زنان الهام‌بخش (۲): فرشته فروغ

 

Fareshteh-Farough-TedTalk-New-York-City

وحالا نوشته ی دوم این مجموعه، درباره‌ی بانویی افغان و متولد ایران، به نام «فرشته فروغ» است.

خانم فروغ تلاش می‌کند تا تابوهای تبعیض جنسیتی را با آموزش فن‌آوری به زنان و دختران، در هم بشکند. فرشته، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت Code to Inspire است که در نوع خود، اولین شرکت برنامه‌نویسی در افغانستان محسوب می‌گردد. خانم فروغ، علاوه بر مسئولیت‌هایی که در شرکت‌ش دارد از اعضای اصلی بنیاد Women’s Annex محسوب می‌شود که موقعیت‌های آموزشی برای زنان و دختران فراهم می‌سازد. او نخستین کسی بود که بیت‌کوین را به افغانستان آورد تا پروژه‌هایش را از لحاظ مالی تأمین و حمایت نماید. رؤیای فرشته، پرورش نسلی از دختران جوان افغان است که با آموزش دیدن، مبدل به رهبرانی تولیدکننده در زمینه‌ی تکنولوژی جهانی گردند.

آن‌چه که فرشته را شخصیتی تأثیرگذار می‌سازد، احترام فراوان‌ش به رویاهای‌ش است، او اجازه نمی‌دهد هیچ کس و هیچ چیز در مسیر رویاهایش، خللی ایجاد نماید. دست‌اوردهای شخصی او در افعانستان، با توجه به شرایط اجتماعی و به عنوان کشوری که به تازگی تا حدود زیادی از چنگال طالبان نجات یافته، بسیار چشم‌گیر و قابل‌ تحسین است. با این وجود، خانم فروغ به دنبال چیزی بیشتر از این‌هاست. او به خود قول داده که کانال‌هایی ایجاد نماید تا زنان دیگر نیز مانند او، شانس‌هایی برابر برای کارآفرینی و تحصیل داشته‌باشند. در افعانستان، تنها ۴۰٪ دختران در مدرسه پذیرفته می‌شوند و تنها ۵٪ از این تعداد، تحصیلات ابتدایی خود را تکمیل می‌نمایند. فرشته به کمک شرکت برنامه‌ریزی خود، تاش می‌کند که این شرایط را تا حدودی برای زنان و دختران سرزمین‌ش بهبود ببخشد.

Fereshteh-Forough-Bitcoin-Afghanistan-700x525

درس‌هایی را که می‌توان از خانم فروغ آموخت، این‌ها هستند:

۱- جهل، دشمن است

بسیاری از مردان افغان، در برابر تحصیل زنان، موضعی منفی دارند. به‌خاطر چنین طرز تفکری، ۸۵٪ زنان افغان، مطلقاً از تحصیلات رسمی محروم هستند. از این هم بدتر، دخترانی که دوست دارند به مدرسه بروند، تحت خشونت کلامی قرار می گیرند و تنبیه بدنی می‌شوند. فرشته این مسئولیت را احساس می‌کند که بایستی برای آگاهی جامعه و درک ارزش آموزش دیدن زنان و دختران، تلاش نماید. زمانی که بتوانید ذهنیت کسی را تغییر دهید، می‌توانید جهان را هم جای بهتری بسازید.

۲- ارتباطات، موضوعی کلیدی است

شرکت خانم فروغ، به دختران امکان دسترسی به تکنولوژی را می‌دهد و این تکنولوژی به دختران امکان می‌دهد تا با جهان مرتبط گردند. فرشته آرزو می‌کند که کارآموزانش مبدل به سقیران صلح، آزادی، خلاقیت و نوآوری گردند.

۳- شما همان چیزی هستید که می‌سازیدش

فرشته باور دارد که محصولات کارآموزان شرکت‌ش، می‌تواند دیدِ مردان جامعه‌ی افغانستان را نسبت به نقش‌های اجتماعی زنان تغییر دهد. اگر زنی بتواند یک اپلیکیشن تلفن همراه تولید نماید، مردان به ناچار از آن استفاده می‌کنند، چرا که اغلب جامعه‌ی مصرف‌کنندگان گوشی‌های هوشمند در افغانستان، مردان هستند. این موضوع، کم‌کم چالش‌هایی را مبنی بر این‌که مردان چگونه می‌توانند زنان را محدود سازند، در حالی که تأثیر مثبت آن‌ها بر جامعه مبرهن است، ایجاد خواهد نمود. وقتی یک کارآموز Code to Inspire با آن‌چه که خلق می‌کند، تغییری ملموس ایجاد می‌نماید، مردانی که تحت تأثیر توان او قرار گرفته‌اند، مجبور به تجدید نظر خواهند شد.

منبع

Check Also

اشتباهات رایجی که به خودرو آسیب می زند

  ۳۰ مورد از اشتباهات رایجی که به خودرو آسیب می زند هیچ‌کدام از ما …