر ……………….. 500.000 دلار

فیلم شناسی

به عنوان بازیگر

Mayberry, R.D.F 1968
آدم 12)) Adam 12 1970
(تهدید در کوهستان) Menace on the Mountain 1970
(بمبگذار شهر کنزاس)Kansas City Bomber 1972
(ناپلئون و سامانتا)Napoleon and Samantha 1972
(خواهرم هنک)My Sister Hank 1972
(تازه کار سال) Rookie of the Year 1973
(الکساندر،الکساندر)Alexander, Alexander 1973
(خانواده ی آدامز)The Addams Family 1973
(کونگ فو)Kung Fu 1973
(تام سایر)Tom Sawyer 1973
(سرخپوست کوچک)One Little Indian 1973
(آلیس دیگه اینجا زندگی نمی کنه) Alice Doesn’t Live Here Anymore 1974
(لبخند بزن جنی، تو مُردی) Smile, Jenny, You’re Dead 1974
Paper Moon 1974
(زندگی مخفیانه ی تی.کی.دیرینگ) The Secret Life of T.K. Dearing 1975
(دختربچه ای که پایین کوچه زندگی می کند) The Little Girl Who Lives Down the Lane 1976
(جمعه ی غریب) Freaky Friday 1976
Bugsy Malone 1976
راننده تاکسی)) Taxi Driver 1976
(طنین یک تابستان)Echoes of a Summer 1976
Candleshoe 1977
Casotto 1977
(منو بچه صدا نکن!) Stop Calling Me Baby 1977
(شغال ها) Foxes 1980
Carny 1980
(همسر اوهارا) O’Hara’s Wife 1982
Svengali 1983
(خون دیگران) The Blood of Others 1984
(هتل نیوهمپشایر) The Hotel New Hampshire 1984
(مبهوت) Mesmerized 1986
(خواب نیمروز) Siesta 1987
(پنج گوشه) Five Corners 1987
(متهم) The Accused 1988
(دزدی از خانه) Stealing Home 1988
Catchfire 1990
(کوچکمردی به نام تیت) Little Man Tate 1991
(سکوت بره ها) The Silence of the Lambs 1991
(سایه ها و مه) Shadows and Fog 1992
(سامرزبای) Sommersby 1993
(نل) Nell 1994
Maverick 1994
(تماس) Contact 1997
The Uttmost 1998
(روانی) Psycho 1998
(آنا و شاه) Anna and the King 1999
(اتاق وحشت) Panic Room 2002
The Dangerous Lives of Altar Boys 2002
Abby Singer 2003
(نامزدی بسیار طولانی) A Very Long Engagement 2004
(نقشه ی پرواز) Flightplan 2005
(استاتلر و والدورف:از ایوان) Statler and Waldorf: From the Balcony 2005
(نفوذی) Inside Man 2006
(شجاع) The Brave One 2007
(جزیره ی نیم) Nim’s Island 2008
(سگ آبی) The Beaver 2010

زندگی پر رمز و راز جودی فاستر

به عنوان تهیه کننده

(مبهوت) Mesmerized 1968
(نل) Nell 1994
(خانه ای برای تعطیلات) Home for the Holidays 1995
رقص بچه) ) The Baby Dance 1998
(بیداری مرگ) Waking the Dead 2000
The Dangerous Lives of Altar Boys 2002
(شجاع) The Brave One 2007

به عنوان کارگردان

(داستان های از طرف تاریک) Tales from the Darkside 1988
(کوچکمردی به نام تیت) Little Man Tate 1991
(خانه ای برای تعطیلات) Home for the Holidays 1995
(سگ آبی) The Beaver 2010

 

Check Also

عباس کیارستمی؛ آبروی سینمای ایران

کیارستمی در کنار ‘جنگل بدون برگ’ عکس: پوریا ماهرویان پوریا ماهرویان بی‌بی‌سی عباس کیارستمی٬ فیلمساز سرشناس …